گیلان در تدارک کشت کلزا

رشت (پانا) - رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: مقدمات کشت کلزا (Brassica napus) در گیلان فراهم شده است و به زودی در 7هزار هکتار از شالیزارهای استان کلزا کشت می شود.

کد مطلب: ۹۵۷۲۹۰
لینک کوتاه کپی شد
گیلان در تدارک کشت کلزا

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه امسال بیش از ۲ هزار کشاورز گیلانی کشت دانه روغنی کلزا را در ۷ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی انجام می دهند، گفت: کشت این محصول تا چند روز دیگر در گیلان آغاز می شود و تا نیمه آبان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه در هر هکتار زمین حدود یک تا ۳ تن دانه روغنی کلزا تولید می‌شود، افزود: پیش بینی می‌شود امسال ۷ هزار تن کلزا به ارزش حدود ۳۵ میلیارد تومان برداشت شود.

درجانی ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد همزمانی برداشت کلزا با کشت برنج، پراکندگی سطح زیر کشت، پایین بودن قیمت کلزا و بارندگی‌های شدید فصلی از دلایل بی رغبتی کشاورزان گیلانی به کشت این محصول در گذشته بوده است و به همین دلیل تمهیدات لازم اندیشیده شده است تا این موانع از میان برداشته شود و بیش از گذشته شاهد کشت کلزا در گیلان باشیم.

وی خاطرنشان کرد: سهمیه شهرستانها برای کشت کلزا تعیین شده است و بیشترین کشت کلزای گیلان امسال در شهرستان رودبار و پس از آن در شهرستان سیاهکل انجام خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان افزود: ۴۵ تا ۵۵ درصد کلزا روغن و ۱۸ تا ۲۴ درصد آن پروتئین است.

وی تصریح کرد: از کلزا با نام علمی Brassica napus ،برای تولید روغن، از کنجاله آن برای تغذیه دام و از گل آن برای تغذیه زنبورعسل استفاده می‌شود.

برداشت کلزا در گیلان نیمه اردیبهشت هر سال آغاز می‌شود. گیاه کلزا گل‌های زرد رنگ چشم نوازی دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار