رو نمایی از پهپاد رادار گریز ساخته شده از سوی دانش آموزان نخبه تربت حیدریه

تربت حیدریه (پانا) - در مراسمی از پهپاد رادار گریز محرم ساخته دانش‌آموزان نخبه بسیجی در تربت حیدریه رونمایی شد.

کد مطلب: ۹۵۶۷۹۳
لینک کوتاه کپی شد
رو نمایی از پهپاد رادار گریز ساخته شده از سوی دانش آموزان نخبه تربت حیدریه

علی کاظمی یکی از اعضای تیم ۵ نفره سازنده این پهپاد گفت: ساخت این پهپاد حدود یک ماه و نیم به طول انجامید و امروز همزمان با گرامیداشت هفته دفاع مقدس از آن رونمایی شد.

این دانش‌آموز بسیجی در تشریح مشخصات این پهپاد می افزاید: پهپاد محرم با طول بال حدود ۲ متر و طول بدنه ۱/۶۰ با مداومت پروازی حدود یک ساعت و با برد پروازی حدود ۴۰ کیلومتر که شعاع عملیاتی آن است و با ارتفاع پروازی ۴ کیلومتر می‌تواند عملیات‌های مختلف از جمله امداد رسانی،حمل محموله، انتقال مهمات و ادواتی سبک به تناسب موتور پهپاد و همچنین گشت و شناسایی و فیلمبرداری از مناطق را انجام دهد.

وی خاطر نشان کرد: ساخت صفر تا صد بدنه و تمام قطعات موتوری این پهپاد کار بچه‌های این گروه بوده و با توجه به اینکه بدنه از جنسی خاص ساخته شده، امکان رادارگریز بودن پهپاد را ممکن ساخته است.

کاظمی همچنین از کوتاه بودن شعاع محیط باند پرواز این پهپاد به عنوان یکی از محسنات آن یاد می کند و می افزاید: پهپاد محرم در حدود کمتر از ۵۰ سانتیمتر می‌تواند از روی زمین بلند شود و مجددا بنشیند. این پهپاد محیط باند پروازی بسیار کمی دارد که از محسنات آن است.

عضو گروه سازنده پهپاد محرم ادامه می دهد: این پهپاد یک پهپاد گشتی، شناسایی است و سوخت پهپاد محرم با استفاده از باتری الکتریکی تامین می‌شود و می‌تواند تا یک ساعت پرواز را با هر بار شارژ کردن فراهم سازد.

وی در خصوص اینکه آیا نمونه مشابهی از این پهپاد وجود دارد یا خیر گفت: معمولا پهپادهای ساخته‌شده جهاد سازندگی سپاه پاسداران و سازمان هوا و فضای سپاه در این ابعاد نیست و بزرگتر از این اندازه‌هاست.

کاظمی بیان کرد: پهپاد محرم به پهپاد مهاجر که ساخت ارتش جمهوری اسلامی است، شباهت دارد اما طول بال پهپاد مهاجر ۶ متر است در حالی که طول بال پهپاد محرم ۲ متر است

این دانش‌آموز نخبه بسیجی تربت حیدریه از ویژگی‌های دیگر این پهپاد هم گفت: سبک بودن و در دسترس بودن از ویژگی‌های این پهپاد است و نکته دیگر اینکه می‌شود قطعات کل پهپاد را از جمله بدنه و بال‌ها را جمع کرد و در جایی دیگر این اجزا را به هم وصل کرد.

وی بیان کرد: یکی از مشکلات پهپادها باند پروازی آنهاست اما که در پهپاد محرم ابعاد باند پروازی به میزانی رسیده است که به آسانی می شود از عقب یک اتومبیلی مثل وانت به پرواز در بیاید.

کاظمی اضافه کرد: برای حمل پهپادهایی که ابعاد بزرگتری دارند، حتما نیاز به خودرو حمل‌کنند وجود دارد، اما پهپاد محرم را یک سرباز می‌تواند به تنهایی حمل و از آن استفاده کند.

وی در پایان خاطر نشان می کند: برای ثبت این اختراع اقدامات مقدماتی را صورت داده‌ایم و در آینده نزدیک امیدواریم این پهپاد که ساخت دانش‌آموزان بسیجی تربت حیدریه است، به ثبت برسد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار