فاضل نظری: مشکل ما ناهم‌دمایی بخش‌های فرهنگی کشور است

تهران (پانا) - ،مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، عقیده دارد دنیای پر از خیال کودکان نیاز به قهرمان دارد و اگر این قهرمانان عرضه نشوند جای خالی آن با قهرمانان بیگانه پرخواهد شد.

کد مطلب: ۹۵۷۹۰۴
لینک کوتاه کپی شد
فاضل نظری: مشکل ما ناهم‌دمایی بخش‌های فرهنگی  کشور است

فاضل نظری در نشست خبری هفته ملی کودک و شعار «آینده را باید ساخت» که برای این هفته انتخاب شده است، گفت: «آینده امکانی قابل ساخت و قابل تغییر است و مصالح ما برای ساخت آینده لحظه‌های امروز است.»

وی درباره هفته کودک و پتانسیل آن به عنوان فرصتی برای برجسته‌سازی ضرورت توجه به کودکان و نوجوانان گفت: «بچه‌ها اسباب شیرین کردن زندگی والدین نیستند. آنها آینده جوامع و بزرگترین مصالح ساخت آینده هستند.»

مدیر کانون ادامه داد: «وقتی موضوع ساخت آینده به میان می‌آید موضوعاتی چون احساس امنیت و خوشبختی مطرح می‌شود که همه آنها وابسته به مهارت شاد زیستن، صبر کردن و مواجهه با مشکلات است. حال سوال اینجاست که آیا نسل آینده باید از همان تونل و مسیری عبور کند که ما عبور کردیم؟ آیا همه دانش آموزان باید با مسائلی مثل کنکور و علوم بی‌فایده دست و پنجه نرم کنند؟ قطعا اگر با همین نگرش در همین مسیر حرکت کنیم آینده ما فاصله چندانی با امروزمان نخواهد داشت.»

نظری به خلق واژه «تحول بنیادین» در نظام آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: «این واژه نشان می‌دهد تا چه اندازه نیاز به تغییر داریم. یعنی تا زمانی که محتوای آموزشی ما متحول نشود و نظامی مبتنی بر مهارت‌ها و اثربخشی محتوای آموزشی نداشته باشیم، این تحول دست نخواهد داد.»

کانون باید تصدی‌گری را به دیگران واگذار کند و به تولی‌گری بپردازد

وی ادامه داد: «نظام ارزیابی که باعث ورود دانش‌آموزان ما به دوره آموزش عالی می‌شود چقدر ثبات دارد؟ چقدر هدفمند طراحی شده است؟ چقدر زندگی را با آزمون و خطا آموختیم و سربه دیوار زندگی کوفتیم؟ آیا مشکلاتی مثل طلاق یا خشونت و دعواهای میان افراد یا سازمان‌ها ریشه در ندانستن و بلدنبودن ندارد؟ این در حالی است که همه این مقولات را می‌توان در سبد مهارت‌ها قرار داد. بنیان‌های آموزشی باید تغییر کند. معلمان باید به این نقطه برسند که درس زندگی باید در سرفصل همه آموزش‌ها قرار گیرد.‌»

مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از کانون به عنوان یکی از بازیگران اصلی عرصه تعلیم و تربیت آینده‌سازان نام برد و گفت: «به نظر من کانون در دهه ششم عمر خود باید تصدی‌گری را به دیگران واگذار کند و به تولی‌گری بپردازد تا این تغییر ریل بتواند اتفاق بیفتد.»

وی درباره برنامه های هفته ملی کودک گفت: «امسال کانون با هدف تمرکززدایی هسته اصلی آموزش‌های مهارتی خود را به استان خوزستان و شهر اهواز منتقل کرده است.»

اگر قرار است فرهنگ تغییر کند این تغییر باید از مسیر ارزش‌ها بگذرد

نظری خاطرنشان کرد: «نقش‌های مختلف بین بازیگران و نقش‌آفرینان این عرصه تقسیم شده است. اینجا هم نقش‌ها تقسیم شده و هرکس مسئولیتی برعهده گرفته اما مشکل ما ناهم‌دمایی بخش‌های فرهنگی در کشور است. مثلا محصولی خاص در یک دستگاه مناسب تشخیص داده میشود و در دستگاهی دیگر همان محصول نامناسب تشخیص داده می‌شود، این ناهمدمایی است.»

مدیر کانون ادامه داد: «امروز قصه یکی از اصلی‌ترین بخش های زندگی کودکان است. دنیای پر از خیال کودکان نیاز به قهرمان دارد و اگر این قهرمانان عرضه نشوند جای خالی آن با قهرمانان بیگانه پر می‌شود. گاه ما مبالغ بالایی هزینه می‌کنیم تا این قهرمانان بیگانه را برای فرزندانمان بخریم. امیدوارم به مقولاتی چون تولید آثار مناسب برای کودکان و نوجوانان و تربیت هنرمندان این عرصه توجه بیشتری شود. ریشه بسیاری از معضلات ما فرهنگی است .»

وی با اشاره به وظیفه مردم در حوزه فرهنگ به عنوان مسئولیتی در کنار وظایف مسئولان فرهنگی گفت: «امروز اولویت اصلی ما اقتصاد یا تجهیزات نظامی نیست. امروز فرهنگ ما را دربرگرفته است و همه ما در این تغییر و این ماموریت بزرگ نقش داریم. ریشه هر تغییری فرهنگ است و اگر قرار است فرهنگ تغییر کند این تغییر باید از مسیر ارزش‌ها بگذرد. اگر ارزشها تغییر کند رفتارها و نمادها نیز عوض خواهد شد.»


حامد رهنما مدیر روابط عمومی کانون در ادامه به تشریح برنامه های کانون در هفته ملی کودک در تهران و مراکز استانها پرداخت.

هفته ملی کودک به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ۱۳ تا ۱۹ مهرماه ۹۸ در سراسر کشور برگزار خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار