امام جمعه همدان:

انسانیت می تواند محور مشترک تمام تعاملات بین المللی باشد

همدان (پانا) - نماینده ولی فقیه در استان با بیان این که گفت‌وگوی ادیان صرفاً نباید در حد یک شعار باشد، از الزام تبدیل آن به یک برنامه مدیریتی در جهان سخن گفت.

کد مطلب: ۹۵۷۴۲۰
لینک کوتاه کپی شد
انسانیت می تواند محور مشترک تمام تعاملات بین المللی باشد

شعبانی با اشاره به عقلانیت بشر، اظهار کرد: یکی از ملزومیت ها که امروز در اداره ی دنیا و در عرصه های سیاسی و اقتصادی عزلت نشین شده و خیلی حضور جدی ندارد، عمل کردن به کارهای عقلانی است.

او ادامه داد: با این که بشر بسیار راجع به عقل صحبت می کند اما در واقعیت بیرونی و در عرصه های سیاست، فرهنگ، اقتصاد و تعامل های بین المللی خیلی عقلانی رفتار نمی کند.
نماینده ولی فقیه در استان با بیان این که در خصوص عقلانیت باید به نقطه مشترکی رسید، گفت: راه حل رسیدن به این نقطه اشتراک، توجه به فطرت دین اسلام است.
او افزود: حضرت علی ابن ابی طالب (ع) در نامه ی خود به یکی از حکام در خصوص تعاملات حکومت اسلامی با مردم و سایر شهروندان نوشته بود: با رحمت و مهربانی با دیگران برخورد کنید چراکه دیگران یا در دین با تو مشترکند یا در انسانیت.
آیت الله شعبانی محور مشترک تعاملات بین المللی را انسانیت بیان کرد و گفت: اگر مردم نقاط مشترک هم نداشته باشند اما انسانیت می تواند نقطه اشترک همه گفت و گوها باشد.
او با اشاره به آیه اِنا لله وَ اِنا علیهِ الراجِعون، گفت: ما در چندین سالی که در این دنیا زندگی میکنیم در یک مسیر رفت و برگشت قرار می گیریم، چون حرکت بشر یک حرکت دوار است و از همان جا که آغاز می کند به همان جا نیز باز می گردد.
نماینده ولی فقیه در استان با بیان این که معماری ها نشأت گرفته از تفکرات دینی است، تصریح کرد: معماری اسلامی با همین منظور طراحی می شود و اشکال نیم دایره در آن تداعی کننده حیات است و به رفت و برگشت بشر در زمان حیات اشاره دارد.
امام جمعه همدان گفت: ادیان در علوم مرتبط به دو دسته ابراهیمی و شرقی تقسیم می‌شوند و جامع‌ترین کتاب در مورد ادیان توسط یک دانشمند غربی نوشته شده است.
او با بیان این که ادیان ابراهیمی به مسیحیت، یهودیت، اسلام و زرتشت گفته می‌شود که ادعای وحیانی بودن دارند، افزود: پیدا کردن نقاط مشترک در ادیان ابراهیمی بسیار آسان است و مسلمانان، مسیحیت و یهودیت را کامل کننده ادیان قبلی می‌دانند و اسلام استمرار و تکمیل شده دو دین گذشته است.

حنانه فراهانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار