رئیس سازمان توسعه تجارت:‌ اتفاق خاصی بر روی اینستکس رخ نداده است

تهران (پانا) - رئیس سازمان توسعه تجارت می‌گوید متأسفانه تا به حال اتفاق خاصی بر روی اینستکس رخ نداده است در حالی که هدف این بود که بتوان این صندوق را فعال و در تجارت خارجی دو کشور مورد استفاده قرار داد اما صندوق بدون تأمین مالی معنایی ندارد.

کد مطلب: ۹۵۹۳۵۴
لینک کوتاه کپی شد
رئیس سازمان توسعه تجارت:‌ اتفاق خاصی بر روی اینستکس رخ نداده است

حمید زادبوم در نشستی خبری گفت: «برای انتخاب صادرکننده نمونه شرایطی وجود دارد نخست آنکه صادرکننده باید شخصیت حقیقی و حقوقی داشته باشد و از نظر ارزش صادرات بالاترین ارزش را داشته باشد.»

رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه صادرکنندگان نمونه در روز ملی صادرات در ۷۱ گروه کالایی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند می گوید گروه کالاهای با ارزش افزوده پایین و کالاهای اساسی از فرآیند انتخاب صادرکننده نمونه حذف شده‌اند.
وی ادامه داد: «همچنین کیفیت کالای صادراتی باید نسبت به رقبا کیفیت بهتری داشته باشد.»
زادبوم تصریح کرد: «سازمان برنامه و بودجه، وزارت جهاد کشاورزی، اتاق بازرگانی ایران، سازمان گمرک و استاندارد و تشکل‌های صادراتی همراه با سازمان توسعه تجارت در فرآیند انتخاب صادرکننده نمونه مشارکت دارند.»

زادبوم در خصوص تجارت ایران با اروپا و کاهش آن طی ماه‌های گذشته گفت: تلاش ما این است که شرکت‌های کوچک و متوسط ایرانی بتوانند با شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی ارتباط کاری برقرار کنند و تجارت در این بخش‌ها ادامه پیدا کند، این در وضعی است که راه‌حل منطقی این بود که اگر برخی شرکت‌های اروپایی به لحاظ مسائل بانکی از تجارت با ایران تحفظ می کردند، به سمت پروژه اینستکس برویم تا بتوانیم از محل فروش نفت اروپا و منابعی که کشورهای اروپایی در قالب اینستکس در اختیار ایران قرار می‌دهند، نیازهای خود را برآورده کنیم.

کتاب مقررات واردات و صادرات سال ۹۹ تغییر زیادی نخواهد داشت

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت درباره تدوین کتاب مقررات واردات و صادرات برای سال ۹۹ خاطرنشان کرد: در طی سال با توجه به پیشنهادات مختلفی که از دستگاه‌های اجرایی به کمیسیون ماده یک وارد می‌شود، تغییر در برخی تعرفه‌ها به وجود آمده است که مورد تصویب کمیته ماده یک قرار گرفته است، بر این اساس در کتاب مقررات واردات و صادرات سال ۹۹ آنها را مکتوب خواهیم کرد.

وی ادامه داد: بر این اساس قرار نیست که این کتاب در سال ۹۹ با تغییرات عمده‌ای مواجه باشد اما به تناسب درخواست دستگاهها تلاش داریم تا اصلاحاتی بر روی آن صورت گیرد.

جزئیات تجارت خارجی کشور در نیمه اول ۹۸

زادبوم با بیان اینکه بر اساس اعلام گمرک میزان صادرات غیرنفتی در نیمه اول سال ۹۸ به ۲۰ میلیارد و ۹۴۸ میلیون دلار رسیده، گفت: میزان واردات در همین دوره به ۲۱ میلیارد و ۲۲۰ میلیون دلار رسیده است که بر این اساس صادرات به لحاظ وزنی با رشد مناسبی مواجه بوده و در مقابل واردات کشور به لحاظ وزنی کم شده است و این در شرایطی است که میزان صادرات به لحاظ ارزشی کاهش یافته و میزان واردات از نظر ارزشی افزایش را تجربه می‌کند.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت خاطرنشان کرد: علت عمده کاهش ارزشی صادرات غیرنفتی اصلاح قیمت های پایه صادراتی در گمرکات بوده که به دلیل تعهدات ارزی صادرکنندگان این قیمت ها واقعی شده است.

از این پس ممنوعیت صادراتی نخواهیم داشت

وی با بیان اینکه از این پس ممنوعیت صادراتی اعمال نخواهد شد، خاطرنشان کرد: ممنوعیت‌های صادراتی جای خود را به وضع عوارض داده است که بر این اساس تلاش می‌شود تا جلوی صادرات کالاها را سد نکنیم، بلکه با عوارض کنترل‌های لازم صورت گیرد.

زادبوم گفت: ممنوعیت صادرات تنها برای کالاهای اساسی اعمال خواهد شد، چرا که اکنون در شرایط جنگ اقتصادی نیازمند آن هستیم که قوت غالب مردم و کالاهای اساسی مورد نیاز آنها به میزان کافی تأمین شود.

وی تصریح کرد: بر این اساس صادرات کالاهایی که با دلار ۴۲۰۰ تومانی به کشور وارد شده‌اند همچنان ممنوع است و تنها این کالاها با ممنوعیت صادرات مواجه هستند.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران خاطرنشان کرد: در شرایطی که نیاز به کالاهای اساسی در کشور وجود دارد باید مقررات خاصی را برای جلوگیری از صادرات داشته باشیم.

وی از تنظیم نقشه راه توسعه صادرات کشور همزمان با تدوین نقشه راه تنظیم بازار خبر داد و گفت: از این پس می توان جلوی ممنوعیت های صادرات را به بهانه تنظیم بازار داخلی گرفت.

زادبوم درباره پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی گفت: ایران سالها است که به عنوان ناظر در سازمان جهانی تجارت حضور دارد اما به دلایل مختلف در یک زمان با چراغ سبز و در زمان دیگری با چراغ قرمز اعضای این سازمان مواجه شده است و مدتها بود که در این حوزه پیگیری زیادی صورت نگرفته است، بر همین اساس سال قبل به درخواست مشترک وزیر صنعت معدن و تجارت و وزیر امور خارجه از رئیس جمهوری مقرر شد که ستاد الحاق ایران به سازمان جهانی تجارت تشکیل شود.

وی افزود: بعد از موافقت رئیس جمهوری نمایندگان وزرا و دستگاه‌ها در این ستاد حضور پیدا می‌کنند تا بتوان از پتانسیل عضویت ناظر ایران در سازمان جهانی تجارت به نفع تجارت خارجی کشور استفاده کرد.

زادبوم گفت: الحاق به سازمان تجارت جهانی اگر چه ممکن است یک هدف باشد اما به طور قطع هدف بهتر آن است که بتوان از مقررات و موافقتنامه‌های موجود در این سازمان به نفع تجارت خارجی کشور بهره گرفت، چرا که برای تعامل با دنیا به این بخش کاملا نیاز داریم.

وی ادامه داد: این در حالی است که الحاق به سازمان جهانی تجارت باید کاملا بر اساس منافع ملی صورت گیرد و موافقتنامه‌هایی که در قالب آن به امضا می‌رسد نیز حتما با این ملاحظه مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: موافقتنامه هایی همچون خدمات و گواهی مبداء که در میان اعضای سازمان جهانی تجارت برقرار است، می تواند برای ایران نیز مورد استفاده قرار گیرد و نمی‌توانیم نسبت به آنها بی‌توجه باشیم و در تعاملات تجاری خود به نفع منافع ملی از آنها بهره نگیریم.

زادبوم با بیان اینکه رئیس جمهوری دستور تشکیل ستاد الحاق به سازمان جهانی تجارت را صادر کرده است، گفت: با پیگیری وزیر صنعت، معدن و تجارت، ستاد هماهنگی به WTO از شهریورامسال در سازمان توسعه تجارت ایران تشکیل شده است و وزرای ذیربط و نمایندگان آنها هر دو هفته یک بار در آن حضور می‌یابند تا نحوه عضویت ناظر ایران در این سازمان و پیگیری الحاق دائم مورد بررسی قرار گیرد.

زادبوم گفت: البته این به معنای آن نیست که امروز می‌خواهیم به این سازمان ملحق شویم چرا که مشکلات زیادی در این رابطه وجود دارد. هدف آن است که موافقتنامه‌های موجود در این سازمان بررسی شده و از آن بتوان به نفع تجارت خارجی کشور بهره گرفت.

بودجه بسته حمایت از صادرات نرسید

زادبوم با بیان اینکه تا این لحظه هیچ مبلغی بابت بسته حمایت از صادرات در سال ۹۸ اختصاص نیافته است، گفت: با توجه به اینکه بسته حمایت از صادرات متکی به بودجه سال ۹۸ کل کشور است اما تا این لحظه هیچ منابعی بابت آن پرداخت نشده و نمی توان پیش بینی کرد که چه میزان از این منابع تا پایان سال محقق می شود.

وی افزود: امیدوارم شرایط بودجه ای کشور به نحو مناسبی پیش رود تا بتوانیم این بسته را نیز عملیاتی کنیم.

واردات خودروهای دست دوم نخواهیم داشت

زادبوم در پاسخ به پرسشی مبنی بر واردات خودروهای دست دوم از برخی کشورها از جمله آذربایجان گفت: سازمان توسعه تجارت در حوزه واردات همچون گذشته حضور ندارد و البته درخواست کرده‌ام تا دفتر مقررات واردات و صادرات مجدد به سازمان توسعه تجارت برگردد اما به صورت کلی اجازه واردات خودروهای دست دوم داده نخواهد شد، چرا که ارز کشور نباید برای واردات خودروی دست دوم هزینه شود.

وی اظهار کرد: ممکن است واردات خودروی دست دوم بازار داخل را به لحاظ قیمت متعادل کند اما ارزبری خواهد داشت که در شرایط کنونی اقتصاد ایران این کار به نفع منافع ملی نیست و اجازه آن داده نخواهد شد. بهتر است تولید داخلی خودرو را تقویت کنیم تا بتوانیم شرایط بهتری را تجربه کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار