روابط عمومی آموزش و پرورش شهرستان دشتستان:

توضیحات آموزش و پرورش در خصوص مشکلات پیش آمده در توزیع کتاب، لباس فرم و سرویس مدارس

دشتستان، بوشهر(پانا) - همزمان با شروع سال تحصیلی جدید و ورود دانش آموزان به مدارس مشکلاتی در توزیع کتابهای درسی، روپوش مدارس و ابهاماتی در سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان برای اولیا ایجاد شده است که به جهت تنویر افکار عمومی و رفع ابهامات توضیحاتی را به عرض مردم شریف دشتستان بزرگ می رساند.

کد مطلب: ۹۵۷۹۳۰
لینک کوتاه کپی شد
توضیحات آموزش و پرورش در خصوص مشکلات پیش آمده در توزیع کتاب، لباس فرم و سرویس مدارس

به گزارش روابط عمومی اداره آموزش و پرورش دشتستان ، همزمان با شروع سال تحصیلی جدید و ورود دانش آموزان به مدارس مشکلاتی در توزیع کتابهای درسی، روپوش مدارس و ابهاماتی در سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان برای اولیا ایجاد شده است که به جهت تنویر افکار عمومی و رفع ابهامات توضیحاتی را به عرض مردم شریف دشتستان بزرگ می رساند.

توزیع کتاب نسبت به قبل تغییر کرده است؛

از سه سال پیش به دنبال این سیاست که دولت برای پرهیز از ریخت و پاش احتمالی و جلوگیری از هدر رفت سرمایه، تهیه و تالیف کتب درسی را بر اساس نیاز واقعی و سنجش دقیق آماری دانش آموزان انجام می دهد.

ثبت سامانه ای برای کتاب از اردیبهشت ماه انجام شده و دانش آموزان مقطع ابتدایی بدون مشکل و از طریق سیستم اینترنتی مدارس ثبت نام شده و در موعد مقرر کتاب خود را دریافت کرده اند.

هرچند به جهت پهناوری دشتستان و در بعضی مناطق کوهستانی به علت ضعف اینترنتی و عدم استقبال به موقع اولیا در این زمینه مشکل زیادی داشته ایم ولی در مقاطع متوسطه اول و دوم ثبت نام اینترنتی کتاب مشکلات جدی بیشتری داشته است و به خصوص مقطع متوسطه دوم بدلیل استقبال بسیار کم اولیا از ثبت به موقع و مشخص نبودن تکلیف بعضی دانش آموزان که نهایتاً چه رشته ای را انتخاب خواهند کرد، همچنین عدم روشن بودن تکلیف دانش آموزان شهریوری، بسیاری از آنها جهت تهیه کتاب ثبت نام اینترنتی نشده بودند. اغلب ازدحام اولیا برای تهیه کتاب در نخستین روز بازگشایی مدارس مربوط به ثبت نام دیر هنگام است که آمار آنها در سامانه توزیع کتاب ثبت نشده بوده است.

این اولیا که بی خبر از چنین فرآیندی بوده اند با مراجعه به محل توزیع متوجه می شوند که حواله تحویل کتاب فرزندان آنها صادر نشده است.

چرا یک محل برای توزیع کتاب تعیین شده بود؟

توزیع کتاب در مقطع ابتدایی همه ساله از طریق مدارس و بدون مشکل انجام می شده است، کتابهای دوره متوسطه اول( راهنمایی) هم بوسیله کتابفروشی های شهر توزیع و با منظور نمودن هزینه های جانبی بدون هیچ گونه اعتراضی دریافت شده و در اختیار دانش آموزان قرار گرفته است.

اما توزیع و تحویل کتاب در مقطع متوسطه که طبق دستورالعمل در اختیار ادارات آموزش و پرورش قرار گرفته بوده بی تردید با اشکالاتی مواجه بوده که از جمله آنها می توان به همین موضوع اشاره کرد؛ که چرا فقط یک جا برای عرضه کتاب در نظر گرفته شده در حالی که آموزش و پرورش با د اشتن سالن های متعدد می توانسته جاهای متعددی جهت مراجعه اولیا در نظر بگیرد تا تسهیل مناسب صورت بگیرد. ضمن پذیرش این واقعیت، توضیح همکاران واحد خدمات این است که اولاً هر مکان و سالنی مجهز به سیستم های اینترنتی برای توزیع برخوردار نبوده ثانیاً نگهداری کتاب در مکانهای مختلف، عوامل اجرایی بیشتری می خواسته که در شرایط بازگشایی و درگیر بودن همه عوامل خدماتی این امکان را فراهم نمی نموده است.

هزینه منگنه کتاب فشار مضاعف بر دوش خانواده ها؛

واقعیت این است که منگنه کتاب در زمان توزیع به هیچ عنوان نباید اجباری باشد! طبق روال همه ساله اولیا به منظور نگهداری بهتر کتاب در طول سال تحصیلی، اقدام به خرید پلاستیک و منگنه کتاب می نمایند به همین منظور و بر این اساس که زحمت اولیا را کمتر نموده، مراجعه آنها به جاهای دیگر برای منگنه کتاب را تسهیل نمایند، اقدام به منگنه و به قیمت واقعی کتاب اضافه نموده است که باعث اعتراض عده ای از اولیا شده است. اعتراض به حقی است که هرچند به نیت کمک و تسهیل مراجعه واحد اولیا انجام شده، اما چون بدون هماهنگی صورت گرفته نباید تکرار شود.

چرا کتاب فروشی الغدیر؟! به اعتقاد دایره خدمات آموزش و پرورش این کتاب فروشی در طول سال تحصیلی همه جوره با این مدیریت همکاری داشته و در مقاطع مختلف امکانات لازم مانند کاغذ، لوازم جانبی کامپیوتر( مانند کاتریج و مرکب) را با سود کم و به شکل استقراض در اختیار مجموعه قرار داده است، به منظور جبران این تعامل توزیع کتاب را به این واحد صنفی واگذار نموده تا بهره کمی از توزیع و سود ناشی از فروش وسایل جانبی مانند لوازم التحریر به ایشان برسد. پس از ازدحام اولیه، در حال حاضر توزیع کتاب در اختیار مدیران مدارس قرار گرفته و از آن فروشگاه سلب شده است.

اغلب شلوغ شدن فضا در حالی که می شد با آرامش بیشتری به موضوع پرداخت ناشی از اعتراض یکی دو واحد صنفی بوده که چرا به آنها واگذار نشده، بخصوص یک واحد صنفی که متاسفانه از خانواده خود فرهنگی محسوب می شود و معلوم شد در نخستین گام بدون اینکه نکته ای را به مدیریت شهرستان منعکس نماید،اعتراض و شکایت خود را به وزارت متبوع ارسال نموده است!

سهل انگاری بعضی مدیران در فرآیند ثبت نام و دامن زدن به اعتراض اولیا؛

متاسفانه در رویداد چند روزه اخیر متوجه سهل انگاری بعضی مدیران از ابتدای فرایند ثبت نام تا زمان توزیع و تحویل کتاب بوده ایم، که قطعاً در زمان مناسب با این مدیران برخورد خواهد شد!

قاطبه مدیران محترم بر اساس وجدان کاری و اشراف به شرح وظایف قانونی خود غالباً وظایف محوله را به نحو احسن انجام می دهند، اما در این فرآیند ردپای اهمال کاری و قصور تعدادی از مدیران مشخص شد که بی شک از دید مدیریت متبوع پنهان نبوده، ضمن اینکه زحمات چند ماهه همکاران خود را نادیده گرفته، خستگی را به تن برنامه ریزان باقی گذاشته باعث هجمه های ناصواب عده ای مغرض به مجموعه خود شدند! مدیری که خود باید تسهیل گر کار مردم باشد و خطای احتمالی همکاران خود را بپوشاند با انگشت اشاره به اداره متبوع از خود سلب مسئولیت نموده است!

کمبودی در خصوص کتاب دانش آموزان وجود ندارد؛

طبق آخرین اطلاعات از سامانه ثبت و توزیع کتاب در مرکز استان هیچ کمبودی در این زمینه وجود ندارد، بسیاری از مدارس در حال حاضر کتاب های دانش آموزان خود را تحویل گرفته و در حال توزیع شدن می باشد. چنانچه کمبودی احساس شد بلافاصله با ثبت در سامانه، از انبار استان اخذ و در اختیار دانش آموزان قرار خواهد گرفت.

لباس فرم مدارس؛

در خصوص لباس فرم مدارس نیز جهت استحضار اولیا محترم، اینکه مطابق دستورالعمل وزارتی و تاکید اداره کل متبوع عمل کرده و با دعوت اتاق اصناف و تولیدی های شهر برای اجرای پروسه دوخت روپوش مدارس اقدام شده است. سیاست وزارتی در این خصوص کمک به مدارس برای انتفاع از گردش مالی مطلوبی است که بین تولیدی های هر شهرستان و منطقه وجود دارد و از طرفی کمک به رونق تولید صنوف بومی و ایجاد اشتغال است، که طبق قرارداد مقرر شده بوده است بین 7 تا 10 درصد، سود فروش جمعی لباس فرم به مدارس و ادارات تابعه برای رفع کمبودها و مشکلات مالی خانواده های کم بضاعت و هزینه های جاری مدارس و ادارات مربوطه لحاظ گردد. لازم به یادآوری است که طبق توافق بین صنوف و آموزش و پرورش این مبلغ به هیچ عنوان از جیب خانواده ها استحصال نشده و از سر جمع سود دوخت تولیدی ها پرداخت خواهد شد.

راجع به کیفیت لباس، اندازه و قیمت هم بحث مفصل صورت پذیرفته و توافق متعادل در همه زمینه ها انجام شده است. چنانچه راجب هر بخشی از این قرارداد موردی ملاحضه گردیده یا تخلف احتمالی صورت گرفته باشد قابل رسیدگی است. ضمن اینکه اغلب مدارس از طرح استقبال ننموده و اجباری در این زمینه وجود نداشته است.

سرویس های ایاب و ذهاب؛

مطابق دستورالعمل وزارتی می بایست سرویس حمل و نقل دانش آموزی زیر نظر یک شرکت حمل و نقل شناسنامه دار درون شهری، با نظارت مجموعه ای ازآموزش و پرورش، شهرداری، پلیس راهور، شورای شهر و تاکسی رانی انجام شود؛ که به علت عدم وجود چنین شرکتی در برازجان مسئولیت این پروسه به مدیران مدارس واگذار شده که مقرر گردیده با هماهنگی اولیا و راننده های شرایط دار سرویس ایاب و ذهاب، و رعایت قیمت مصوب شورای شهر اقدام به خدمت رسانی نمایند و آموزش و پرورش در این خصوص با نظارت کامل از اولیا شرایط راننده ها را مطالبه خواهد نمود.

همچنین راجع به قیمت مصوبی که شورای شهر انجام داده است و راننده ها مکلف به انجام آن می باشند، اطلاعات تکمیلی در خصوص سرویس های ایاب و ذهاب از طریق مدیران مدارس قابل استماع خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار