ارائه خدمت آموزش و پرورش استثنائی به 2 هزار و 500 دانش آموزبا نیاز های ویژه در یزد

یزد(پانا) - رئیس اداره آموزش و پرورش استثنائی استان یزد گفت : دانش آموزان با نیازهای ویژه در 7 گروه معلولیتی از خدمات آموزشی ، پرورشی وتوانبخشی آموزش و پرورش استثنائی بهره مند می شوند .

کد مطلب: ۹۵۹۲۶۹
لینک کوتاه کپی شد
ارائه خدمت آموزش و پرورش استثنائی به 2 هزار و 500 دانش آموزبا نیاز های ویژه در یزد

"مصطفی پایدار" در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار پانا گفت: به دانش آموزانی که از نظر شناختی ، هوشی ، جسمی (حسی ، حرکتی )، عاطفی یا اجتماعی تفاوت قابل ملاحظه ای با افراد همسن خود دارند "دانش آموز استثنائی " اطلاق می شود.

"پایدار" افزود: این تفاوت به حدی است که دانش آموز برای برخورداری از آموزش و پرورش باید متناسب با شرایط آن دانش آموز در برنامه ، محتوا ، روشها وفضای آموزشی تغییراتی ایجاد شده و همراه با خدمات توانبخشی ویژه به آنان ارائه شود.

وی این 7 گروه را شامل دانش آموزان با نیازهای ویژه بینائی ، شنوائی ، جسمی حرکتی ، دارای اختلالات یادگیری ، دارای اختلالات رفتاری ، کم توان ذهنی و چند معلولیتی ذکرکرد و گفت: امسال این دانش آموزان در 225 کلاس در 32 مدرسه مستقل استثنائی و 8 کلاس ضمیمه مدارس عادی به تحصیل مشغول شده اند.

این مسئول افزود: دانش آموزان با نیازهای ویژه از پیش دبستانی تا پایان دوره متوسطه دوم درمدارس استثنائی تحصیل می کنند و بعضا در برخی معلولیت ها مانند آسیب دیدگان شنوائی ضرورت دارد هم مادر وهم کودک در کلاس های زبان آموزی از بدو تولد کودک شرکت کنند.

ایشان به رسمی بودن دوره پیش دبستانی درآموزش وپرورش استثنائی اشاره کرد و گفت: دانش آموزان با نیاز های ویژه عملا از 4 سالگی وارد مباحث آموزشی می شوند .

"پایدار" ضرورت مناسب سازی محتوا و تفاوت نوع محتوا در گروههای 7 گانه را یادآورشد و افزود: بعضا لازم است مطالب آموزشی ساده تر و با طول مدت بیشتر به دانش آموزان ارائه شود .

وی همچنین خاطرنشان کرد: معلولین شنوائی ، بینائی ، جسمی -حرکتی ، اوتیسم و اختلالات یادگیری از محتوای عادی آموزشی استفاده می کنند و هرساله تعدادی از فارغ التحصیلان نابینا ، نا شنوا و جسمی - حرکتی در رقابت با فارغ التحصیلان مدارس عادی موفق به راهیابی به دانشگاههای کشور می شوند.

رئیس آموزش وپرورش استثنائی استان یزد ارائه خدمات توانبخشی ، پیگیری نیازهای داروئی ودرمان کودکان تحت پوشش ، ارائه خدمات مشاوره ای و آموزش خانواده ها را از دیگر فعالیت های این اداره برشمرد وگفت : دانش آموزان کم توان ذهنی نیز در دوره متوسطه دوم به مهارت آموزی می پردازند و با کسب مهارت فارغ التحصیل می شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار