به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع صورت گرفت؛

نشست نقد کتاب «خانم کارکوب» در قم برگزار شد

قم (پانا) - نشست نقد کتاب «خانم کارکوب» نوشته رضیه غبیشی توسط اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان و با همکاری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، انتشارات شهید کاظمی و بسیج دانش آموزی استان قم برگزار شد.

کد مطلب: ۹۵۶۷۲۳
لینک کوتاه کپی شد
نشست نقد کتاب «خانم کارکوب» در قم برگزار شد

حجت‌الاسلام والمسلمین امیرعطاءالله جباری، مدیرکل کتابخانه های عمومی ظهر امروز در یازدهمین نشست نقد کتاب «خانم کارکوب: روایت زندگی مادر شهیدان کار کوب زاده» که با حضور خانواده معظم شهیدان؛ حجت الاسلام و المسلمین علی لقمان‌پور، سرپرست بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس؛ آیت الله سیدابوالقاسم فقیهی، مدیریت کتابخانه فقیهی؛ حسن مالکی نژاد، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر؛ مهران حیدری نبی، مدیرکل هواشناسی؛ حجت الاسلام والمسلمین هادی قبادی، مشاور رئیس سازمان اسناد و مدیر کتابخانه ملی قم؛ حجت الاسلام والمسلمین محمد رضا قاسمی نیا، معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش و حمیدرضا خرمی، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان قم در سالن غدیر اداره کل کتابخانه‌های استان قم برگزار شد.

طوبی معتمدلاری یکی از نویسندگان عرصه دفاع مقدس به عنوان منتقد کتاب در این نشست سخن گفت و با اشاره به آشنایی خود با خانواده شهیدان کارکوب‌زاده اظهار کرد: خانم «زهرا کارکو» مادر شهیدان کارکوب‌زاده؛ مادری مومن، فداکار، صبور و خوش‌برخورد است و علاوه بر این سه شهید، ۲ تن دیگر از فرزندان او جانباز و آزاده هستند.

وی افزود: مادر شهید در 12 سالگی با پسرعموی مادرش ازدواج می‌کند و در 16 سالگی اولین فرزندش به دنیا می‌آید که درنهایت خداوند 9 فرزند صالح به این خانواده عطا می کند و همگی در مسیر انقلاب گام‌های اساسی و بزرگی بر می دارند. .

طوبی معتمدلاری گفت: مهم ترین بخش و نقطه عطف این کتاب، بخش پایانی آن است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در سفرشان به استان قم در پاییز سال ۱۳۸۹، به منزل این خانواده شهید تشریف می‌آورند و نحوه این دیدار و سخنان رهبر معظم انقلاب و نیز مادر این شهیدان در بخش پایانی کتاب بیان شده است.

منتقد کتاب «خانم کارکوب»، ابراز داشت: برادران کارکوب زاده می‌دانستند که باید از ولایت دفاع کنند و از این رو به شوق شهادت و اطاعت از ولی فقیه عازم جبهه های حق علیه باطل شدند. وی با اشاره به بخش‌هایی از کتاب تأکید کرد: مادر این شهید می‌گوید بی‌نهایت خدا را دوست دارم و این دوست داشتن موجب شده است که خداوند به من صبر بدهد.

طوبی معتمدلاری، با بیان اینکه این مادر شهید، قلبی به اندازه اقیانوس دارد و این قلب باعث شد که وی مسیر زندگی خود را اینگونه زیبا بپیماید، گفت: هنگامی که نخستین شهید خانواده از مادر می خواهد که برای شهادتش دعا کند، مادر هم می گوید افتخار می کنم که فرزندانم در راه اسلام و انقلاب به شهادت برسند.

وی با اشاره به اینکه از دامن زن است که مرد به معراج می رود، تصریح کرد: مادران نقش مهم، کلیدی و تاثیرگذار در تربیت فرزندان خود دارند و این امر را در زندگی این مادر شهید ملاحظه می کنیم.

به خواسته‌های شهیدان عمل کنیم

«زهرا کارکو» مادر شهیدان عبدالجلیل، منصور و خلیل کارکوب‌زاده نیز در این نشست گفت: باید امروز بدانیم که شهدا چه انتظاری از ما دارند و به خواسته های شهیدان، امام خمینی و رهبر معظم انقلاب اسلامی عمل کنیم. وی با اشاره به جنگ فرهنگی دشمن، بر لزوم توجه به رعایت حجاب و عفاف در جامعه تاکید کرد و گفت: در این زمینه اگر بتوانیم کاری انجام دهیم، بهترین عملیاتی است که در طول هشت سال دوران دفاع مقدس انجام شده است.

«زهرا کارکو» خاطرنشان کرد: باید در عمل نه فقط در شعار، آمادگی خود را در مقابل هجمه های دشمن نشان دهیم تا ان شاءالله بتوانیم دنباله‌رو راه شهیدان باشیم و رضایت آنها را فراهم سازیم و بی اعتنا به خواسته ها و آرمان های شهدا نباشیم.
خاطر نشان می کنم شهید خداداد کارکوب‌زاده، پدر این سه شهید نیز از جانبازان و رزمندگان هشت سال دوران دفاع مقدس بوده است.
خانواده‌های شهیدان مایه برکت هستند

حجت الاسلام والمسلمین امیرعطاءاله جباری، مدیرکل کتابخانه های عمومی قم اظهار داشت: ترویج فرهنگ شهادت و ایثارگری یکی از اهداف اصلی نظام است که در این میان نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس در قالب کتاب می‌تواند به این هدف کمک شایانی کند. چرا که این دوران سخت و درعین حال افتخار آفرین دارای ظرفیت عظیم معنوی می باشد که باید به آن دست‌ پیدا کرد.

حجت الاسلام والمسلمین امیرعطاءاله جباری، خطاب به این مادر شهید گفت: همه تلاش ما بر این است که فرمایش‌های شما را نصب العین کار خود قرار دهیم و ان اشالله آن را به خوبی اجرا کنیم. وی ضمن تشکر از حضور ارزشمند مادر شهید در این نشست افزود: وجود خانواده محترم شهیدان، مایه مباهات و افتخار و برکت برای مجموعه ما است. وی با اشاره به معنویت خاص حاکم بر این نشست بیان کرد: این معنویت به خاطر حضور یاد و خاطره شهدای گرانقدر است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی قم تاکید کرد: شما ایثارگر واقعی هستید که سه شهید علاقمند به مکتب اهل بیت علیهم السلام تقدیم این انقلاب کرده اید و دیگر فرزندان شما نیز از جانبازان و آزادگان سرافراز هستند.وی افزود: ان شاءالله بتوانیم از این شرمندگی که خدمت خانواده های شهدا داریم، فائق بیاییم و در مقابل این عزیزان به جای سرافکندگی، سربلند باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین امیرعطاءاله جباری گفت: ان شاءالله خداوند متعال و شهیدان بزرگوار این اقدام های اندک را از ما قبول کنند.

در پایان این مراسم از خانم «زهرا کارکو» مادر شهیدان عبدالجلیل، منصور و خلیل کارکوب‌زاده تجلیل به عمل آمد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار