چرا زعفران ارزان شد؟

تهران (پانا) - به‌گفته نایب رئیس شورای ملی زعفران، یکی از عوامل مهم در کاهش قیمت زعفران، کاهش قیمت آن در بورس است.

کد مطلب: ۹۵۷۵۲۶
لینک کوتاه کپی شد
چرا زعفران ارزان شد؟

به‌گزارش ایسنا، غلام‌رضا میری درخصوص علت کاهش 50 درصدی زعفران اظهار کرد: کاهش زعفران به فاکتورهای زیادی از جمله افزایش عرضه نسبت به تقاضا و اعمال سخت‌گیری‌هایی از جانب بانک مرکزی برای صادرکنندگان بستگی دارد.

او افزود: در نتیجه کاهش صادرات ما شاهد عرضه زیاد زعفران و در نیتجه کاهش قیمت آن هستیم زیرا زعفران محصولی است که 80 درصد آن صادر می‌شود و اگر روند کاهش صادرات همچنان ادامه داشته باشد ما شاهد کاهش قیمت بیشتر زعفران هستیم.

نایب رئیس شورای ملی زعفران بیان کرد: یکی از عوامل مهم در کاهش قیمت زعفران، کاهش قیمت آن در بورس است. زعفران توسط اتحادیه از کشاورزان با قیمت 10 میلیون و 500 هزار تومان تا 11 میلیون و 500 هزار تومان خریداری می‌شد اما ناگهان بورس اعلام کرد که 40 تن زعفران خود را با قیمت 9 میلیون 200 هزار تومان عرضه می‌کند. این امر سبب کاهش قیمت زعفران شد و کشاورز نیز به طبع آن ناچار بود زعفران خود را به قیمت بورس عرضه کند.

میری درخصوص علت کاهش صادرات زعفران خاطرنشان کرد: در حال‌حاضر برنامه‌های بازدارنده‌ای برای صادرات وجود دارد که سبب کندی صادرات می‌شود به این معنا که صادرکننده معتبر با برند معتبر در بازار جهانی، از ترس معرفی به قوه قضاییه، دارایی و تعزیرات صادرات انجام نمی‌دهد. در حال حاضر یکی از صادرکنندگان ما در سال 96 حدود 40 میلیون دلار صادرات داشته اما این مقدار در سال 97 به حدود سه الی چهار میلیون دلار رسیده است.

او اضافه کرد: در حال‌حاضر با توجه به اینکه مازاد مصرف وجود دارد و با توجه به محدودیت‌های موجود از جمله عدم حضور فیزیکی در بازار جهانی و مشکلات بانکی نمی‌توانیم بازار خود را توسعه دهیم و مجموع این عوامل سبب کاهش صادرات می‌شود. از طرف دیگر مسیر قاچاق بسیار فعال شده و می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار