مراسم بزرگداشت روز مولانا در دانشگاه کاشان برگزار شد

اصفهان (پانا) - مراسم بزرگداشت مولانا جلال الدین محمد بلخی، شاعر و عارف بزرگ ایرانی با حضور استاد کریم زمانی از مولوی پژوهان و شارحان بنام مثنوی در دانشگاه کاشان برگزار شد.

کد مطلب: ۹۵۷۸۷۵
لینک کوتاه کپی شد
مراسم بزرگداشت روز مولانا در دانشگاه کاشان برگزار شد

استاد کریم زمانی در این نشست، مولانا را شخصیتی فراجهانی دانست و گفت: مولانا یکی از چهره های معدودی است که تفکراتش جهانی بود و می توان اندیشه های او را موضوع ثبت جهانی و بین الادیانی قرار دهیم.
وی با بیان اینکه تعالیم مولانا هر فطرتی را در بر می گرفت و می پسندید، افزود: عالی ترین عنوان برای مولانا، «معلم» بود؛ زیرا دارای شخصیتی ویژه و چند فرهنگى بود و با زبانهاى گوناگونی چون: فارسى، عربى، ارمنى، ترکى، یونانى و ... آشنایی داشت.
وی عشق را از مهمترین ویژگی های اندیشه مولانا عنوان کرد و اظهار داشت: تمامی مباحث کلامی، فلسفی، عقیدتی و عرفانی مولانا در سایه عشق قرار گرفته است.
وی محبت و شادی را از دیگر خصوصیات بارز مولانا دانست و افزود: مولانا عشق را به مجازی و حقیقی تقسیم کرده و عشق مجازی را پلی برای رسیدن به عشق حقیقی دانسته است.
این استاد مولانا شناس خاطر نشان کرد: مولانا توجه خاصی به موسیقی و هنر داشت و عمیق ترین مطالب را به ساده ترین وجه بیان کرده است .
استاد کریم زمانی با بیان اینکه مولانا بسیار بر وحدت ادیان تکیه داشت، افزود: به جرأت می توان ادعا کرد هیچ عارفى به اندازه مولانا بر وحدت ادیان تکیه و تأکید نکرده است.
وی آموزه های مولانا را بسیار تأثیر گذار دانست و افزود: حرف مولانا این است که به جان ادیان باید توجه کرد؛ زیرا به اعتقاد وی، جوامع چند فرهنگی با حیث فرهنگ و ادیان مختلف، می توانند همراه با «عشق» در کنار هم همزیستی مسالمت آمیز داشته باشند.
استاد کریم زمانی با بیان اینکه این اندیشمند، بدون اصطلاحات خاص و فنی تصوف، صحبت کرده و بیشتر نامه های مولانا مدنی و اجتماعی است، خاطر نشان کرد: مولانا در اشعارش همیشه مشکلات مردم را مورد توجه قرار داده و از نظر شخصیت، جامع الاطراف بود و یک وجهش آسمانی بود و البته آسمانی بودنش مانع از این نمی شد که به زمینیان توجه کند.
در پایان این نشست، حاضران جلسه به طرح سوالاتی از استاد کریم زمانی پرداختند و نشست با پاسخ به این پرسش ها پایان یافت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار