رئیس پیشین سازمان پرورش استعدادهای درخشان: به نخبه‌پروری به‌عنوان یک موضوع راهبردی توجه کنیم

تهران (پانا) - رئیس پیشین سازمان پرورش استعدادهای درخشان بر توجه به مساله نخبه‌پروری به‌عنوان یک موضوع بلندمدت و راهبردی تاکید کرد.

کد مطلب: ۹۵۸۶۶۰
لینک کوتاه کپی شد
رئیس پیشین سازمان پرورش استعدادهای درخشان: به نخبه‌پروری به‌عنوان یک موضوع راهبردی توجه کنیم

محمد اعتمادی، رئیس پیشین سازمان پرورش استعدادهای درخشان در برنامه پرسشگر بی‌اعتقادی به نخبه‌پروری را یک چالش دانست و گفت: «رهبری فرمودند نخبه‌پروری خیلی مهم است. ما باید به این مساله بلندمدت، راهبردی و با رویکرد ضرورت بالای کشور توجه کنیم. کشور نیاز دارد که برای پیشبرد تحولاتش افرادی توانمند، خلاق، پیشتاز، شجاع، معتقد، دیندار و انقلابی در حوزه‌های تخصصی و عمومی رشد یافته باشند.»

او افزود: «امنیت کشور ما در همه حوزه‌ها و عرصه‌ها نیازمند افراد پیشتاز است. اگر این را در نظام‌های متنوع مدیریتی قبول داشته باشیم به کمک همدیگر می‌آییم تا افراد نخبه در مسیر درست پرورش یابند. آموزش و پرورش باید بداند که با شوق و اشتیاق استعدادها را از نقاط مختلف شناسایی و زیرنظر افراد صاحب صلاحیت تربیت کند تا آینده کشور تضمین شود.»

اعتمادی با بیان اینکه «چالش بزرگ این است که اعتقاد به نخبه‌پروری وجود ندارد یا کمرنگ است» گفت: «وقتی پزشکی را که در سطح جهانی مثلا پیوند کبد برجسته است در کشور ما رشد کرده را می‌بینیم خیلی خوشحال می‌شویم یا اینکه تیم والیبال ما بین هشت کشور جهان است جای افتخار دارد. این‌ها در فرایندی رشد کرده‌اند که فرایند خوبی است و باید مشوق و حمایتگر فرایندهایی باشیم که به این نقطه می‌رسد و ضایعه‌ها و نقطه ضعف‌ها را پوشش می‌دهد.»

او ادامه داد: «اگر دستگاهی به نخبه‌پروری اعتقاد داشته باشد منابع صرف می‌کند تا بهترین شیوه شناسایی استعدادها را به‌کار بگیریم این منابع و امکانات لازم دارد. باید برویم استعدادهای ناشناخته را پیدا کنیم، هرکجای کشور که هستند.»

او ادامه داد: «وقتی نخبه را از آموزش و پرورش بیرون می‌کنیم و به سمت مدارس غیردولتی می‌بریم آن‌ها که امکانات بیشتر دارند رشد می‌کنند و بعد در دانشگاه‌های خوب تحصیل می‌کنند. درباره ارزیابی میزان موفقیت طرح شهاب در جریان جزئیات اجرایی این طرح نیستم، ولی در کل فرایندی که می‌خواهیم افراد پیشتازی را تربیت کنیم نیازمند سه یا دو شیوه نیست بلکه باید راهکارهای متنوعی مورد مطالعه قرار بگیرند. تا زمانی که به این راهکارها نرسیدیم نباید طرح‌های موجود را تضعیف کنیم.»

او با بیان اینکه اقتصاد آموزش و پرورش ما در ایران با دیگر کشورها متفاوت است گفت: «نسبت جی‌دی‌پی به دانش‌آموز ما فاصله‌های فاحش دارد. نخبه یعنی منتخب که تحت تربیت ویژه قرار می‌گیرد. اگر منابع بی‌نهایت بود می‌توانستیم همه را به استعدادهایشان برسانیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار