روایتی از دو حادثه پزشکی

قطع انگشت نوزاد، عاقبت فروش صندلی دانشگاه

تهران (پانا) - راهی بیمارستان شده‌اند یکی برای عمل قلب و دیگری برای تولد نوزادش. اما یک اشتباه از سوی پزشک معالج و پرستار همه چیز را عوض و کامشان را تلخ می‌کند.

کد مطلب: ۹۵۷۴۴۷
لینک کوتاه کپی شد
قطع انگشت نوزاد، عاقبت فروش صندلی دانشگاه

به‌گزارش آفتاب‌یزد، به تلخی انگشت قطع شده یک نوزاد و سوزن جامانده در قلب بیمار. در حادثه اول؛ گویا مردی چند سال پیش توسط پزشکی مورد جراحی قلب قرار می‌گیرد اما پزشک حین جراحی، سوزنی را در دیواره قلب او جا می‌گذارد و وقتی فرد بیمار مورد حمله قلبی قرار می‌گیرد متوجه این موضوع می‌شوند اما به او می‌گویند مشکلی نیست تا اینکه با بیشتر شدن مشکلات قلبی این فرد، او به حیاط بیمارستان می‌رود و با فریاد نسبت به این اتفاق اعتراض می‌کند. البته صحت و سقم این ماجرا هنوز مشخص نیست اما انتشار این فیلم که در آن فرد بیمار با فریاد از اینکه چند سال است سوزن در قلب او مانده و برایش کاری نکردند، گله دارد، در فضای مجازی با بازتاب‌هایی روبه‌رو بوده است.

اما در حادثه قطع انگشت یک نوزاد، ماجرا از این قرار است که بر اثر اشتباه یک پرستار در بیمارستانی در اطراف تهران، انگشت یک نوزاد قطع می‌شود.
پدر این نوزاد می‌گوید: «روز چهارم مهرماه دختر من از اتاق زایمان به بخش منتقل شد و روز پنجم مهرماه انگشت کوچک فرزند بنده به اسم «ر. ن» توسط یکی از پرستاران و به‌دلیل سهل‌انگاری در اتاق «ان. آی. سی. یو» قطع شده است. ما ۲ الی ۳ساعت پس‌از قطع انگشت فرزندم متوجه این حادثه شدیم، اما متاسفانه بیمارستان جراحی نداشت که بتواند مشکل را حل کند.
این اتفاق ساعت یک بعد از ظهر افتاد اما جراح ساعت ۵بعد از ظهر آمد و به بنده اعلام کرد، احتمال درست شدن انگشت فرزندم ۵۰درصد است.
به‌گفته جراح باید ۷روز صبر کنیم و پس از ۷روز اگر انگشت خشک شد و افتاد که مشخص می‌شود عمل موفقیت‌آمیز نبوده و اگر نیفتد عمل موفقیت‌آمیز بوده است. در حال‌حاضر نه کسی به ما پاسخگو است و نه اجازه ملاقات فرزندم را به بنده می‌دهند.»

پرستار مقصر است
در این راستا معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: «موضوع قطع انگشت کوچک دست نوزاد در بیمارستان شهریار قصور پرستار بوده که در محاکم نظام پزشکی و پرستاری بررسی شده و با آن برخورد می‌شود.»
نادر توکلی افزود: «هنگام باز کردن آتل از دست نوزاد و قیچی کردن آتل، انتهای انگشت کوچک نوزاد آسیب دید. این موضوع گزارش شده و تلاش برای ترمیم انجام شد، اما چون انتهای بد انگشت بود، قابل ترمیم نبود.»
او ادامه داد: «این موضوع روال طبیعی نظام پزشکی و پرستاری دارد که باید انجام شود. دستورالعمل وقایع ناخواسته پزشکی وجود دارد و وقتی گزارش این موارد ارائه می‌شود، جلسه‌ای برگزار شده و توضیحات اخذ می‌شود. رویکرد این جلسه‌ها معمولا پیشگیرانه است تا چنین اتفاقاتی نیفتد، اما در محاکم نظام پزشکی، پرونده کارشناسی شده و اگر قصور شکل گرفته باشد، با آن برخورد می‌شود.»

۵۶درصدپرونده‌های قصورپزشکی برای تهران است
این‌بار اولی نیست که فردی به‌خاطر اشتباه پزشکی دچار خسارت جبران‌ناپذیری می‌شود و چه‌بسا این خطاها باعث مرگ بیمار هم شده است اما تا کی قرار است که تاوان چنین خطاهای پزشکی را مردمی بپردازند که برای تسکین دردهایشان به آنها مراجعه می‌کنند. کما اینکه به‌گفته مسعود قادی پاشا، مدیرکل سابق پزشکی قانونی استان تهران، ۵۶ درصد کل پرونده‌های قصور پزشکی مربوط به استان تهران است.

اما این ماجرا واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی را نیز در پی داشته است.
یکی از کاربران در این مورد نوشته است: «وقتی دانشگاه یا حتی کنکور را با پول می‌خرند نتیجه آن چیزی جز چنین خطاهایی نمی‌شود»
دیگری نوشت: «من به‌خاطر تشخیص اشتباه دکترا داغون شدم، بعد از دوسال گفتن چیزی نیست، خوب شدی. نگفتن از اول هیچی نبود اشتباه ما، دو سال از زیباترین لحظه‌های زندگیتو گرفت و باید به سقف و دیوارها و یه کم تختتو بالا میوردی تا بتونی از پنجره بیرونو نگاه کنی، یا اینکه دکترها با پرونده‌ها بیان بگن باید بررسی بشه. هر بار از شدت استرس میمردم و زنده میشدم »
یکی دیگر از کاربران گفته است: «خیلی دردآوره شنیدن این موضوعات.‌ ای کاش اقدامات جدی در این زمینه صورت بگیرد تا شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار