حفظ قرآن در فراگیری بهتر سایر دروس هم نقش وتاثیر مثبت دارد

شیراز(پانا) _معاون اداره کل قرآن نماز و عترت وزارت آموزش‌ و پرورش یکی از وظایف حافظان قرآن را تکثیر حافظ قرآن دانست و افزود: شما وظیفه‌دارید در طول سال تحصیلی دوستان و همکلاسی‌های خود را به‌راحتی به سمت و سوی قرآن هدایت کنید.

کد مطلب: ۹۵۸۳۱۳
لینک کوتاه کپی شد
حفظ قرآن در فراگیری بهتر سایر دروس هم نقش وتاثیر مثبت دارد

باقری در آیین تقدیر از 500 دانش‌آموز برگزیده طرح ملی بشارت در استان فارس، گفت: با برنامه‌ریزی انجام‌شده توسط مسئولین استانی فرایند طرح بشارت از آغاز سال تحصیلی گذشته شروع و به‌خوبی مدیریت‌شده و امروز هم در آغازین روزهای دومین سال اجرای این طرح شاهد برگزاری مراسم تقدیر از این دانش آموزان شرکت‌کننده در این طرح بزرگ هستیم.

معاون اداره کل قرآن نماز و عترت وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به اهمیت حفظ قرآن و نگهداشت آن گفت: زمانی آنچه را خوانده‌ایم از یاد نمی‌بریم که به آنچه خوانده‌ایم فکر کنیم و به آن عمل کنیم مثلاً اگر خواندیم به پدر و مادرتان نیکی کنید، اگر در دنیا به آنان احسان کردیم روز قیامت می‌توانیم این آیه را بخوانیم وگرنه آن را هم فراموش خواهیم کرد.

او گفت: کسی که حافظ قرآن است مسئولیتش سنگین است و اینکه شما حافظ قرآن هستید قطعاً جایگاهتان در بهشت خواهد بود اما اینکه در کجای بهشت و در کدام درجه از بهشت باشید بر اساس تعداد آیات قرآنی است که حفظ هستید .

باقری یادآور شد: حفظ کل قرآن کریم کار دشواری نیست و به جرات می‌توان گفت مرور کردن آیات می‌تواند عاملی برای فراموش نکردن آن‌ها باشد و این سنی که شما دارید به قول رهبر معظم انقلاب بهترین سن برای حفظ قرآن کریم است ولی باید برای آن برنامه‌ریزی داشته باشید.

معاون اداره کل قرآن نماز و عترت وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه حفظ قرآن 30 درصد کار است اما 70 درصد نگهداشت محفوظات است، لذا اگر مرور نکنیم فراموش می‌شود تأکید نمود: کسانی که می‌خواهند حافظ کل قرآن بشوند باید برای خودشان برنامه‌ریزی داشته باشند البته تجربیات برخی از دانش آموزان وقاریان برجسته کشوری و بین‌المللی نیز بیانگر این است که اگر می‌خواهید حافظ کل قرآن بشوید باید برای تک‌تک لحظاتتان برنامه‌ریزی کنید.

وی با اشاره به اینکه بهترین زمان برای حفظ قرآن ساعات اولیه صبح و بعد از نماز صبح است گفت: تجربه حافظان قرآن نشان داده ممکن است روزهای اول برای حفظ یک آیه لازم باشد چندین بار آن را تکرار کنید تا حفظ شوید اما به‌مرور تعداد دفعات آن کم می‌شود و بعضی از آیات را فقط با یک‌بار خواندن حفظ می‌شوید لذا اگر برنامه‌ریزی کردید که روزی 15 دقیقه برای حفظ 5 خط می‌گذارید این زمان به‌مرور کمتر خواهد شد .

باقری شرط اول برای حافظ کل قرآن شدن را برنامه‌ریزی منظم برای حفظ و مرور منظم دانست و گفت:زمان حفظ قرآن باید ثابت باشد اما زمان مرور آن هرزمانی می‌تواند باشد، اما خیلی از وقت‌ها یک سری نعمت‌هایی راداریم که خدا به‌واسطه حفظ به ما داده که می‌توانیم از این نعمات به‌خوبی استفاده کنیم .

معاون اداره کل قرآن نماز و عترت وزارت آموزش‌وپرورش گفت:کسی که حافظ است یک سری نعمت‌هایی دارد که ممکن است از آن‌ها بی‌خبر باشد و یکی از آن‌ها آرامش دنیوی است ، کسی که حافظ قرآن است از آرامش و اطمینان و سکینه خاطر بیشتری برخوردار است و توکلش به خدا زیاد است.

باقری افزود:حفظ قرآن در فراگیری بهتر سایر دروس هم نقش دارد و تأثیر مثبت دارد. حافظه ما ظرفیت‌های زیادی دارد وقتی قران را به آن بسپاریم به‌مرور مغز قوی می‌شود و برای درس خواندن کارتان راحت می‌شود.خیلی راحت می‌توانید دروس را یاد بگیرید چون ذهنتان آماده است.

باقری با اشاره به اینکه"در احادیث داریم حافظان قرآن می‌توانند شفاعت کنند، گفت: بر همین اساس حافظان قرآن روز قیامت ازجمله گروه‌های هستند که در کنار شهدا ، ائمه و صلحا می‌توانند دیگران را شفاعت کنند بر اساس هر مقداری از قرآن که حفظ هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار