در نشست خبری

موسوی: اعضای کنگره ترسیدند با ظریف دیدار کنند

از تهدید اروپا برای خروج از برجام خبر ندارم

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی درباره اخبار منتشر شده مبنی بر تهدید رسمی اتحادیه اروپا به خروج از برجام در صورت ادامه کاهش تعهدات هسته‌ای ایران ابراز بی‌اطلاعی کرد.

کد مطلب: ۹۵۷۴۵۶
لینک کوتاه کپی شد
موسوی: اعضای کنگره ترسیدند با ظریف دیدار کنند

عباس موسوی در جریان نشست مطبوعاتی امروز (دوشنبه) خود با اشاره به سفر پیش‌روی رئیس‌جمهوری ایران اظهار کرد: «امروز اقای روحانی برای شرکت در اجلاس اوراسیا به ارمنستان سفر خواهد کرد. رئیس‌جمهوری ایران علاوه بر شرکت در این نشست دیدارهای دوجانبه‌ای را نیز برگزار خواهد کرد و عصر به تهران برخواهد گشت.»

این مقام مسئول در وزارت امور خارجه درباره سرنوشت طرح صلح هرمز ایران نیز بیان کرد: «۸ کشور علاوه بر کشورهای حاشیه خلیج فارس به همراه ایران و عراق درگیر طرح هرمز هستند. این طرح زیر چتر سازمان ملل متحد اجرا خواهد شد که جزییات آن به زودی اعلام می‌شود.»

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه درباره موضع ایران درباره حملات یمن به عربستان نیز بیان کرد: «آنچه یمنی‌ها انجام می‌دهند از نگاه ایران دفاع مشروع است. یمنی‌ها ۴ سال است زیر شدیدترین جنایات جنگی قرار دارند و طبیعی است که برای دفاع از خود اقدام کنند. جمهوری اسلامی همیشه حمایت معنوی و سیاسی خود را از یمن اعلام داشته است.»

او با اشاره به اظهارات اخیر مقامات سعودی در این زمینه نیز گفت: «اتهامات عربستان هیچ پایه و اساسی ندارد و خالی از منطق است. ایران معتقد است که تنها راه خروج آن‌ها از وضع فعلی، پذیرش آتش بس و آغاز گفت‌وگوهاست که تاکنون جوابی به آن نداده‌اند.»

موسوی در پاسخ به سوال دیگری درباره نشست وزرای امور خارجه ایران و ۴+۱ و گزارش گاردین درباره خروج اروپا از برجام گفت: «من از تهدید اتحادیه اروپا خبر ندارم اما اگر منظورشان این است که اگر ایران گام چهارم را بردارد از تعهدات خارج می‌شوند، اقدامی غیر قانونی است. ایران اقدامات جبرانی برای خود و طرف مقابل دربرجام پیش بینی کرده است. ایران بر اساس بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام اقدام به کاهش تعهدات هسته‌ای خود کرده است بنابراین اینکه آن‌ها در قبال اقدامات جبرانی ایران، اقدامی انجام دهند، خنده‌دار است.»

او درباره میانجیگیری نخست وزیر پاکستان بین تهران و واشنگتن نیز اظهار کرد: «از همه کسانی که خواهان کاهش تنش هستند از جمله عمران خان تشکر می‌کنیم اما طرح ویژه‌ای ارائه نشده است جز اینکه خواهان ملاقات بودند که ایران موضع خود در این زمینه و موضوع لغو کامل تحریم‌ها را اعلام کرده است.»

در نیویورک اعلام کردیم ایران آماده بن‌بست شکنی است

این مقام مسئول در وزارت امور خارجه ایران در ادامه درباره جزئیات تماس تلفنی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی با اعضای کنگره آمریکا اظهار کرد: «ارتباط با اعضای کنگره همیشه وجود داشته است. قبل از تحریم ظریف آن‌ها به به دیدار او می‌آمدند اما بعد از تحریم خودشان ترسیدند و تلاش کردند از طریق مکالمات تلفنی ارتباط داشته باشند و اتفاقا آن‌ها بیشتر تلاش کردند که مواضع ایران را بشنوند.»

او درباره دیدار عبدالمهدی، نخست وزیر عراق با پادشاه عربستان نیز ابراز بی‌اطلاعی کرد و گفت: «از خودشان بپرسید!» سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: «درباره سفر نخست وزیر عراق چیزی قطعی نشده است.»

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه در پاسخ به این سوال پانا در این باره که آیا پیشنهاد ایران درباره کوتاه کردن زمان برجام و اینکه آیا آنچه حسن روحانی درباره مذاکره در این باره مطرح کرد با سران اروپا عنوان شده و نظر آنها چه بوده است، اظهار کرد: «در این مدت که رئیس‌جمهوری در سازمان ملل متحد حضور داشت، تلاش شد طرح‌های زیادی مطرح شود ولی همه این طرح‌ها منوط شد به دیدار با رئیس‌جمهوری آمریکا.»

او ادامه داد: «فکر نمی‌کنم این موضوع در دیدارها مطرح نشده باشد. در جریان این دیدارها گفتیم که جمهوری اسلامی آماده است اگر بن‌بستی وجود دارد، آن را بشکند.»

موسوی تصریح کرد: «بحث اول ما با اروپا است که به تعهداتش عمل کند. موضوع آمریکا موضوعی ثانویه است. متاسفانه اروپا تعهدات خود را به تعهدات آمریکا گره زده است که اقدام درستی نیست. ما اعلام کردیم که منوط کردن تعهدات یک کشور به کشور دیگر، امری دارای آفت است، اینکه کشوری استقلال نداشته باشد و برای اجرای تعهدات خود نیازمند به اجازه دیگران باشد امر خوبی نیست ولی این موضوع مربوط به خودشان است.»

او در ادامه در پاسخ به سوال دیگری درباره کمک‌های نظامی ایران به یمن گفت: «ایران امکان ارسال کمک‌های نظامی به یمن را ندارد.»

جمهوری اسلامی خواهان افغانستانی امن است

این مقام مسئول در وزارت امور خارجه ایران در ادامه با اشاره به موضع جمهوری اسلامی درباره انتخابات افغانستان نیز بیان کرد: «جمهوری اسلامی از انتخاب رویکرد انتخابات در افغانستان حمایت می‌کند. ایران راه‌حل مسائل موجود در افغانستان را حضور همه کنشگرهای سیاسی در این کشور می‌داند که منجر به صلح و ثبات در افغانستان و منطقه خاورمیانه خواهد شد.»

او افزود: «جمهوری اسلامی خواهان افغانستانی امن است که به همین دلیل گفت‌وگو با گروه‌های مختلف فعال در سیاست این کشور را پیگیری کرده است.»

موسوی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره زندانی مدنظر واشنگتن برای آزادی از زندان‌های ایران که شرط دیدار وزیر امور خارجه با نمایندگانی ایران در سازمان ملل متحد اعلام شد، گفت: «اسم خاصی را نشنیده‌ام. آن‌ها فقط خواستار این شدند که یکی از محکومان امنیتی از زندان آزاد شود که شرط غیر اخلاقی و غیرعملی بود بنابراین ایران این شرط نپذیرفت.»

او درباره وضعیت جسمانی نماینده ایران در سازمان ملل متحد نیز بیان کرد:‌ «حال عمومی آقای تخت‌روانچی بهتر است. عمل جراحی جواب داده و امیدوارم این مراحل تسریع شود.»

او درباره آخرین وضعیت وضعیت پرونده «نگار قدس کنی» که به جرم نقض تحریم‌های آمریکا در این کشور بازداشت و سپس آزاد شد و به ایران بازگشت، گفت: «اقداماتی انجام‌ شد که او در نتیجه این اقدامات آزاد شد و هم‌اکنون در ایران به سر می ‌برد. دستگیری این افراد که ۲۰ نفر بودند، بی‌مبنا و بی‌اساس بود.»

این مقام مسئول در وزارت امور خارجه یادآور شد: «مقامات آمریکایی اعلام کردند که این افراد. تحریم‌ها را نقض کرده‌اند. قدس کنی در استرالیا بازداشت و در شرایط سخت نگهداری شد و حتی در زندان فرزندشان را به دنیا اوردد و با امریکا مسترد شد. ایران همان زمان اعلام کرد که آماده است در مورد آزادی آن‌ها گفت‌وگوهایی داشته باشد که همین که این موضوع نیز در آن زمان با عدم آمادگی طرف آمریکایی مواجه شد.»

موسوی درباره تحریم اخیر شرکت‌های چینی از سوی آمریکا به بهانه همکاری با ایران گفت: «آمریکا خیلی بر قدرت اقتصادی خود حساب می‌کنند ولی این حربه به زودی کند خواهد شد. اگر آنها بخواهند مدام از این حربه استفاده کنند حربه به خودشان برمی‌گردد. این اقدام مخالف قوانین تجارت آزاد میان کشورهاست و این یکجانبه‌گرایی قلدرمابانه دیر یا زود گربیان خیلی‌ها را خواهد گرفت.»

او اضافه کرد: «دولت و ملت چین واکنش خوبی نشان دادند و برخلاف برخی از کشورهای دیگر،قلدرمابی و یکجانبه‌گرایی آمریکا را نپذیرفته‌اند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که نشست روسای جمهوری ایران، آذربایجان و روسیه قرار بود در مرداد ماه برگزار شود ولی انجام این دیدار به تاخیر افتاد آیا زمان جدیدی برای انجام این دیدار سه جانبه مشخص شده است؟ اظهار کرد: «هنوز تاریخ دقیقی مشخص نشده است و سه کشور در حال بررسی و رایزنی هستند تا تاریخ جدیدی برای انجام این دیدار مشخص کنند.»

طرح ژاپن هنوز قابلیت اجرا ندارد

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال دیگری مبنی بر این که گفته می‌شود شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن طرحی ابتکاری مشابه طرح فرانسوی‌ها ارائه کرده است و آیا این طرح امکان عملی شدن دارد، اظهار کرد: «نخست‌وزیر ژاپن هم در سفری که به ایران داشتند و هم در چارچوب دیدارها و رایزنی‌هایی که بعد از آن انجام دادند سعی کردند که در راستای کاهش تنش در منطقه حرکت کند. ایشان در قالب حسن نیتی که داشتند طرحی را از طرف خود ارائه دادند که این طرح مشابه طرح آقای مکرون بود البته در قالب روابط دو جانبه ایران و ژاپن به نحوی که آنها بتوانند نفت ما را بخرند و در مقابل اعتباراتی را به ما تخفیف دهند این طرح به منظور انجام برخی بن بست شکنی‌ها مطرح شده است.»

سخنگوی وزارت خارجه افزود: «این طرح هنوز قابلیت اجرا و پیگیری دارد البته اگر اجرای این طرح منوط به موافقت این و آن نشود و اگر چنین اتفاقی نیفتد می‌توان آن را پیگیری کرد.»

موسوی گفت: «ژاپن عضو برجام نیست ولی از دوستان قدیمی ما است.»

موسوی در پاسخ به این پرسش که آقای بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس در اظهاراتی مطرح کرده است که ما باید در مورد برجام جدیدی که در برگیرنده مسائل منطقه نیز است صحبت کنیم و آیا ایران حاضر به گفت‌وگو در مورد برجام جدیدی است، گفت: «یک ضرب‌المثل ایرانی به ذهنم می‌آید که مضمون آن این است که همین را که اکنون دارید اجرایی کنید و به پیش ببرید.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار