وزیر راه و شهرسازی: تمامی بانک‌هامکلف به تخصیص تسهیلات مسکن به متقاضیان هستند

تهران (پانا) - وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه بر اساس ابلاغ رئیس جمهوری، رئیس مجلس و رئیس بانک‌مرکزی تمامی بانک‌ها مکلف به تخصیص تسهیلات مسکن به متقاضیان هستند، اعلام کرد: در هر شهری، سازندگان خوشنام شناسایی شوند و در طرح اقدام ملی مسکن از آنها کمک گرفته شود.

کد مطلب: ۹۵۹۱۴۰
لینک کوتاه کپی شد
وزیر راه و شهرسازی: تمامی بانک‌هامکلف به تخصیص تسهیلات مسکن به متقاضیان هستند

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در چهاردهمین جلسه شورای هماهنگی مسکن که با حضور معاونان مسکن، معماری و شهرسازی، مدیران عامل سازمان ملی زمین و مسکن، شهرهای جدید و شرکت بازآفرینی شهری، رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، معاونت برنامه‌ریزی و معاونت حقوقی و همچنین مدیران کل راه و شهرسازی استان‌های سراسر کشور در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، بر پایدارسازی نهضت خانه‌سازی در کشور تاکید کرد.

اسلامی ضمن تاکید بر اینکه مدیران کل راه و شهرسازی در روند تکمیل مسکن مهر و همچنین عملیاتی کردن احداث واحدهای مسکونی طرح اقدام ملی اهتمام ویژه داشته باشند، گفت: باید عقب‌ماندگی‌های تکمیل مسکن مهر و همچنین احداث واحدهای مسکونی طرح اقدام ملی جبران شود.

وی افزود: تمامی دست‌اندرکاران ستادی و استانی با هم هماهنگ و هم‌قسم شوند تا یکپارچه طرح اقدام ملی را تا پایان سال ۹۹ به اتمام برسانند.

وزیر راه و شهرسازی با یادآوری اینکه تکمیل مسکن مهر در استان‌ها باید تا پایان امسال انجام شود، توضیح داد: انتظار داریم معاونان و مدیران عامل سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه وزارتخانه؛ سازمان ملی زمین و مسکن، شهرهای جدید، شرکت بازآفرینی شهری و بنیاد مسکن با همراهی مدیران کل راه و شهرسازی استان‌های سراسرکشور پای انجام طرح اقدام ملی مسکن بایستند و کار را در زمان اعلام شده به بهترین شکل به سرانجام برسانند.

وی تاکید کرد: تمامی دست‌اندرکاران باید به موقع تعهدات خود را انجام دهند. همچنین از صدور بخشنامه‌های غیرضروری و دستورالعمل‌هایی که بازدارنده‌ هستند و قفل و بست ایجاد می‌کنند به شدت پرهیز شود.

عضو کابینه دولت دوازدهم با تاکید بر اینکه جامعه هدف و آماری طرح اقدام ملی باید دقیق شود، گفت: تدقیق جامعه هدف و‌ آماری طرح اقدام ملی و سهمیه هر استان با توجه به تحلیل اولیه‌ای که توسط معاونت مسکن و ساختمان انجام شده، باید توسط استان‌ها بر اساس واقعیت موجود ظرف مدت یک هفته انجام شود.

اسلامی ادامه داد: جامعه هدف ما در طرح اقدام ملی مسکن چهار دهک، شاملِ دهک‌های ۳، ۴ و ۵ و ۶ هستند در برخی از استان‌ها دهک ۷ هم افزوده می‌شود. در خصوص دهک‌های یک و دو نیز تعهداتی داریم که با از طریق کمیته امداد و بهزیستی یا از طریق بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و خیرین مسکن‌ساز برای احداث واحدهای مسکونی این دو دهک نیز اقدام می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص قیمت تمام شده هر واحد مسکونی و هماهنگ کردن آن با واقعیت روز، اعلام کرد: دامنه قیمت‌های تمام‌شده هر متر مربع واحد مسکونی در طرح اقدام ملی بین ۲ و نیم تا ۳ میلیون تومان است که شامل همه اجزای ساختمان می‌شود.

وی از ویژگی‌های یکسان‌سازی قیمت تمام شده هر متر مربع واحد مسکونی را تعیین قیمت زمین عنوان کرد و گفت: سازمان ملی زمین و مسکن و معاونت مسکن و ساختمان تحلیل و دقیق جامعی در خصوص تعیین قیمت زمین در استان‌های مختلف داشته باشند به نحوی که دچار تصمیمات کلیشه‌ای نشویم.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه قیمت فروش و دامنه قیمت تمام شده واحدهای مسکونی طرح اقدام ملی با جامعه هدف منطبق باشد، اعلام کرد: در طرح اقدام ملی مسکن، سازندگان و مشارکت‌کنندگانی دعوت شوند که بتوانند انتفاع خود را از بازار داشته باشند.

طرح‌های جامع با حرایم بزرگتر تهیه شوند

عضو کابینه دولت دوازدهم همچنین توضیح داد: معاونت شهرسازی و معماری و مدیران کل راه و شهرسازی در تهیه طرح‌های جامع دقت کنند که زمین ذخیره‌سازی شود. بدین‌معنا اگر حرایم شهرها بزرگتر تعیین شوند شرط عقل است و سرمایه برای دولت و کشور می‌ماند و مانع از دست‌اندازی به اراضی ملی خواهد شد.

اسلامی تجربه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی را در مشارکت دادن مردم برای احداث واحدهای مسکونی مثبت ارزیابی و تصریح کرد: در مناطقی که مردم زمین دارند دولت و وزارت راه و شهرسازی پشتیبانی و حمایت کند تا با مشارکت مردم واحدهای مسکونی جدید احداث شود.

وی با اشاره به اینکه حتما نباید زمین‌ها و اراضی ملی برای احداث طرح اقدام ملی مسکن تخصیص یابد، گفت: کسانیکه زمین دارند به مشارکت بگذارند و در طرح اقدام ملی مشارکت داشته باشند. اینکار به ویژه می‌تواند در بافت‌های فرسوده موثر عمل کند.

وزیر راه و شهرسازی خطاب به مدیران کل راه و شهرسازی استان‌های سراسر کشور گفت: در هر شهری، سازندگان خوشنام شناسایی شوند و در طرح اقدام ملی مسکن از آنها کمک بگیریم.

وی خطاب به مدیرعامل بانک مسکن اعلام کرد: وزارت راه و شهرسازی از بانک مسکن تحرک بیشتری را انتظار دارد. در این خصوص حتما جلسه‌ای با حضور مدیر شعب اصلی تمامی شهرهای کشور، شرکت‌های سرمایه گذاری مسکن و شرکت های توسعه مسکن بنیاد، شرکت های شهرهای جدید و کل خانواده وزارت راه و شهرسازی که وظیفه مسکن برعهده آنها است، برگزار شود و در همایشی یک‌روزه تحرک به بخش مسکن بازگردد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار