تقسیمات جدید، فرصتی برای توسعه متوازن فارس

شیراز (پانا) - هیات وزیران در جلسه چهارشنبه دهم مهرماه جاری با ارتقای دو شهرستان و هفت بخش در استان فارس به تحقق خواسته سالیان گذشته اهالی این مناطق پاسخ مثبت داد.

کد مطلب: ۹۵۸۳۰۳
لینک کوتاه کپی شد
تقسیمات جدید، فرصتی برای توسعه متوازن فارس

به گزارش ایرنا، استان فارس پیش از این ۲۹ شهرستان را شامل می‌شد که با افزوده شدن هفت شهرستان جدید،‌ شمار شهرستان‌های آن به ۳۶ شهرستان افزایش یافت تا از این منظر در کشور رکورددار باشد.
در جلسه هیات وزیران و با تصمیم دولتمردان، خواسته مردم شهرستان کازرون و مرودشت محقق شد و از این پس، سطح اداره این شهرستان‌ها ارتقا می‌یابد و به صورت فرمانداری ویژه اداره خواهند شد.
این تصمیم هیات وزیران در اجرای قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری اتخاذ شد و براساس بررسی‌های انجام شده، با برخی تغییرات و اصلاحات تقسیماتی در استان فارس موافقت شد.

کازرون و مرودشت به فرمانداری ویژه تبدیل شدند
جزئیات تصمیم هیات دولت را سخنگوی دولت چهارشنبه در جمع خبرنگاران بیان کرد و گفت: تقسیمات کشوری در استان فارس یکی از مصوبات جلسه هیات دولت بود.
علی ربیعی افزود: خیلی ها در استان فارس منتظر این تقسیمات بودند، امروز در هیات وزیران تصمیم گرفته شد که «کازرون» و «مرودشت» به فرمانداری ویژه تبدیل شوند و علاوه بر آن، هفت فرمانداری جدید در استان فارس در مناطق بیضا، اوز، سرچهان، زرقان، خفر، آباده طشک و کوه چنار ایجاد شد که امیدواریم کمک شود تا استان فارس به دلیل گستره استانی و تشکیلاتی توسعه بیشتری پیدا کند.

جزئیات مصوبه دولت از زبان معاون استاندار فارس
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس نیز در این باره گفت: بر اساس این مصوبه و بنا به اعلام سخنگوی دولت، بخش آباده طشک به شهرستان بختگان، بخش زرقان به شهرستان زرقان، بخش بیضا به شهرستان بیضا، بخش خفر به شهرستان خفر، بخش سرچهان به شهرستان سرچهان، بخش اوز به شهرستان اوز و بخش قائمیه به شهرستان کوه‌چنار ارتقا یافت.
سید احمد احمدی‌زاده افزود: علاوه بر این فرمانداری‌های ۲ شهرستان کازرون و مرودشت نیز به فرمانداری ویژه تبدیل شدند.
وی ادامه داد: با تبدیل این ۲ فرمانداری به فرمانداری ویژه، فرماندار شهرستان به عنوان معاون استاندار منصوب می‌شود و تعداد معاونین فرماندار نیز افزایش می‌یابد.
احمدی‌زاده تصریح کرد: فرمانداری ویژه تشکیلاتی است که از فرمانداری گسترده‌تر، توانمندتر و بزرگتر است و فرماندار آن شهرستان به عنوان معاون استاندار می‌تواند به عضویت شورای برنامه‌ریزی استان درآمده و در جلسات آن شرکت کند.
او اظهار داشت: همچنین مدیران آن دسته از ادارات شهرستان که مراجعان زیادی دارد نیز به معاون مدیرکل ارتقا می‌یابند که علاوه بر اینکه مراجعه مردم به مرکز استان را بسیار کاهش می‌دهد در وقت و هزینه شهروندان نیز صرفه‌جویی می‌شود.
وی افزود: قطعا پس از ابلاغ رسمی این تغییرات ایجاد شده، سایر مراحل و اقدامات قانونی از جمله انتخاب فرماندار نیز انجام خواهد شد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس گفت: قطعا این تغییر و تحولات انجام شده موجبات خوشحالی مردم این مناطق را فراهم خواهد کرد.

شهرستان‌های جدید، فرصتی برای تمرکز بیشتر برای توسعه
ارتقای مناطق در تقسیمات کشوری به عنوان یکی از راهکارهای توسعه بیشتر مناطق کشور مورد توجه بوده است،‌ در چنین چارچوبی، برخی مناطق که از نظر قانون، امکان ارتقا دارند به دهستان، بخش و شهرستان تبدیل می‌شوند.
از منظر کارشناسان، تشکیل بخش‌ها و شهرستان‌های جدید اداره این مناطق و نیز مناطقی که بخش یا شهرستان جدید از آنها منفک می‌شود را در سیستم اداری تسهیل می‌کند و از این رو، گامی در راستای تمرکز بیشتر برای خدمت مسئولان در همه مناطق محسوب می‌شود.
در چنین چارچوبی، فرماندار و بخشداری که پیش از این قرار بود پاسخگوی نیازهای توسعه و تلاشگر در مسیر حل مشکلات محدوده وسیع‌تر با جمعیت بیشتر باشد،‌ پس از شکل گرفتن شهرستان و یا بخش جدید، اشراف بیشتری به منطقه محل ماموریت خود دارد و می‌تواند زمان بیشتری را به این موضوع اختصاص دهد.

مروری بر تحولات قانون تقسیمات کشوری
موضوع تقسیمات کشوری حدود ۱۱۳ سال قبل به ادبیات قانونگذاری ایران راه یافت و از آن روز تاکنون این قانون تحولاتی را پشت سر گذاشته است.
نخستین قانون تقسیمات کشوری سال ۱۲۸۵ تحت عنوان قانون ایالات و ولایات تدوین شد که در این قانون کشور به ولایت و بلوکات تقسیم بندی شده بود.
دومین قانون تقسیمات کشوری مربوط به سال ۱۳۱۶ تحت عنوان قانون تقسیمات کشوری است که در آن وظایف فرمانداران و بخشداران مشخص و ایران به استان‌های شمالی، شرقی و غربی و .. تقسیم ‌شده بود.
سومین قانون تقسیمات کشوری نیز مربوط به سال ۱۳۶۲ است که قانون فعلی تقسیمات کشوری را شامل می‌شود؛ در این قانون شهرستان‌ها، بخش‌ها و دهستان‌ها و شهرها تعریف می‌شوند و شرایط ایجاد هر کدام مشخص شده است.
در حال حاضر براساس این قانون امور تقسیمات کشوری دنبال‌می شود، هرچند قرار بود یک قانون جدید تحت عنوان نظام درجه‌بندی سطوح تقسیمات کشوری تصویب شود که براساس آن ارتقای سطح‌ها علمی‌تر می‌شود.
به گفته کارشناسان، این موضوع از زمان طرح در ۱۴ سال قبل تاکنون بر زمین مانده و به تصویب مجلس شورای اسلامی نرسیده است.

هدف تقسیمات کشوری چیست؟
برای اینکه یک منطقه را بتوان بهتر اداره کرد نماینده سیاسی دولت را در آن مناطق مستقر می کنند که بتواند آن منطقه را مدیریت کند؛ استقرار نماینده سیاسی نیز تنها با ایجاد شهرستان یا بخش امکان پذیر است.
وقتی یک منطقه، شهرستان یا بخش می شود فرمانداری یا بخشداری در آنجا ایجاد می‌شود و ادارات نیز ملزم به ایجاد شعبه در آن مناطق هستند و مردم آن منطقه از خدمات دولت استفاده می‌کنند و دیگر نیازی نیست بخواهند چند کیلومتر را طی کنند تا به ادارات مربوطه برسند، دسترسی‌ها راحت‌تر ، ترددها کمتر و تصادفات جاده ای و مصرف سوخت کاهش می‌یابد و در وقت مردم منطقه صرفه جویی می‌شود.
با توجه به چنین رهاوردی، دیدگاه بیشتر مسئولان ارشد استان‌ها و نمایندگان مجلس شورای اسلامی این است که مناطق‌شان آباد شوند و یکی از راه‌هایی که می‌تواند مناطق آنان را زودتر آباد کند بودجه است و راهی که سریع می‌توانند به این بودجه برسند ارتقای مناطق به شهرستان یا بخش است.

داستان تقسیمات کشوری در فارس
مرور برخی اسناد تاریخی گویای آن است که در سال ۱۳۱۶ استان فارس حدود ۶ شهرستان داشت. یکی از این شهرستان‌ها بهبهان بود که اواخر دهه ۱۳۲۰ از فارس جدا شد و به خوزستان پیوست.
شهرستان دیگر بوشهر بود که از استان فارس جدا شد و در نهایت، شهرستان‌های شیراز، آباده، فسا و لارستان در استان فارس باقی‌ماند و به مرور زمان، شهرستان‌های جدید از این شهرستان‌ها شکل گرفت.
به عنوان نمونه، آباده یک زمانی بسیار بزرگ بوده و قلمرو این شهرستان تا نزدیک مرودشت می‌رسید که به مرور قسمتی از سمیرم از این شهرستان جدا شد و به استان اصفهان پیوست. ابرکوه نیز از این شهرستان جدا شد و به استان یزد پیوست. در ادامه تحولات، اقلید نیز از این شهرستان جدا و یک شهرستان مستقل شد، بوانات و خرمبید نیز طی سال‌های بعد شهرستان شدند.
در مقاطع تاریخی، لامرد، مهر، خنج، گراش جزو شهرستان لارستان بودند که به مرور جدا و مستقل شدند.
کازرون یا ممسنی و فیروزآباد یک زمانی تابع شهرستان شیراز بودند که در دهه‌های گذشته از شیراز جدا و شهرستان مستقل شدند. سال‌های بعد باری دیگر بخش‌هایی به نام خرامه، کوار و ‌سروستان از شهرستان شیراز جدا و هریک به شهرستان مستقل تبدیل شدند.
بررسی این موارد نشان‌ می‌دهد که تشکیل شهرستان های جدید نه تنها موجب ضعیف شدن شهرستان مادر نشد بلکه موجب تکاپوی شهرستان های جدید برای توسعه نیز شد.

شاخص‌های شکل‌گیری شهرستان‌های جدید
بنا بر قانون تقسیمات کشوری، از آنجا که همه ملت ایران از حقوق برابری برخوردار هستند، هر منطقه‌ای که دارای استعداد ارتقا باشد و شاخص‌ها را داشته باشد می‌تواند به شهرستان تبدیل شود.
قانون می‌گوید برای هر شهرستان حداقل ۲ بخش و برای ایجاد بخش حداقل ۲ دهستان نیاز است.
همچنین قانون مشخص کرده است که برای ایجاد دهستان با توجه به تراکم و مساحت، یک دهستان باید چقدر جمعیت داشته باشد و دست‌کم یک بخش یا شهرستان باید چقدر جمعیت داشته باشد تا ارتقا یابد.
بررسی دیدگاه مسئولان ارشد استانی طی سالیان گذشته نشان می‌دهد که آنها بر این باور بوده‌اند که اگر شهرستان‌ها زیاد شوند، مناطق‌شان زودتر آباد می‌شوند.

آباده‌ای که آبادتر شد
شهرستان آباده در طول تاریخ تقسیمات کشوری،‌ بستر شکل‌گیری شهرستان‌های جدید بوده است و این رخدادها با کمترین حاشیه‌ای انجام شده است.
غالب مردم این شهرستان بر این باور هستند که هرچه محدوده ما کوچکتر شود زودتر به مشکلاتمان رسیدگی می‌شود و آباد می‌شویم و از این منظر، اگر آباده مثل گذشته تمام توابع را داشت شاید به این آبادی که امروز است نبود.
به عنوان نمونه، اگر قرار بود شهرستان آباده تفکیک نشود، این شهرستان امروز باید تاوان مشکلات توسعه‌نیافتگی مناطق همجوار را نیز پرداخت می‌کرد اما با رشد متوازن مناطق همجوار، کمتر دلیلی برای مهاجرت به این شهرستان و افزودن به بار مشکلات مردم آباده وجود دارد.
پس از تفکیک شهرستان آباده، ادارات دولتی در شهرستان‌های اقلید، بوانات و خرم‌بید شکل گرفت و علاوه بر اینکه این مناطق از ردیف بودجه جداگانه برخوردار شدند، زمینه‌ساز آن شد که بودجه آباده مختص این شهرستان شود و ادارات با همان تعداد کارمندان، فرصت و مجال بیشتری برای رسیدگی به امور مردم آباده پیدا کردند.
بنابراین، این دیدگاه در آباده غالب بود که "به شهرستان کوچکتر تبدیل می‌شویم، زودتر آباد می‌شویم" و امروز، مردم این شهرستان از برکات این نگاه و اندیشه خود بهره‌مند هستند و مشکلات مناطق همجوار را به یدک نمی‌کشند.

شهرستان‌هایی که دهم مهرماه ۹۸ ارتقا یافتند
نام کازرون و مرودشت در جلسه دهم مهرماه هیات دولت به عنوان شهرستان‌هایی مطرح شد که به فرمانداری ویژه ارتقا یافتند.
پیش از این طی سالیان گذشته سطح فرمانداری‌های شهرستان‌های جهرم،‌ فسا و لارستان به فرمانداری ویژه ارتقا یافته بود.
در این میان،‌ جای خالی مرودشت به عنوان دومین شهرستان پرجمعیت استان و میزبان میراث جهانی تخت جمشید و دیگر آثار تاریخی ایران باستان که به واسطه فاصله ۴۵ کیلومتری با شیراز در سایه مرکز استان قرار گرفته بود، در میان شهرستان‌ها با سطح اداری فرمانداری ویژه احساس می‌شد.
از سوی دیگر،‌ مردم کازرون نیز طی سالیان گذشته ارتقای این شهرستان به سطح فرمانداری ویژه را خواستار بودند که دولت به انتظار مردم این شهرستان پیشرو در پیروزی انقلاب اسلامی پاسخ مثبت داد.

توجه همزمان دولت به خواسته مردم کازرون و قائمیه
همزمان با ارتقای شهرستان کازرون و تحقق قول و وعده مسئولان دولتی به مردم این شهرستان، انتظار مردم بخش‌های چنارشاهیجان و کوهمره نودان مبنی بر ارتقا به سطح شهرستان نیز محقق شد. مردم این منطقه سال‌ها درد کمبود امکانات را تحمل کردند و شماری از بستگان خود را در جریان تصادف‌ها در جاده‌های صعب‌العبور منطقه از دست داده‌ بودند و امید دارند که ارتقای محل سکونت آنها به شهرستان، پایان بخش این مشکلات باشد.
پیش از این گفته شده که شهرستان کوه چنار از ترکیب این دو بخش به مرکزیت قائمیه تشکیل می‌شود.

بنا بر اعلام‌های مکرر و قبلی مسئولان استان، دولت همچنان که به خواسته مردم این بخش‌ها توجه داشته است، به انتظارات اهالی کازرون به عنوان شهرستان مادر نیز توجه داشته است و مناطقی را برای مردم کازرون مهم بوده را همچنان در محدوده این شهرستان حفظ کرده است.
اسماعیل تبادار استاندار سابق فارس ۱۳ اردیبهشت ماه ۹۷ در سفر به شهرستان کازرون تاکید کرد:‌ خواسته مردم کازرون در زمینه جدا نشدن بیشابور، دشت برم و انارستان از این شهرستان مورد توجه خواهد بود.
وی این را نیز گفت:‌ درخواست مردم کازرون در ارتباط با ارتقای فرمانداری شهرستان به فرمانداری ویژه به وزارت کشور در حال بررسی است.
با این حال،‌ عنایت‌الله رحیمی استاندار فارس نیز از ابتدای مسئولیت‌ خود،‌ نشست‌هایی با معتمدان و فعالان همه شهرستان‌های استان داشته و بر لزوم توجه به خواسته‌های مردم همه مناطق استان تاکید کرده است.
وی در اقدامی قابل توجه، خردادماه گذشته دو تن از معاونان خود را برای شتاب‌بخشی به طرح‌های نیمه‌تمام کازرون به این شهرستان اعزام کرد.
سفر همزمان معاون سیاسی،‌امنیتی و اجتماعی استانداری و معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس و برپایی نشست مشترکی در کازرون برای گره‌گشایی از موانع فراروی تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام این شهرستان، حاکی از اراده و عزم ویژه دولت برای عمران و آبادانی این منطقه بود.
چند روز بعد، سومین معاونت (معاونت برنامه‌ریزی و توسعه) در ساختار فرمانداری شهرستان کازرون شکل گرفت تا مجموعه رخدادهای این شهرستان، نویدبخش فردایی بهتر در ساختار اداره این شهرستان باشد، همچنانکه در جلسه دهم مهرماه دولت، این شهرستان به سطح فرمانداری ویژه ارتقا یافت.

نه مردم کازرون به هیاهوها
در شرایطی که دولت تدبیر و امید اراده خود را برای توسعه متوازن همه مناطق کشور به کار بسته و در این میان، طرح‌های نیمه تمام شهرستان کازرون با تزریق اعتبارات ویژه دنبال می‌شوند، مردم این شهرستان نیز اواخر خردادماه گذشته پاسخی درخور و شایسته به مخالفان آرامش و امنیت در این منطقه دادند و با دست رد به خواسته بیگانگان، بستر آرام و با ثبات را برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای دولت فراهم کردند.
این بار نیز در هنگامه تقسیمات کشوری، جز این، انتظار و توقعی از مردم انقلابی کازرون نمی رود که باری دیگر به هیاهوها و فرصت‌طلبان پاسخ منفی بدهند. مردم کازرون که در عرصه پیروزی انقلاب و صیانت از آن در دوران دفاع مقدس و دیگر عرصه های خطیر خوش درخشیده‌اند، این بار نیز در این عرصه خطیر، با بصیرت و هوشیاری، دشمنان مردم ایران را ناکام خواهند گذاشت.

بیضا به مرکز استان نزدیک‌تر بود
یکی از بخش‌هایی که در جلسه دهم مهرماه هیات دولت ارتقا یافت، بخش بیضا بود که مردم این منطقه در حدود ۱۰ سال گذشته خواهان ارتقای این بخش بودند.
از ابتدای مطرح شدن ارتقای بخش بیضا به شهرستان هیچ کدام از فعالان سیاسی و اجتماعی شهرستان سپیدان نسبت به این موضوع گلایه یا اعتراضی نداشتند و برای این ارتقا همراهی لازم را داشته‌اند.
ارتقای بخش بیضا به شهرستان بار مالی چندانی برای دولت ندارد چرا که در حال حاضر اکثریت سازمان‌ها و نهادهای دولتی و حاکمیتی در این بخش مستقر هستند.
فاصله بیضا تا شهر اردکان مرکز شهرستان سپیدان ۸۱ کیلومتر است، در حالی که این شهر به شیراز نزدیک تر است و فاصله‌ای ۶۱ کیلومتری تا مرکز استان دارد.
قبل از ارتقای بیضا به شهرستان، مردم این بخش ناگزیر به طی این مسافت تا مرکز شهرستان بودند و این موضوع مشکلاتی را برای آنها به دنبال داشت.

شهرستان خفر و پیام همدلی از جهرم
یکی از مطالبات و آرزوهای مردم بخش خفر ارتقا یافتن آن به شهرستان بوده است که مسئولان اعم از بخشداران، امامان جمعه و مردم محلی از سال ۱۳۸۹ برای تحقق آن تلاش کردند.
طی قوانین جدید و مصوب شده مجلس، شهرهایی که دارای تراکم جمعیتی ۳۰ هزار نفر و معیارهای دیگر باشند، می‌توانند به شهرستان ارتقا یابند که با اجرایی‌شدن آن بخش خفر نیز شامل این مهم می‌شد. چند برنامه زیربنایی از جمله گازرسانی به شهر و بخش عمده‌ای از روستاها، احداث بیمارستان، نمایندگی تمام ادارات خدماتی و... در این بخش عملی شده است.
شهر باب انار مرکز بخش خفر در فاصله حدود ۱۰۷ کیلومتری جنوب شرقی شیراز است،‌این بخش همچنین شهر دیگری با نام خاوران را در خود جای داده است.
پیش از این،‌ در تحلیلی در شبکه‌های اجتماعی منطقه درباره ارتقای شهرستان خفر آمده بود:‌ "همان گونه که شهرستان جهرم با تمام بخش‌ها و توابع در دفاع مقدس مؤثر و تأثیرگذار بود، امروز نیز الگوی توسعه نوین تقیسمات کشوری و الگوی همدلی و همراهی مردم و مسئولان با نظام مقدس جمهوری اسلامی خواهد بود تا امید بدخواهان وحدت ملت و سیاه‌نمایانی را که از هر زاویه‌ای به دنبال سنگ‌اندازی در پیشرفت و توسعه جمهوری اسلامی هستند، ناامید کنند."

اوز، تولدی دوباره از وسیع‌ترین شهرستان فارس
شهرستان لارستان طی سالیان گذشته وسیع‌ترین شهرستان استان فارس بود که در تقسیمات کشوری جدید، شاهد تولد شهرستان اوز (Evaz) بود.
بررسی‌ها حاکی از پیوندهای عمیق مردم لارستان و اوز نسبت به دیگر مناطق استان فارس است و از این رو، به نظرمی‌رسد فعالان این شهرستان‌ها، شکل‌گیری شهرستان جدید را به فرصتی برای توسعه هر دو منطقه تبدیل خواهند کرد.
بنا بر خبرهای رسیده از جنوب فارس، معتمدان و فعالان سیاسی لارستان و بخش اوز در چندماه گذشته نشست‌های هم‌اندیشی با موضوع وحدت برای ارتقای بخش اوز به شهرستان برگزار کرده‌اند که در نهایت در این زمینه به اشتراک نظر رسیدند.
یکی از خواسته‌های مطرح شده در این جلسات، ارتقای شهرستان لارستان به استان بود که بنا بر اعلام مدیرکل تقسیمات کشوری وزارت کشور، دولت در مقطع کنونی در زمینه شکل‌گیری استان‌های جدید برنامه‌ای ندارد.

ارتقای زرقان با سابقه ۹۰ ساله بخشداری
بخش زرقان، منطقه دیگری بود که با تصمیم هیات دولت به شهرستان ارتقا یافت.
ارتقای بخش زرقان به شهرستان از دولت دهم مطرح شد و در نهایت،‌ در جلسه دهم مهرماه از شهرستان شیراز تفکیک شد تا روند توسعه این منطقه به دور از مشکلات و مسائل استان،‌ شتاب گیرد.
اهالی زرقان که در ۲۵ کیلومتری شمال شیراز واقع است پیش از این جمعه ۲۹ شهریورماه ۹۸ در نامه‌ای از مسئولان کشور، ارتقای این بخش به شهرستان را مطالبه کردند.
در این نامه آمده بود: "بخش زرقان به گواه اسناد موجود از قدیمی‌ترین بخش‌های استان و بلکه کشور است که تاکنون به شهرستان ارتقا نیافته است. قدمت قریب به ۹۰ ساله بخشداری و سابقه ۸۰ ساله شهرداری زرقان از یک سو بر استحقاق ارتقای این بخش دلالت دارد و انبوه مشکلات ناشی از تمرکز قریب به ۲۴ درصد صنعت استان در این منطقه ضرورت گذار از ساختار مدیریتی بخش به شهرستان را مبرهن می سازد."

ارتقای آباده طشک در جوار تالاب خشکیده بختگان
بیش از ۱۵ سال است که ارتقای بخش آباده طشک به شهرستان بختگان در فضای سیاسی و رسانه‌ای استان مطرح بود و مردم این بخش بارها ارتقای این بخش واقع در همسایگی تالاب خشکیده بختگان را مطالبه کرده بودند.
این بخش پیش از تصمیم دهم مهرماه هیات وزیران، در محدوده شهرستان نی‌ریز در شرق فارس قرار داشت.
فاصله شهرستان نی‌ریزاز شرق یعنی آخرین نقطه بخش قطرویه در مرز استان کرمان تا غرب یعنی آخرین نقطه بخش آباده طشک تا مرز شهرستان ارسنجان بیش از ۳۵۰ کیلومتر است که رسیدگی به همه نقاط آن درقالب یک فرمانداری بسیارمشکل به نظر می‌رسید.
فاصله آخرین نقطه از بخش آباده طشک تا مرکز شهرستان بیش از ۱۵۰ کیلومتراست و این بدان معنا است که مردم بخش برای دسترسی به ادارات نی‌ریز و پیگیری کارهای اداری خود دراستان یک بار باید فاصله ۱۵۰ کیلومتری را به طرف شرق بپیمایند و سپس ۲۸۵ کیلومتر فاصله نی‌ریز به شیراز را به طرف غرب طی کنند درحالی که فاصله شیراز تا مرکز بخش آباده طشک فقط ۱۶۵ کیلومتر است.

ارتقای بخش سرچهان
بخش سرچهان از توابع شهرستان بوانات نیز یکی دیگر از هفت بخش استان فارس بود که در جلسه دهم مهرماه ۹۸ هیات وزیران، مجوز ارتقا به شهرستان را گرفت.
بنابر سرشماری مرکز آمار ایران، جمعیت بخش سرچهان در سال ۱۳۹۵ برابر با ۲۳ هزار و ۱۲۹ نفر بوده است. این بخش به مرکزیت شهر کره ای دارای ۲ شهر و ۷۰ روستا بود.
بخش سرچهان شامل دهستان‌های باغ صفا، توجردی و سرچهان است. روستای کره ای مرکز بخش سرچهان در سال ۱۳۸۲ و روستای حسامی در سال ۱۳۸۹ به شهر ارتقا یافتند.

انتظار مردم، ماموریت مسئولان
با اعلام تصمیم هیات وزیران درباره شکل‌گیری هفت شهرستان جدید در استان فارس،‌ هنوز جزئیات مربوط به بررسی‌های کارشناسی و محدوده بخش‌های ارتقا یافته به صورت رسمی اعلام نشده است.
در این شرایط،‌ انتظار می‌رود که اقشار مختلف مردم نسبت به گمانه‌زنی‌ها درباره جزئیات تقسیمات کشوری بی‌اعتنایی و اخبار مرتبط را از مراجع و رسانه‌های رسمی دنبال کنند.
در چنین شرایطی انتظار می‌رود که مسئولان نیز با روشنگری درباره جزئیات تقسیمات کشوری، فرصت‌طلبان را از تلاش برای بر هم زدن همدلی و فاصله گرفتن از مسیر توسعه ناکام کنند

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار