بیماری‌هایی که در کمین افراد شب کار است

تهران (پانا) - در این بسته دانستنی پزشکی از فواید میوه انجیر خواهیم گفت.

کد مطلب: ۹۵۶۷۶۵
لینک کوتاه کپی شد
بیماری‌هایی که در کمین افراد شب کار است

به‌گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، در این گزارش جدیدترین دانستنی‌های روز پزشکی که هر روز با آن سر و کار دارید را دنبال می‌کنیم.

چگونه می‌توان مانع آلزایمر شد؟
برای درمان این نوع عارضه هنوز درمان قطعی یا دارو‌های بسیار تاثیرگذار کشف نشده است، اما می‌توان از راه‌های کاربردی بهره برد. درواقع این راهکار‌ها عواملی هستند که ما می‌توانیم برای کنترل روی انتخاب‌ها و سبک زندگیمان به‌کار ببریم تا بتوانیم تا حدودی این نوع عارضه را کنترل کنیم. عواملی مانند کنترل فشارخون، تغذیه درست، وزن مناسب، ورزش جسمی و ذهنی، آموزش شناختی، سیگار نکشیدن، مصرف مقادیر کافی از ویتامین B۱۲ و D و کنترل قند خون، می‌تواند این عارضه را کنترل کند.

میوه‌ای که تر و خشک آن مفید است

انجیر به‌دلیل داشتن قند طبیعی برای بدن مفید است. این میوه منحصر به فرد به خانواده توت‌ها تعلق دارد و فرقی نمی‌کند که به‌صورت تازه یا خشک خورده شود زیرا در دو حالت فواید بسیاری خواهد داشت. این میوه خوشمزه، دارای فیبر بالا، ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌های زیادی است و مواد غذایی لازم برای بدن را به‌طور کامل فراهم می‌کند.

انجیر موجب جوانی و شادابی پوست و موها می‌شود و نوع خشک آن که سرشار از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی است می‌تواند به جلوگیری از کمبود مواد مغذی، تقویت استخوان‌ها و کاهش وزن کمک کند.

این میوه سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی است که از بروز استرس اکسیداتیو جلوگیری می‌کند. افراد می‌توانند لقمه‌های پرانرژی و سایر میان وعده‌های خوشمزه خود را با این میوه تهیه کنند و برای تقویت مواد مغذی موجود در غذاها، انجیر را به‌جای شکر جایگزین کنند. این میوه به‌طور طبیعی با دیابت مبارزه می‌کند، موجب کاهش وزن و تقویت حافظه می‌شود.

تبخال چشمی را بشناسید

عامل تبخال دور چشمی ویروس هرپس سیمپلکس است. این ویروس می‌تواند باعث بروز زخم و حتی موجب بیماری‌های دیگری شود. زمانی‌که این نوع عارضه ایجاد شود باعث نگرانی افراد خواهد شد، زیرا نشانه‌های آزاردهنده‌ای در آن بروز می‌کند و حتی می‌تواند لایه‌های عمیق‌تر چشم فرد و بینایی او را تحت‌تاثیر قرار دهد.

نشانه‌های آلودگی با این نوع ویروس ممکن است در هر دو چشم ظاهر شود، اما گاهی تنها یک چشم را درگیر می‌کند. فرد مبتلا به این بیماری، از احساس وجود یک شیء در چشم خود رنج می‌برد و یا به نور حساسیت دارد و چشم او دچار قرمزی، خارش و آبریزش خواهد شد. برای این بیماری در حال‌حاضر درمان قطعی وجود ندارد، اما بسته به مکان تبخال، با داروهای موضعی تا حدودی قابل درمان است.

شب کاری می‌تواند مضر باشد؟

برخی افراد شب و روز بیدارند و کار می‌کنند، اما این افراد نمی‌دانند که بیدارماندن طولانی مدت در طول شب به سلامتی آسیب می‌زند. بعضی از مشاغل نیاز به بیدار ماندن در طول شب دارد، اما این تغییر الگوی خواب بایدها و نبایدهایی خواهد داشت.

شب‌کارها معمولا در معرض ابتلا به بیماری‌های جسمی و روحی قرار می گیرند. شب‌ بیداری و روز خوابی سبکی از زندگی است که موجب تخریب عصب مغز و باعث ایجاد حالت اضطراب و افسردگی خواهد شد. این حالت، فرد را مستعد ابتلا به بیماری‌های جسمی می‌کند، به‌ویژه که بروز افسردگی هم می‌تواند سیستم ایمنی بدن را دچار اختلال کند.

تغییر الگوی خواب، تغییر خلق، تحریک‌پذیری، عصبانیت، مشکل در تعامل با محیط، فراموشی، اختلال هوشیاری و ایجاد مشکلات جسمی مانند دردهای مبهم گوارشی و عضلانی، مشکلات هورمونی، حالت کوفتگی، سرگیجه و بروز برخی از درد‌های عصبی مانند سردرد هم با این تغییر الگوی خواب افزایش می‌یابد.

از این‌رو شیفت‌های شب‌کاری، باید متفاوت و دوره‌‌ای باشند و فرد خواب کافی داشته باشد. برخی افراد شب‌کار به علت گرفتاری روزمره، به جای استراحت کافی در روز و تجدید قوا، بخشی از روز را هم سرکار می‌روند که این کار باعث فرسودگی روانی و جسمی در آنها می‌شود.

شب‌کارها باید خواب خوبی در طول روز داشته باشند و حداقل شش تا هشت ساعت بخوابند. اتاق خوابشان پرده ضخیم داشته باشد تا نور درون اتاق نتابد. در و پنجره اتاق را ببندند و شرایط خواب مانند شب‌ باشد. بعد از بیدار شدن هم برای جلوگیری از خمودگی و حالت خواب‌آلودگی، به فعالیت لذت بخشی مثل ورزش و نگهداری از گیاهان بپردازند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار