شورای شهر با مشارکت شهرداری در مراسم اربعین موافقت کرد

تهرا (پانا)-شورای اسلامی شهر تهران لایحه دادن مجوز انجام هزینه به شهرداری تهران برای مشارکت در برگزاری مراسم اربعین حسینی را به تصویب رساند.

کد مطلب: ۹۵۷۲۴۵
لینک کوتاه کپی شد
شورای شهر با مشارکت شهرداری در مراسم اربعین موافقت کرد

در جلسه علنی امروز شورای اسلامی شهر تهران لایحه مجوز انجام هزینه به شهرداری تهران برای مشارکت در برگزاری مراسم اربعین حسینی بررسی شد که در نهایت کلیات این لایحه با ۱۵ رأی موافق از ۱۶ رأی به تصویب رسید.

یک فوریت این لایحه در جلسه گذشته به تصویب رسیده بود.

در ابتدا بهاره آروین مخبر کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت: رویکرد ما در کمیسیون برنامه و بودجه با توجه به تغییرات انجام شده و الحاقات به متن لایحه این است که مراسم مردمی اربعین حسینی به مراسم دولتی تبدیل نشود، از این رو این اصلاحات و الصاقات را انجام داده‌ایم، البته کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و کمیسیون سلامت نیز پیشنهاداتی برای این لایحه داشتند.

وی ادامه داد: در متن ماده واحده تأکید شده است که به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود به منظور ارائه خدمات تخصصی شهری که شهرداری تهران از تجربه و امکانات لازم در ارائه آن برخوردار است نسبت به فراهم نمودن امکانات و تجهیزات و نیروی انسانی موردنیاز در ایام اربعین حسینی اقدام و ضمن جذب کمک‌های مردمی و خیرین حداکثر تا سقف ۱۰ میلیارد تومان از ردیف اعتبار پیش‌بینی نشده بودجه مصوب سال ۹۸ شهرداری با عنوان «هزینه‌های در اختیار شهرداری تهران» هزینه کند و عملکرد آن را در تفریغ بودجه سال ۹۸ به شورای شهر ارائه کند.

وی ادامه داد: در ماده ۹۷ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران موظف است هزینه هایی که بر اساس تکالیف ستاد مرکزی اربعین را در ردیف مستقلی تحت عنوان طلب شهرداری تهران از دولت بابت هزینه های مراسم اربعین حسینی ثبت و نسبت به وصول آن اقدام کند.

مخبر کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به ماده ۲ این لایحه گفت: در این ماده به جلب مشارکت مردم و تشکل‌های مردم‌نهاد برای برگزاری مراسم اربعین تأکید شده است. بر این اساس با توجه به حکم ماده ۷۳ قانون شهرداری تهران مکلف است تمامی مسئولیت‌های خود را درباره مراسم اربعین به صورت تدریجی به هیئت‌های مذهبی و سازمان‌های مردم‌نهاد واگذار کند به طوری که تصدی‌گری و انجام هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم از محل منابع شهرداری تهران در مراسم اربعین تا سال ۱۴۰۰ به صفر برسد.

به گفته آروین، شهرداری تهران موظف است با اعلام فراخوان عمومی از ظرفیت هیئت‌های مذهبی و سازمان‌های مردم‌نهاد برای ارائه خدمات محول شده به شهرداری تهران از سوی ستاد مرکزی اربعین استفاده کند. او گفت: البته ما در سه بند این موضوع را تفسیر کرده‌ایم.

در ادامه، حجت نظری، نظر کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران برای لایحه مجوز انجام هزینه به شهرداری تهران جهت مشارکت در برگزاری مراسم اربعین حسینی را قرائت کرد. با توجه به متن قرائت شده و پیشنهادات موجود در متن در نهایت آنچه که به تصویب اعضای شورا رسید تبصره ۴ این متن پیشنهادی بود که با ۱۵ رأی موافق از ۱۶ نفر حاضر در جلسه به تصویب رسید. بر این اساس پرداخت هر گونه حق مأموریت و انجام هزینه‌کرد در قالب فعالیت‌ها که با وظایف محوله از سوی ستاد مرکزی اربعین به شهرداری تهران مغایرت و ارتباط موضوعی نداشته باشد، ممنوع است.

همچنین در تبصره پیشنهادات این کمیسیون، شهرداری تهران موظف شده بود گزارش عملکرد مالی و اقدامات اجرایی صورت گرفته در مراسم اربعین حسینی را ظرف مدت حداکثر یک ماه پس از پایان مراسم به شورای شهر تهران ارائه کند که پیشنهاد سیدحسن رسولی برای رساندن این مدت زمانی به سه ماه بررسی و با ۱۵ رأی موافق به تصویب رسید.

از دیگر موارد پیشنهادی این کمیسیون، این بود که شهرداری تهران موظف است ارائه خدمات داخل کشور را در مرز مهران متمرکز کند و مسئولیت مرزهای شلمچه، چزابه و خسروی را به سایر کلانشهرها واگذار کند که این پیشنهاد با ۱۳ رأی مخالف به تصویب نرسید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار