مسیر بحرانی تاسیس شبکه‌های آزمایشگاهی در کشور

تهران (پانا) - نایب رئیس انجمن آسیب‌شناسی ایران، در واکنش به دلایل وزارت بهداشت برای تاسیس شبکه‌های آزمایشگاهی، توضیحاتی ارائه داد.

کد مطلب: ۹۵۹۱۰۲
لینک کوتاه کپی شد
مسیر بحرانی تاسیس شبکه‌های آزمایشگاهی در کشور

به‌گزارش مهر، فرید کرمی، به توضیحات وزارت بهداشت در ارتباط با آیین‌نامه تاسیس شبکه‌های آزمایشگاهی در کشور، واکنش نشان داد و گفت: جوابیه وزارت بهداشت به گلایه‌های ما از تاسیس شبکه‌های آزمایشگاهی را می‌توان با جستجو در شبکه‌های اجتماعی پیدا کرد.

او عنوان کرد: سئوال ما از رئیس آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت، این است که مگر ساختار فعلی آزمایشگاه‌های پزشکی دستپخت وزارت بهداشت نیست که ۳۰ سال است بر اساس آن، خدمات آزمایشگاهی در کشور ارائه می‌شود. حالا چرا به یکباره تصمیم می‌گیرند به سمت تاسیس شبکه‌های آزمایشگاهی برویم.

کرمی ادامه داد: ما نمی‌گوییم که تاسیس شبکه‌های آزمایشگاهی در کشور خوب نیست، ولی اجرای چنین سیاستی، راه دارد که می‌بایست از همان مسیر حرکت کرد.

نایب رئیس انجمن آسیب‌شناسی ایران، با اشاره به اظهارات رئیس آزمایشگاه مرجع سلامت در یک برنامه تلویزیونی، گفت: در این برنامه به صراحت عنوان می‌شود که آزمایشگاه مرجع سلامت برای تاسیس شبکه‌های آزمایشگاهی در کشور، با شرکت‌های تجهیزات آزمایشگاهی جلسه داشته است. در حالی‌که چنین جلسه‌ای را با اساتید فن و انجمن‌های مربوطه می‌بایست برگزار می‌کردند.

او همچنین بیان کرد: با چنین تصمیم‌گیری، به صراحت می‌گویم که شرکت‌های تجهیزات آزمایشگاهی وارد ارائه خدمات خواهند شد و ما باید کارمند این شرکت‌ها در شبکه‌های آزمایشگاهی باشیم.

کرمی برای اثبات این ادعای خود، گفت: در چنین شرایطی، مواد اولیه و تجهیزات آزمایشگاهی در اختیار شرکت‌ها خواهد بود و آنها می‌توانند مدیریت آزمایشگاه‌ها را از دست ما بگیرند. در حالی‌که کار این شرکت‌ها، تامین مواد اولیه و تجهیزات آزمایشگاهی برای آزمایشگاه‌های پزشکی است. نه اینکه خودشان وارد بخش ارائه خدمات شوند.

او ادامه داد: موضوع دیگری که دوستان مطرح کرده‌اند، مقایسه آزمایشگاه‌های خصوصی و دولتی است که اصلا چنین موضوعی مطرح نیست و دروغ است. زیرا، در بخش دولتی، آزمایشگاه‌های بهداشتی جایی برای ارائه خدمات ندارند و آزمایشگاه‌های دولتی فقط در بخش درمان و آموزش، خدمات ارائه می‌دهند.

کرمی با انتقاد از تصمیم وزارت بهداشت برای اجاره آزمایشگاه‌های بخش دولتی، گفت: درصد کمی از این آزمایشگاه‌ها به افراد متخصص واگذار شده و بقیه را به افرادی اجاره داده‌اند که شناخته شده نیستند. در حالی‌که‌ وزارت‌بهداشت، در بازرسی از آزمایشگاه‌های بخش خصوصی، سخت‌گیری زیادی دارد و همه می‌دانند که کیفیت خدمات در بخش خصوصی بهتر از آزمایشگاه دولتی است.

او بیان کرد: ما بارها و مکرر به وزارت بهداشت اعلام کردیم چنین سیاستی به کیفیت آموزش و خدمات آزمایشگاهی صدمه می‌زند.

نایب رئیس انجمن آسیب‌شناسی ایران، تاکید کرد: حالا، ما به این باور رسیده‌ایم که حتی مسئولان ارشد وزارت بهداشت نمی‌دانند که تاسیس شبکه‌های آزمایشگاهی در کشور، چگونه طرحی است. زیرا، معاون درمان وزارت بهداشت، این طرح را ادغام آزمایشگاه‌ها دانسته است. در حالی‌که اصلا، موضوع ادغام مطرح نیست.

او ادامه داد: بر اساس اظهارات رئیس آزمایشگاه مرجع سلامت، آزمایشگاه‌هایی که در طرح تاسیس شبکه‌های آزمایشگاهی ادغام شوند، پروانه فعالیت موسس آزمایشگاه باطل شده و یک پروانه جدید در دل یک شرکت صادر می‌شود. یعنی، من که یک عمر مسئول آزمایشگاه بوده‌|ام و خاک آزمایشگاه را خورده‌ام، حالا باید کارمند شرکت‌های تجهیزات آزمایشگاهی شوم.

کرمی، در توجیه ادعای رئیس آزمایشگاه مرجع سلامت برای کاهش هزینه‌ها در بخش آزمایشگاهی، گفت: سهم آزمایشگاه‌ها از اقتصاد سلامت کشور، ۵ درصد است. حالا این ۵ درصد چقدر به کاهش هزینه‌های سلامت کمک می‌کند که چنین ادعایی مطرح شده است.

نایب رئیس انجمن آسیب‌شناسی ایران، ادامه داد: در حال‌حاضر انجمن‌های آزمایشگاهی مشغول اجرای الگوی شبکه ای در کشور هستند و کار در حال انجام است. این الگوی خودجوش را وزارت بهداشت می‌تواند تقویت کند، نه اینکه با طرح‌های غیر کارشناسی، باعث بروز مشکل برای جامعه آزمایشگاهیان کشور شود.

کرمی افزود: تاسیس شبکه‌های آزمایشگاهی در کشور منجر به افزایش تعداد آزمایشگاه‌های تشخیص پزشکی خواهد شد و آنهایی که در شبکه ادغام نشده‌اند، توان رقابت را برای بقا نخواهند داشت و لاجرم، تبدیل به کارمندان شبکه‌های آزمایشگاهی خواهند شد که شرکت‌های تجهیزات آزمایشگاهی، آنها را تاسیس می‌کنند.

او در پاسخ به این ادعا که چرا امکان رقابت با شبکه‌های آزمایشگاهی وجود نخواهد داشت، گفت: برای اینکه شرکت‌های تجهیزات آزمایشگاهی که واردکننده مواد مصرفی و تجهیزات آزمایشگاه‌ها هستند، ممکن است بخواهند که کیت‌های مصرفی و سایر ملزومات مورد نیاز آزمایشگاه‌ها به قیمت بیشتری به ما بدهند و برای شبکه‌های آزمایشگاهی ارزان‌تر بدهند. یعنی، با انحصاری که در مواد مصرفی و تجهیزات آزمایشگاهی دارند، نمی‌توان با آنها رقابت کرد و در نتیجه شاهد ورشکستگی و تعطیلی آزمایشگاه‌هایی خواهیم بود که در شبکه‌ها ادغام نشده‌اند.

کرمی همچنین به تعطیلی آزمایشگاه‌ها در شهرهای کوچک کشور اشاره کرد و افزود: تاسیس شبکه‌های آزمایشگاهی باعث تعطیلی آزمایشگاه‌ها در شهرهای کوچک خواهد شد که در نتیجه آن، مردم نیز برای دریافت خدمات دچار مشکل خواهند شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار