معاون فرهنگی‌ آموزش‌وپرورش: تاثیر الگو بر دانش‌آموز بیشتر از توصیه و کلام است

تهران (پانا) – معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش معلمی را هنری برای قرار دادن دانش‌آموزان در مسیر رشد و کمال دانست و تاکید کرد معلم باید الگو باشد، به این دلیل که تاثیر الگو از توصیه و کلام بیشتر است.

کد مطلب: ۹۵۹۲۶۳
لینک کوتاه کپی شد
معاون فرهنگی‌ آموزش‌وپرورش: تاثیر الگو بر دانش‌آموز بیشتر از توصیه و کلام است

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، علیرضا کاظمی در آیین ستاد استقبال از دانشجومعلمان پسر دانشگاه فرهنگیان که در پردیس شهیدچمران برگزار شد، با تبریک ورود دانشجویان به حرفه معلمی و انتخاب این مسیر، حضور آن‌ها را در این عرصه ارزشمند دانست و گفت: «حضور شما در دانشگاه فرهنگیان و در کسوت معلمی، نعمتی ارزشمند است که خدا بر شما ارزانی داشته، قدر آن را بدانید.»

او ادامه داد: «به مصداق آیات و روایات، معلمی توفیق الهی است. طلایی‌ترین دوران، زمان حضور شما در دانشگاه است و اندوخته‌های سال‌های آتی در این دوران شکل می‌گیرد. دانشجومعلمی موفق خواهد بود که خود را مجهز به ابزار و توانمندی‌های مورد نیاز در کسوت معلمی کند.»

کاظمی ایمان را شرط موفقیت در عرصه معلمی دانست و گفت: «هرچه ایمان بالاتر باشد میزان اثرگذاری بر متربی و جامعه مخاطب افزایش خواهد یافت، دوران دانشجویی بهترین دوران برای خودسازی، فزونی ایمان و کسب کمالات است.»

او عشق به معلمی را شرط دیگری برای موفقیت در عرصه معلمی دانست و افزود: «راز و رمز رویارویی موفق با متربی‌هایی با ویژگی‌ها و خصلت‌های مختلف، عشق به معلمی و وجود معلم دلسوز و عاشق است.»

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش کسب دانش و اگاهی را در کنار ایمان و عشق برای موفقیت لازم دانست و گفت: «متون علمی، مهارت‌ها، ابزارهای علمی مورد نیاز، آشنایی با اصول و روش‌های تعلیم و تربیت در کنار یکدیگر می‌تواند ما را در عرصه معلمی موفق کند. خداوند در چهار مرتبه بر انسان منت می‌گذارد که یکی از آن نعمت پیامبر اکرم(ص) است. فلسفه آن پرداختن به کار تربیتی و ماموریتی که خداوند به پیامبر ابلاغ کرده است که به شغل معلمی و هدایتگری برمی‌گردد.»

کاظمی در ادامه به اهمیت پرداختن به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: «رویکرد سند تحول نسبت به معلم مربی است، با توجه به اینکه وظیفه هدایتگری و تربیت دانش‌آموزان برعهده ماست، در همه عرصه‌ها باید نگاه این باشد.»

او معلمی را هنری دانست که دانش‌آموزان را در مسیر کمال و رشد قرار می‌دهد. کاظمی افزود: «نقش مربی این است که به طور مستمر دانش‌آموزان را رصد کند، آسیب‌ها را شناسایی و ضمن کمک به رفع مشکلات، مقتضیات لازم برای رشد را ایجاد کند.»

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: « عصاره همه ویژگی‌ها یک معلم شایسته و توانمند در این آیه شریفه لَقَد جآءَکُم رَسولٌ مِن اَنفُسِکُم عِزیزٌ عَلَیهِ ما عَنِتُّم حَریصٌ عَلَیکُم بِالمُؤمِنینَ رَئوفٌ رَحیم ذکر شده است. براساس این آیه که خداوند در مورد نبی اکرم ذکر کرده معلم توانمند و شایسته با تمام وجود متربی را درک می‌کند که شرط تعلیم و تربیت است، شرایط روحی و روانی، نیازمندی‌ها و استعدادهای او را درک می‌کند، همچنین دردها و آلام متربی او را به درد می‌آورد، برای تربیت او آرام و قرار ندارد و بر جذب و پرورش دانش‌آموز اصرار دارد و او را رها نمی‌کند.»

علیرضا کاظمی گفت: «معلم باید خود عامل و الگو باشد چون تاثیر الگو بر دانش‌آموز بیشتر از توصیه و کلام است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار