بوریس جانسون صدای کلیسا را هم در آورد

تهران (پانا) - جدال لفظی و لحن تند بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس با قانون‌گذاران این کشور پس از رای دیوان عالی که تصمیم دولت درباره تعلیق پارلمان را غیر قانونی اعلام کرد طی چند روز گذشته خبر ساز شده تا حدی که صدای مقامات کلیسای انگلیس را هم درآورد.

کد مطلب: ۹۵۶۸۳۸
لینک کوتاه کپی شد
بوریس جانسون صدای کلیسا را هم در آورد

به گزارش ایرنا، پارلمان انگلیس از چهارشنبه گذشته که کار خود را پس از دو هفته تعلیق اجباری از سر گرفته است، روزهای پرحرارتی را پشت سر می گذارد.

بوریس جانسون چهارشنبه گذشته پس از آنکه ناگزیر شد تا سفر به نیویورک و شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل را نیمه کاره رها و به لندن بازگردد در اظهاراتی تند به مخالفان دولت گفت یا او را برکنار یا بگذارند برگزیت را اجرا کند.

او با حرکات و رفتاری که از سوی ناظران به رئیس جمهوری آمریکا تشبیه شد، گفت: لایحه عدم کفایت دولت را بیاورید و فعال کنید. من قصد دارم برگزیت را اجرا کنم اما شما ترمز من را می‌کشید.

جانسون همچنین لایحه ای که دولت را به تمدید مهلت برگزیت وادار می کند «لایحه تسلیم» خواند و تصریح کرد که به هر قیمتی انگلیس را ۳۱ اکتبر (۹آبان) از اتحادیه اروپا خارج خواهد کرد.

«جان برکو» رئیس مجلس عوام انگلیس فضای پارلمان را مسموم توصیف کرد و از نمایندگان خواست آداب گفت وگو در نهاد قانونگذار را رعایت کنند. کشیشان کلیسای انگلیس هم با صدور بیانیه ای از تحولات اخیر پارلمان ابراز نگرانی کرده و گفته اند:‌ باید با احترام با یکدیگر گفت‌وگو و به سخنان هم گوش کنیم. لحن افراد هم در جلسات پارلمان و خارج از آن قابل قبول نیست.

در همین حال برخی از نمایندگان مخالف برگزیت از سوی گروه‌های راست افراطی تهدید به مرگ شده‌اند.

خانم نیکی مورگان وزیر اسبق آموزش انگلیس دیروز با انتشار پیامی در توییتر، از دریافت ایمیلی خبر داد که در آن نوشته شده است:‌ ما مجازات اعدام را بر می گردانیم و تمام شما فاشیست ها را با صندلی برقی هلاک می کنیم. تمام شما تروریست‌ها را نابود می کنیم تا نتوانید دمکراسی را از بین ببرید.

دیگر نمایندگان مجلس هم از حملات فیزیکی به دفاتر کار و یا درگیری های لفظی با مخالفان برگزیت خبر می دهند.

این تحولات، در حالی قانونگذاران را نگران کرده که سه سال پیش خانم «جو کاکس» نماینده مخالف برگزیت پارلمان انگلیس، توسط اعضای یک گروه‌ راست افراطی در خیابان به ضرب گلوله کشته شد.

انگلیس حدود یک ماه دیگر مهلت دارد تا درباره چگونگی خروج از اتحادیه اروپا به توافق رسیده یا بدون توافق این اتحادیه را ترک کند.

منتقدان دولت می گوید نخست وزیر انگلیس قصد داشت تا با تعلیق پارلمان، برگزیت را بدون مزاحمت نمایندگان اجرا کند. با این حال دیوان عالی انگلیس به عنوان عالی‌ترین مرجع استیناف تصمیم دولت را خلاف قانون ارزیابی کرد.

جانسون می گوید برگزیت بی توافق هدفش نیست، ولی اگر این اتفاق هم بیفتد دولت او همه اقدامات احتیاطی لازم را انجام داده است.

ژان‌کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپا هم امروز در اظهار نظری گفت: ما برای رسیدن به توافق سخت تلاش می کنیم. خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا فاجعه بار خواهد بود. اما اگر تلاش ها به نتیجه نرسد مسئولیت آن تماما با طرف انگلیسی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار