مدیرکل تربیت‌بدنی و فعالیت‌های ورزشی آموزش و پرورش خبر داد

افتتاح 200 سالن ورزشی 180متری همزمان با هفته تربیت‌بدنی در مدارس

طبق توافق سازمان برنامه و بودجه و سازمان نوسازی مدارس، امسال و سال تحصیلی آینده ۱۰۰۰زمین چمن مصنوعی در مدارس ایجاد می‌شود

تهران (پانا) - مدیرکل تربیت‌بدنی و فعالیت‌های ورزشی وزارت آموزش و پرورش فعالیت‌ها و برنامه‌های معاونت تربیت‌بدنی و سلامت این وزارت‌خانه را در حوزه نیروی انسانی، فضا و تجهیزات تشریح کرد.

کد مطلب: ۹۵۸۶۷۲
لینک کوتاه کپی شد
افتتاح 200 سالن ورزشی 180متری همزمان با هفته تربیت‌بدنی در مدارس

محمد جعفری درباره سیاست‌های معاونت تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در اجرای زیرنظام فضا، تجهیزات و فناوری برای ارتقای فعالیت بدنی دانش‌آموزان به خبرگزاری پانا گفت: «با توجه به سیاست‌های اجرایی معاونت تربیت‌بدنی و سلامت که بر فراگیرکردن، مدرسه‌محور کردن و اخلاقی‌کردن فعالیت‌ها و نیز مشارکتی‌ و علمی کردن فعالیت‌ها تاکید دارد، یک مدل برنامه‌ای در این معاونت داریم. در این مدل، رویکرد ما مدرسه است. مدرسه کانون یادگیری است. شاخص‌های این مدل نیروی انسانی، تجهیزات و محتوا است.»

فعالیت 33هزار معلم تربیت‌بدنی متخصص در مدارس کشور

او ادامه داد: «در حال حاضر 33هزار معلم تربیت‌بدنی متخصص در مدارس فعالیت می‌کنند که در همه مقاطع تحصیلی ساماندهی شده‌اند. از سال گذشته طرحی را شروع کردیم و یک دوره 40 ساعته آموزش ضمن خدمت را برای آموزگاران و سرپرستان تربیت‌بدنی در استان‌ها برگزار کردیم و اولویت هم برای معلمان خانم یعنی دوره اول و دوم مدارس دخترانه بود و اکنون هم تمرکز بر روی دوره اول مدارس ابتدایی پسرانه است. تا سال گذشته 100هزار معلم آموزش دیدند، امسال هم از شهریور این طرح شروع شده است و تا پایان مهر 98، 20هزار نفر در کل کشور آموزش خواهند دید.»

مدیرکل تربیت‌بدنی و فعالیت‌های ورزشی وزارت آموزش و پرورش افزود: «در حوزه محتوا ما کتاب راهنمای معلم برای پایه اول تا دوازدهم را داریم. همچنین درس‌نامه‌ها و شیوه‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مختلف نیز برای توضیحات بیشتر ابلاغ می‌شود.»

وجود 1200 سالن ورزشی در داخل مدارس

جعفری به موضوع فضای ورزشی مدارس اشاره کرد و گفت: «فضای اصلی ساعت درس تربیت‌بدنی، حیاط مدرسه است. اما سرانه فضای ورزشی ما در کل کشور 33صدم مترمربع است. ما 3 هزار و 300 سالن ورزشی داریم، از این تعداد 1200 سالن در داخل مدارس است. برای اینکه سرانه فضای ورزشی را ارتقا دهیم در چند ماه گذشته طرحی را انجام دادیم، در این طرح برای مدارس ابتدایی با اولویت دوره اول دخترانه براساس زیرنظام فضا، تجهیزات و فناوری، توصیه کرده‌ایم تا استان‌ها با استفاده از املاک خود که قابلیت تغییر کاربری دارد، تیپ پنجم سالن‌ها را که 180 متر است ایجاد کنند. تفاهم‌نامه ایجاد 380 فضا امسال با استان‌ها امضا شد که 200 مورد از این سالن‌ها در هفته تربیت‌بدنی (26مهر) افتتاح خواهد شد.

به گفته مدیرکل تربیت‌بدنی وزارت آموزش و پرورش در برنامه بلندمدت معاونت تربیت‌بدنی براساس توافقی که در شورای معاونان انجام و به سازمان نوسازی مدارس ابلاغ شده، مقرر است در مدارسی که جدید ساخته می‌شود، سالن‌های 180 متری در سازه مدرسه در نظر گرفته شود.

ایجاد 1000زمین چمن مصنوعی در مدارس در دو سال تحصیلی آینده

جعفری ادامه داد: «همجنین برای ارتقای سرانه فضای ورزشی در سال گذشته 152 زمین چمن مصنوعی با مشارکت استان‌ها ایجاد شد و برای سال تحصیلی جدید و نیز سال تحصیلی آینده با توجه به توافقی که بین سازمان برنامه و بودجه و نوسازی مدارس انجام شده است، برای مدارس جدید پسرانه که 70درصد عملیات ساخت آن تمام شده و در دست افتتاح است، موظف هستند امسال 500 و سال آینده نیز 500 زمین چمن مصنوعی را در این مدارس احداث کنند.»

او به اهمیت تجهیزات ورزشی مدارس هم اشاره کرد و گفت: «امسال برای دومین سال پیاپی ابلاغ اعتباری را به استان‌ها اعلام کردیم و با مشارکت استان‌ها، خیرین و سازمان نوسازی مدارس و با اختصاص مبلغی بالغ بر 35میلیارد تومان، در 23 تا 31 شهریور کاروان تجهیزات مهر بانشاط را با اولویت مدارس محروم و کم‌برخوردار به مدارس ارسال کردیم. به خاطر اینکه سرانه فعالیت ورزشی و حرکتی دانش‌آموزان در آن 2 ساعت درس تربیت‌بدنی برای هر پایه‌ای جوابگو نیست، ما در مدار دوم فعالیت‌های‌مان، برنامه‌هایی را تعریف کرده‌ایم، مانند المپیادهای ورزشی درون مدرسه‌ای، نرمش صبحگاهی، کانون‌های ورزشی درون و برون مدرسه‌ای، حیاط پویا، طرح مداخله برای دانش‌آموزان دارای اضافه وزن و چاقی و ... .»

تبدیل 2هزار مدرسه از حیاط پویا به مدرسه پویا در سال تحصیلی جاری

مدیرکل تربیت‌بدنی و فعالیت‌های ورزشی وزارت آموزش و پرورش به تعریفی از مدرسه پویا اشاره کرد و گفت: «در مدارس ابتدایی در قالب طرحی با عنوان حیاط پویا که رنگ‌آمیزی و ترسیم اشکال در کف حیاط مدرسه و بر روی دیوارها بود، فضایی را ایجاد می‌کردیم که دانش‌آموزان در زنگ‌های استراحت و بین زنگ‌ها، فعالیت می‌کردند. برای گسترده‌تر کردن این فعالیت، امسال با ابلاغ اعتبار به استان‌ها، طرح تکمیلی حیاط پویا را توسعه داده‌ایم به طوری که 2 هزار مدرسه به مدرسه پویا تبدیل شوند.»

مدل مدرسه پویا در هفته تربیت‌بدنی افتتاح می‌شود

مدیرکل تربیت‌بدنی و فعالیت‌های ورزشی وزارت آموزش و پرورش، کیفیت‌بخشی به درس تربیت‌بدنی و فعالیت‌های فوق‌برنامه ورزشی، ایجاد فرصت برای فعالیت بدنی و نهادینه‌کردن سبک زندگی فعال در طول عمر از طریق استفاده از تمام فضاهای مدرسه از جمله حیاط، راهرو، کلاس و مشارکت درون و برون سازمان و استفاده از ظرفیت اولیا و کارکنان مدارس و ... را از اولویت‌های تبدیل حیاط به پویا به مدرسه پویا اعلام کرد و گفت: «همه این‌ برنامه‌ها برای این است که دانش‌آموزان قبل، حین و بعد از مدرسه به فعالیت ترغیب شوند. یک مدل مدرسه پویا در هفته تربیت‌بدنی افتتاح می‌شود تا به عنوان یک الگو برای کل کشور قابل تعمیم باشد. دستورالعمل مدرسه پویا آماده شده و به همراه محتوای بسیار خوب و تخصصی به زودی به استان‌ها ابلاغ می‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار