جزئیات اجرای طرح خشونت‌زدایی از مدارس؛

حکیم‌زاده: سرزنش، تحقیر ، مقایسه و برچسب زدن به کودکان  اعمال خشونت است

توجه به اعمال خشونت فیزیکی را به سمت انواع دیگر خشونت‌ها که ناشناخته هستند، منتقل می‌کنیم

تهران (پانا) - معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد که منظور از خشونت در طرح خشونت‌زدایی از مدارس، خشونت‌های غیر فیزیکی مانند سرزنش، تحقیر ، مقایسه و برچسب زدن به کودکان است. او هدف این طرح را ارائه دانش و نگرش و مهارت لازم برای شناسایی و مقابله با این نوع خشونت دانست.

کد مطلب: ۹۵۸۷۲۶
لینک کوتاه کپی شد
حکیم‌زاده: سرزنش، تحقیر ، مقایسه و برچسب زدن به کودکان  اعمال خشونت است

رضوان حکیم‌زاده در گفت‌وگو با پانا درباره جزئیات اجرای طرح خشونت‌زدایی از مدارس که از امسال آغاز شده است، گفت: «موضوع این طرح توانمندسازی مدیران، معلمان، کادر مدرسه و والدین دانش‌آموزان با ارائه آموزش‌های لازم درباره خشونت‌زدایی کامل از محیط مدرسه و خانه است. جزئیات این طرح کامل شده و نظرهای پژوهشگاه تعلیم و تربیت و متخصصان این حوزه گرفته شده است.»

او گفت: «احساس امنیت عاطفی و روانی در کنار امنیت فیزیکی برای ایجاد تعلق کودک به مدرسه در سال‌های اولیه تحصیل بسیار مهم است. ما به دنبال آن هستیم که همه نشانه‌ها، رفتارها و کلماتی را که منجر به خشونت در مدرسه می‌شود، شناسایی و بر آن حساسیت ایجاد کنیم و تمرکز خود را از توجه به اعمال خشونت فیزیکی به سمت انواع دیگر خشونت‌ها که ناشناخته هستند و در محیط آموزشی اعمال می‌شوند، منتقل کنیم.»

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش هدف اصلی طرح خشونت‌زدایی از مدارس را توانمندسازی کادر مدرسه و والدین دانش‌آموزان و ارائه دانش و نگرش و مهارت لازم برای یادگیری و شناسایی انواع خشونت دانست و گفت: «بازهم تاکید می‌کنم منظور از خشونت در این طرح، خشونت‌های غیر فیزیکی شامل خشونت کلامی و رفتاری است.»

او ادامه داد: « کادر مدرسه و والدین دانش‌آموزان در این طرح باید‌ها ونبایدهای تربیتی را یاد می‌گیرند و می‌دانند که چه رفتاری در مدرسه نباید انجام شود و چه رفتارهایی باید در مدرسه باید پررنگ شود.»

حکیم‌زاده گفت: «معلمان و والدین دانش‌آموزان باید بدانند که بعضی از رفتارهایی که خواسته یا ناخواسته از آن‌ها سر می‌زند مصداق خشونت علیه کودکان است. بسیاری از سرزنش کردن‌ها، برچسب زدن‌ها، تحقیر کردن‌ها و مقایسه کردن‌های کودکان توسط والدین و کادر مدرسه رفتار خشن محسوب می‌شود و خشونت را در محیط مدرسه و خانه ترویج می‌کند.»

او ادامه داد: « بعضی از والدین و معلمان به خاطر نبود آگاهی به اشتباه تصور می‌کنند که تنها تنبیه فیزیکی خشونت محسوب می‌شود و فقط با تنبیه بدنی دانش‌آموز، مدرسه را دچار خشونت می‌کنیم.»

معاون وزیر آموزش و پرورش هدف دیگر طرح خشونت‌زدایی از مدارس را ایجاد یک محیط روانی عاطفی و اجتماعی برای کودکان در مدرسه و خانه اعلام کرد و گفت: «در بررسی ارتباطات کودکان با یکدیگر رفتارهای نابهنجاری مانند قلدری در کودکان مشاهده می‌‌شود. باید منشا این رفتار و رفتارهای مشابه شناسایی شوند. مدیر، معلم و کادر مدرسه باید بدانند که چطور باید با این رفتار مقابله کنند و محیط مدرسه را طوری مدیریت کنند که امکان قلدری از سوی بعضی از معلمان به دانش آموزان منتقل نشود.»

او در پایان گفت : «نگاه ما در اجرای این طرح این است که مدرسه یک محیط علمی و آکادمیک نیست. مدرسه یک جو عاطفی، روانی و اجتماعی دارد که حاصل تعاملات ما با دانش‌آموزان است. اگر بخواهیم اصول حاکم بر این تعاملات انسانی باشد و امنیت روانی برای کودکان ایجاد شود، باید یاد بگیریم که چه کارهایی باید انجام دهیم،از انجام چه کارهایی جلوگیری و چه رفتارهایی را در مدرسه برای جلوگیری از خشونت غیر فیزیکی پررنگ کنیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار