قصه گوی آبادانی

قصه گویی آداب و رسوم، گویش و لهجه در یک منطقه را حفظ می کند

اهواز(پانا) - فاطمه زیرک قشقایی مربی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: قصه گویی تلاشی برای زنده نگاه داشتن شناسه هایی از جمله آداب و رسوم، گویش و لهجه در یک منطقه است تا بتوان این شناسه ها را که جزیی از هویت ما هستند، حفظ و ماندگار کرد.

کد مطلب: ۹۵۷۶۲۳
لینک کوتاه کپی شد
قصه گویی آداب و رسوم، گویش و لهجه در یک منطقه را حفظ می کند

این قصه گو که با قصه «هشتگ خوشبختی» در مرحله استانی بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی خوزستان که 9 و 10 مهرماه 1398 در اهواز برگزار می شود، حضور خواهد داشت با بیان این مطلب اظهار کرد: قصه ای که در این جشنواره برای داوران و مخاطبان اجرا خواهم کرد، قصه ای با لهجه آبادانی و به صورت صحنه ای است.

وی اضافه کرد: هدف من از اجرای قصه با لهجه آبادانی آن است که این لهجه کم کم در حال کمرنگ شدن است و کودکان منطقه کمتر به آن آشنایی دارند.

زیرک قشقایی با اشاره به اهمیت حفظ لهجه، گویش و آداب و رسوم خاص توسط ساکنان هر منطقه ادامه داد: متاسفانه شاهد آن هستیم که روز به روز لهجه ها و یا گویش های بسیاری در حال از بین رفتن هستند و یا نقش آن ها در جامعه کم رنگ می شود. از این رو دغدغه داشتم تا قصه خود با لهجه آبادانی بیان کنم و تلاشی کرده باشم تا لهجه منطقه ای که در آن زندگی می کنم حفظ شود.

وی تاکید کرد: در قصه به دنبال آن هستم تا نقش لهجه را در زندگی و زبان گفتار پررنگ تر نشان دهم زیرا این مسایل، شناسه هایی هستند که باید ماندگار شوند و آشنایی نسل جدید نیز با آن ها بیشتر شود. نسل جدید با گویش و لهجه ها فاصله گرفته است و این فاصله می تواند به عنوان یک تهدید یا آفت برای شناخت پیشینه و هویت یک جامعه به حساب بیاید.

این مربی کانون که بیش از 19 سال سابقه کار دارد، ادامه داد: گویش و یا لهجه زمانی که وارد قصه می شود، می تواند بسیار موثر باشد و نقش پررنگی در آموزش برای مخاطبان قصه داشته باشد. این مساله تلاشی برای زنده نگه داشتن آداب و رسوم، لهجه و گویش ها است و در این زمینه امیدوارم تا دیگر همکاران قصه گو نیز به این بعد قصه گویی که شناساندن چنین مسایل مهمی است توجه ویژه ای داشته باشند.

قصه گوی شرکت کننده در مرحله استانی بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی خوزستان در پایان با اشاره به نقش بسیار مهم قصه در آموزش کودکان خاطرنشان کرد: در قصه به دنبال نصحیت و یا آموزش غیر مستقیم کودکان هستیم. در این زمینه قصه می تواند به صورت غیر مستقیم هر آنچه را که نیاز است به کودک آموزش دهد.

گفتنی است: مرحله استانی بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی خوزستان روز سه شنبه 9 مهرماه 1398 با حضور 32 قصه گوی برتر استان در سالن شهید جمالپور شهرستان اهواز برگزار خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار