معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش: نباید اجازه دهیم تربیت بدنی و زیستی به ورزش تقلیل یابد

هزار اتاق بازی و یادگیری در مدارس کشور در سال تحصیلی گذشته راه‌اندازی شد

تبریز (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: اهمیت ساحت تربیت بدنی و زیستی در دوران پیش‌دبستانی و دبستان فراتر از یک ساحت و بعد تربیتی است و توجه به تربیت زیستی در این دوران زمینه‌ساز تحقق اهداف تربیتی در بقیه ساحت‌هاست.

کد مطلب: ۹۵۷۸۳۵
لینک کوتاه کپی شد
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش: نباید اجازه دهیم تربیت بدنی و زیستی به ورزش تقلیل یابد

رضوان حکیم‌زاده صبح امروز در گردهمایی مشترک معاونین تربیت بدنی و سلامت و آموزش ابتدایی آموزش و پرورش کشور در باشگاه فرهنگیان آذربایجان شرقی بیان کرد: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به رشد متوازن و تمام‌ساختی دانش‌آموزان توجه جدی شده است که یکی از این ساحت‌ها، ساحت تربیت بدنی و زیستی است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: یکی از مشکلات تربیتی در این است که نگاه زیربنایی به ساحت تربیت بدنی در دوران تحصیل وجود نداشته باشد.

حکیم‌زاده گفت: ما نگاه تخصصی به تربیت بدنی داریم و منظور از ساحت تربیت بدنی و زیستی ورزش و جست و خیز کردن نیست و نباید اجازه دهیم تربیت بدنی و زیستی به ورزش تقلیل یابد.

وی بیان کرد: رویکرد اصلی ما برای تربیت و یادگیری در دوران کودکی است و اعتقاد داریم تربیت اثر بخش در دبستان و پیش‌دبستانی باید متناسب با اقتضائات دوران کودکی و روحیه کودکی باشد. تربیت متناسب با دوران کودکی ما را ملزم می کند از بسترهایی استفاده کنیم و زمینه‌هایی را فراهم کنیم تا دانش‌آموز با علاقه در مدرسه حضور یابد و یادگیری پایداری را تجربه کند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: یادگیری از طریق بازی، هنر و... بستر مناسب یادگیری برای دوران کودکی هستند و در این راستا اگر غیر از این روش‌ها از روش‌های دیگری استفاده کنیم به نتیجه نمی‌رسیم و در همان حوزه حافظه‌محوری خواهیم ماند.

حکیم‌زاده با بیان اینکه بازی، سرگرمی نیست بلکه بستری برای تحرک و سبب نشاط و یادگیری است، تصریح کرد: سال تحصیلی گذشته موفق به راه اندازی هزار اتاق بازی و یادگیری در مدارس کشور شدیم و امسال نیز تصمیم داریم این روند را ادامه دهیم و برای راه‌اندازی 500 اتاق بازی برنامه‌ریزی کنیم.

وی گفت: برای همین اعلام آمادگی کردیم که بررسی کنیم چگونه می‌توان از ورزش برای رسیدن به مقاصد یادگیری استفاده کرد؟ و حیاط پویا نمونه‌ای از این فعالیت‌هاست که با ابتکار معاونت تربیت بدنی و با استفاده از اشکال هندسی هم سبب تحرک و هم سبب یادگیری دروس و سایر مهارت‌ها می‌شود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: احداث سالن های ورزشی 250 متری در مدارس دختران نمونه دیگری از ابتکارات معاونت تربیت بدنی در مدارس است و باید از این فضاهای مشترک برای تربیت و یادگیری استفاده کرد.

حکیم‌زاده با بیان این‌که در سند تحول به شاداب‌سازی محیط مدارس تاکید شده است، گفت: یکی از برنامه‌های شاداب‌سازی محیط مدارس ایجاد عوامل نشاط در مدرسه است و یکی دیگر از راهکارها حذف عوامل مزاحم و موانع ایجاد نشاط در مدرسه است.

وی ادامه داد: از جمله فعالیت‌هایی که سال تحصیلی گذشته سعی کردیم برای حذف موانع نشاط در مدارس انجام دهیم حذف کتب کمک‌آموزشی بود که علاوه بر سنگین کردن کیف دانش‌آموزان برای یادگیری نیز مضر بودند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: خذف آزمون‌های تستی را که سبب ایجاد فشار و استرس بر دانش‌آموزان می‌شود از دیگر برنامه‌های قابل خذف برای شاداب‌سازی محیط مدارس بودند.

حکیم‌زاده در خصوص برنامه‌های مشترک معاونت تربیت بدنی و سلامت و معاونت آموزش ابتدایی کشور گفت: همکاری‌های خوبی با هم داریم و از معاونت تربیت بدنی برای توانمندسازی معلمان ابتدایی در ورزش دانش‌آموزی بهره می‌گیریم.

وی گفت: اگر نگاه تخصصی به آموزش و پرورش داشته باشیم اولویت تخصیص منابع مالی با دوره ابتدایی است و باید معلم تربیت بدنی در مدارس ابتدایی داشته باشیم. بنابراین خواسته ما این است که مشاور و مربی تربیت بدنی در مدارس ابتدایی داشته باشیم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: هنر این است که به رغم محدودیت‌ها بتوانیم از امکانات موجود برای تحقق اهداف استفاده کنیم. اگر معلم متخصص تربیت بدنی در مدارس ابتدایی داشته باشیم بهتر می‌شود ولی اگر نشد می‌توانیم با توانمندسازی معلمان و ایجاد نگرش درست و صحیح به ساحت زیستی این دانش را به دانش‌آموزان منتقل کنیم.

حکیم‌زاده گفت: از نظر ما اولویت با پیش‌دبستانی است و این را نه تنها تحقیقات علمی ثابت می‌کند بلکه عدالت آموزشی در مناطق محروم و دوزبانه ایجاب می‌کند به دوره پیش‌دبستانی توجه شود و در همین راستا باید برنامه‌های مشترک معاونت تربیت بدنی و آموزش ابتدایی از دوران پیش‌دبستانی شروع شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار