سلحشوری: اگر منِ نماینده و آن روزنامه‌نگار نتوانیم با صراحت حرف بزنیم، مبارزه با فساد فریبی بیش نیست

تهران (پانا) -عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی تنگ شدن عرصه‌های فرهنگی بر مردم و رفتارهایی را که موجب شده است مردم مخاطب رسانه‌های برون‌مرزی شوند، مصداقی از فساد دانست.

کد مطلب: ۹۵۹۴۲۹
لینک کوتاه کپی شد
سلحشوری: اگر منِ نماینده و  آن روزنامه‌نگار نتوانیم با صراحت حرف  بزنیم، مبارزه با فساد فریبی بیش نیست

پروانه سلحشوری، نماینده مردم تهران در جلسه علنی امروز (دوشنبه) مجلس در جریان نطق سالانه خود که روز گذشته آن‌ را «احتمالا آخرین نطقش در مجلس» خوانده بود با اشاره به حوادث رخ‌داده در روستای چنار محمود از مسئولان مربوط درخواست رسیدگی به این مساله را کرد.

او در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته برای مقابله با فساد اظهار کرد: «هر چند بیش از صد سال در ایران همه دولت‌ها و شخصیت‌های جویای اعتبار با شعار مبارزه با فساد بر سر کار می‌آیند و دست آخر حاصلی نداشته‌اند به نظر می‌رسد هم اکنون که حرکت خجسته‌ای از طرف نظام و قوه قضاییه شروع شده، وظیفه ما این است که به دور از بدبینی از آن استقبال کنیم. در عین حال باید هوشیار باشیم که روند صد سال گذشته تکرار نشود.»

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «لازمه هوشیاری این است که بدانیم فساد فقط اقتصادی نیست بلکه فساد اقتصادی خود معلول شرایط است. نادیده گرفتن سرچشمه‌های اقتصادی خود بزرگترین فساد است. فساد سیاسی یعنی فقدان فرصت‌های برابر حقوقی، فرهنگی و اقتصادی برای آحاد شهروندان. اینکه عرصه‌های فرهنگی بر مردم تنگ شود و مردم مخاطب رسانه‌های برون‌مرزی شوند خود مصداقی از فساد است.»

رویکرد واضعان قانون اساسی رویکردی ضد فساد بود

این عضو فراکسیون زنان مجلس در ادامه با ذکر مصادیقی از وضع حقوق زنان، برگزاری تجمع، آزادی بیان تضعییف این حقوق را مصادیقی برای فساد دانست.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با طرح پسش‌هایی مانند اینکه «چرا باید هر نقدی را مشروط به این کنیم که باید از دیدگاه ما درست و سازنده باشد؟» گفت: «آیا این پرسش‌ها نباید آزادانه مورد بحث قرار بگیرند و نقد شوند؟»

او در ادامه با اشاره به مشروح مذاکرات قانون اساسی خاطرنشان کرد: «رویکرد واضعان قانون اساسی رویکردی ضد فساد بوده است.»

این عضو فراکسیون امید قوه قضاییه هر کشور را نمود عدالت و پرچمداران مبارزه با فساد دانست و با استناد به اصل 156 تأکید کرد: «پشتیبانی از حقوق فردی و اجتماعی، تحقق عدالت و پیشگیری از جرم، همگی از وظایف قوه قضاییه است. در این زمینه چه اقداماتی انجام شده است؟ آیا می‌دانید لازمه تحقق وظیفه پیشگیری از وقوع جرم التزام به همان قرائت شهید باهنر و بهشتی درباره آزادی‌های مدنی است؟»

دشمنی آمریکا نمی‌تواند تهدیدی علیه نظام باشد

سلحشوری در ادامه با استناد به دیدگاه علامه طباطبایی در کتاب المیزان و قائل بودن به سن رشد ۱۸ سال یادآور شد: «پیوستن به منشور حقوق بشر و کنوانسیون حقوق کودک و نیز تجویز ماده ۹۱ قانون مجازات اسلامی برای این انجام شده‌اند که جلوی اعدام‌های زیر ۱۸ سال گرفته شود.»

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی گفت: «دشمنی آمریکا نمی‌تواند تهدیدی علیه نظام باشد زیرا این فساد است که جمهوری اسلامی را تهدید می‌کند. دشمنان ما با بهره‌گیری از زمینه‌های درونی می‌توانند نظام را به مخاطره اندازند. رویکرد مغفول‌مانده بنیانگذاران نظام مثل بهشتی و باهنر که می‌توانست ضامن سلامت و امنیت نظام باشد ریشه در آیین حکمرانی امام علی (ع) دارد.»

عضو فراکسیون امید در پایان با استناد به نامه حضرت علی (ع)‌ به مالک اشتر گفت: «در آن نامه به صراحت آمده است که مردم باید چنان امنیتی داشته باشند که بدون لکنت حرف بزنند. اگر منِ نماینده،‌ آن روزنامه‌نگار، کارگر و معلم نتوانیم با صراحت حرف‌های خود را بزنیم شعار مبارزه با فساد فریبی بیش نخواهد بود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار