هفته اول مهرماه؛ از نقض حکم نجفی تا شرط جدید اهدای تابعیت از طریق مادر

تهران (پانا) - جنجال بر سر مصوبه «الزام نصب فیلتر دوده»، نقض حکم پرونده محمدعلی نجفی از سوی دیوان عالی کشور، برگزاری دادگاه رسیدگی به اتهامات مسئولان سابق «سایپا»، شکایت سکه ثامنی‌ها از رئیس کل سابق بانک مرکزی و وزیر وقت صمت و شرط جدید اهدای تابعیت از طریق مادر بخشی از مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی است در هفته‌ای که سپری شد.

کد مطلب: ۹۵۶۴۰۲
لینک کوتاه کپی شد
هفته اول مهرماه؛ از نقض حکم نجفی تا شرط جدید اهدای تابعیت از طریق مادر

هفته‌‌ای که سپری شد شاهد اتفاقات و خبرهای مهمی در حوزه اجتماعی بودیم که گزارش زیر مروری بر مهمترین خبرهای این حوزه است:

ماجرای دانشجوی قلابی دندانپزشکی

انتشار اخباری مبنی بر حضور دختر جوانی بدون طی مراحل ثبت‌نام و حتی شرکت در کنکور در کلاس‌های تئوری و عملی رشته دندانپزشکی دانشگاه شهید بهشتی در فضای مجازی بازتاب زیادی داشته است. او با طرح شکایت از سوی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دستگیر شد. طبق روایت‌های پلیس او اذعان می‌کند چون به دندانپزشکی علاقه داشته، یک روز از غفلت حراست دانشگاه استفاده می‌کند و وارد کلاس دندانپزشکی می‌شود و بعد هر روز همان کار را می‌کند. دانشگاه هم می‌گوید او از در مخصوص بیماران وارد دانشکده شده بود. اما آن دختر بعد از آزادشدن، در اینستاگرام خود ویدئویی منتشر می‌کند و می‌گوید: من واقعاً ثبت‌نام شده‌ام و اگر غفلتاً وارد دانشکده شده بودم پس چرا در سایت دانشگاه اسم من و نمره‌های من هست و واحدهایی که گرفته‌ام هست؟! دانشگاه شهید بهشتی، اما در بیانیه‌ای اعلام کرد که او یک متقلب است و در سیستم آموزش یکپارچه مبتنی بر کنکور، ثبت‌نام کسی در این رشته بدون کنکور مطلقاً محال است. دانشگاه شهید بهشتی معتقد است که این حاصل شبکه مافیایی آموزش است که در تلویزیون نیز نفوذ دارد. به هر روی ابعاد بسیاری از این ماجرا کماکان در سایه است. مردم حق دارند که از مسئولان اجرایی و نظارتی بخواهند همه ماجرا را بکاوند و شفاف کنند. خانواده‌های بسیاری همه وقت و انرژی و آسایش و تفریح و پول خود را فدا می‌کنند تا فرزندشان درس بخواند و در رقابتی برابر و عادلانه وارد رشته‌های برتر دانشگاه‌های معتبر شود.

دادگاه رسیدگی به اتهامات مسئولان سابق «سایپا»

با توجه به مشکلات اقتصادی فعلی، برخورد با مسئولان و مدیرانی که به وظیفه خود عمل نکرده‌ و کوتاهی کرده‌اند مطالبه مردم است و یکی از این مطالبات رسیدگی به تخلفات حوزه خودرو است. در همین راستا پرونده‌ای در خصوص تخلفات برخی از مدیران شرکت سایپا در واگذاری خودرو به برخی از نمایندگی‌ها و افراد خاص تشکیل شد که با تکمیل تحقیقات و صدور کیفرخواست پرونده به دادگاه ارسال شد. در هفته‌ای که سپری شد جلسه رسیدگی به اتهامات مسئولان سابق شرکت خودروسازی سایپا و مرتبطان این پرونده توسط قاضی زرگر برگزار شد. حسینی نماینده دادستان در جایگاه قرار گرفت و با بیان اینکه دو پرونده با دو کیفرخواست به دادگاه ارسال شده است، گفت: این پرونده ۲۶ متهم دارد. اتهامات موجود شامل اخلال در نظام ارزی از طریق ثبت سفارش‌های صوری و غیر واقعی و انجام معاملات ارزی در سطح کلان، اخلال در نظام توزیع مایحتاج عمومی از طریق تحصیل ۱۶۷ هزار و ۸۳۴ دستگاه خودرو با انحصار و بهره‌مندی از رانت و همچنین اخلال در نظام اقتصادی از طریق فعالیت شرکت هرمی به مبلغ ۲۶۳ میلیارد ریال و پولشویی به میزان سه هزار و دویست میلیارد تومان با ۲۶۰ حساب بانکی است. متهمان ردیف اول و دوم پرونده مورد نظر زن و شوهر و دارای شغل آزاد هستند که با مدیرعامل و معاون بازاریابی و فروش و همچنین مدیر اداره برنامه ریزی فروش سایپا در قسمت اخلال در نظام توزیع نیازمندی‌های عمومی تبانی داشته‌اند.

حکم پرونده محمدعلی نجفی نقض شد

میترا استاد، همسر دوم محمدعلی نجفی شهردار سابق تهران، صبح روز سه شنبه ۷ خردادماه با شلیک گلوله به قتل رسید و عصر همان روز نجفی به قتل همسرش اعتراف و انگیزه خود را اختلافات خانوادگی عنوان کرد. طبق اعلام علی القاصی مهر، دادستان عمومی و انقلاب تهران، اتهامات محمدعلی نجفی چنین عنوان شد: الف- قتل عمد خانم میترا استاد، ب- حمل و نگهداری سلاح غیر مجاز، ج- ایراد صدمه بدنی عمدی منتهی به جرح (غیر فوتی). سه جلسه رسیدگی به پرونده قتل میترا استاد در شعبه ۹ دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی محمدی کشکولی برگزار شد. غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه نیز در نشست خبری هشتم مرداد ماه ۹۸ با اشاره به صدور رای پرونده قتل میترا استاد و ابلاغ آن به وکلای طرفین پرونده، گفت: در کیفرخواست، سه عنوان اتهامی برای متهم عنوان شده قتل عمد، ایراد صدمه غیرموثر در قتل و همچنین نگهداری اسلحه غیرمجاز. دادگاه در دو موضوع متهم را مجرم تشخیص داده؛ «قتل عمد» را محرز دانسته و با توجه به تقاضای اولیای دم مبنی بر قصاص چون حق‌الناس است حکم به قصاص صادر کرده است. دادگاه در مورد «ایراد صدمه غیر موثر در قتل» رای برائت صادر کرده چون دادگاه بر خلاف دادسرا به این نتیجه رسید که صدمات وارده به مقتول «یک صدمه» بوده، دو تیر به او اصابت نکرده بلکه یک تیر ابتدائا به کف دست اصابت کرده از دست عبور کرده و در قفسه سینه مقتوله جای گرفته است. به موجب قانون هر گاه ضربه، ضربه واحدی باشد هر چند جراحات متعدد باشد یک حکم صادر می شود و چون با اقدام واحد این عمل انجام شده، همان حکم اشد که «قصاص» است مورد حکم دادگاه قرار گرفته است. محمدعلی نجفی از اتهام دیگر تبرئه شده و در مورد «نگهداری سلاح غیر مجاز» هم دادگاه ایشان را به دو سال حبس محکوم کرده است. پس از اعلام رای، گودرزی وکیل مدافع نجفی گفت که به رای صادره مبنی بر قصاص و حبس موکلش اعتراض خواهد کرد. ۲۳ مردادماه برادر میترا استاد نیز با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود از اعلام رضایت از قصاص نجفی خبر داد. محمدجواد حشمتی، رئیس کل دادگستری استان تهران هشت شهریور گفت: برابر ضوابط و مقررات قانونی هرچند با گذشت اولیای دم قصاص منتفی می‌شود ولی در مورد جنبه عمومی جرم قتل توسط دادگاه، حکم مقتضی صادر خواهد شد. مضافا اینکه محکومیت نامبرده بابت نگهداری سلاح غیرمجاز به قوت خود باقی است و سرانجام نیز مجازات اشد اجرا می‌گردد. اما در مرحله فرجام‌خواهی دیوان عالی کشور حکم پرونده محمدعلی نجفی را نقض کرده است. حجت الاسلام احمد مرتضوی مقدم رییس دیوان عالی کشور درباره اینکه چه بخشی از حکم محمدعلی نجفی شهردار اسبق تهران در دیوان عالی کشور نقض شده است؟ گفت: دیوان در نوع قتل تردید کرده است، اما آقای نجفی را قاتل می‌داند و باید یک سری ابهام‌ها و نقض‌ها برطرف شود.

استقبال از مهر 98

هفته‌ای که سپری شد همزمان بود با آغاز مهرماه و بازگشایی مدارس و مراکز آموزش عالی کشور. همانند هر سال ستاد استقبال از مهرماه تشکیل شد و با حضور مسئولان مدیریت شهری در این ستاد وضع ترافیکی معابر شهر تهران در نخستین روز مهر رصد شد. با بازگشایی مدارس بیش از ٣٠ درصد به ترافیک تهران افزوده می‌شود و به همین دلیل تمهیدات لازم برای آمادگی شهر اندیشیده شد. در مراسم ستاد استقبال از مهرماه، محسن پورسیدآقایی، معاون شهردار تهران از افزایش 15 درصدی ناوگان در خطوط مترو خبر داد و گفت: 150 دستگاه اتوبوس هم که به دلیل خرابی متوقف بودند اورهال شده است و در خطوط اتوبوس تندرو به‌کارگیری خواهند شد. همچنین پیمان سنندجی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران نیز در ستاد استقبال از مهرماه 98 تصریح کرد: همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید و از امروز (اول مهر ماه) برنامه زمان‌بندی جدیدی با توجه به افزایش تقاضای سفر ارایه شده است که شامل کاهش سرفاصله‌های خطوط تندرو به ٣٠ ثانیه خواهد بود. او همچنین از تقویت خطوط 10 گانه اتوبوس تندرو و راه اندازی 22 خط سرویس مدرسه در سطح پایتخت خبر داد.

شکایت سکه ثامنی‌ها از رئیس کل پیشین بانک مرکزی و وزیر وقت صمت

مالباختگان سکه ثامن قربانی بزرگ‌ترین کلاهبرداری اینترنتی در ایران بوده‌اند. فرهاد زاهدی‌فر، مدیرعامل سکه ثامن، بیش از ۱۰۰ برابر سالیانِ عمرش شاکی دارد. او که تنها ۲۹ سال سن دارد، بیش از ۳۰۰۰ شاکی در سراسر کشور دارد و مطالبات مالباختگان، چیزی در حدود ۵۰۰ میلیارد تومان ارزیابی می‌شود. پرونده این متهم اکنون در دادگاه در جریان است و طبق اعلام رسول کوهپایه‌زاده، وکیل مدافع مالباختگان پرونده سکه ثامن، پرونده شکایت از ولی‌الله سیف رئیس وقت بانک مرکزی و وزیر وقت صمت به دادسرای کارکنان دولت ارسال شده است. رسول کوهپایه‌زاده در این باره اظهار کرد که به وکالت از مالباختگان سکه ثامن شکایتی علیه ولی‌الله سیف رییس کل وقت بانک مرکزی و نعمت‌زاده وزیر محترم وقت وزارت صنعت، معدن و تجارت -به دلیل اهمال و سهل‌انگاری و قصوری که در این خصوص صورت گرفته بود- قبلا مطرح شد، اما دادسرای رسیدگی کننده به جرایم متهمین، پرونده را به دلیل وضع شغلی متهمین که کارمند دولت محسوب می شوند با قرار عدم صلاحیت به دادسرای رسیدگی به جرایم کارکنان دولت ارسال کرده است.

شرط جدید اهدای تابعیت از طریق مادر

نزدیک به 16 سال از مطرح شدن موضوع تابعیت فرزندان زنان ایرانی دارای همسر خارجی در مجلس می‌گذرد. لایحه تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی که پس از تنظیم در دولت و تصویب در مجلس در انتظار تایید شورای نگهبان است با ایرادات این شورا از بُعد امنیتی مواجه شد و اکنون از سوی مجلس ایرادات برای تامین نظر شورای نگهبان اصلاح شده است. در این راستا افراد فاقد تابعیتی که خود و حداقل یکی از والدینشان در ایران متولد شده باشند می‌توانند پس از رسیدن به سن ۱۸ سال تمام شمسی تابعیت ایرانی را تقاضا کنند که در صورت نداشتن سوءپیشینه کیفری و نیز نداشتن مشکل امنیتی (به تشخیص وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه) به تابعیت ایران پذیرفته می‌شوند. این در حالی است که در مصوبه پیشین مجلس تایید وزارت اطلاعات به این منظور پیش‌بینی شده بود که نمایندگان برای تامین نظر شورای نگهبان اطلاعات سپاه را نیز به آن اضافه کردند.

برگزاری دومین جلسه دادگاه 9 متهم اقتصادی

در هفته‌ای که سپری شد، دومین جلسه رسیدگی به اتهامات آقایان علی دیواندری، مجید سعادتی، بهروز مختاری، رحمت‌الله باختری، مهدی فلاحتیان، اسماعیل احدی، سمانه حضرتی آشتیانی، وحید نمازی و حسین ابوالحسنی در وقت مقرر و با حصور نماینده دادستان و وکلای آنها برگزار شد. به گفته قاضی موحد، سه تن از متهمان پرونده (رحمت‌الله باختری، سمانه حضرتی آشتیانی و مجید سعادتی) همچنان متواری هستند و در جلسه حضور ندارند و حسب اطلاع به خارج از کشور فرار کرده‌اند ولی وکلای آنها در جلسه حضور دارند.

جنجال بر سر مصوبه «الزام نصب فیلتر دوده»

آلودگی هوا سالانه 7 میلیارد دلار خسارت دارد و این میزان در تهران 2.6 میلیارد دلار است. ذرات معلق یکی از مهمترین آلاینده‌هایی است که در کلانشهر تهران وجود دارد و خودروهای دیزلی سهم بالایی از آلایندگی را دارند. با نصب فیلتر جاذب دوده میزان ذرات معلق در هوای تهران کاهش می‌یابد و طبیعی است که با حذف فیلتر دوده، ذرات معلق در هوا نیز افزایش پیدا می‌کند. بر اساس مصوبه هیأت دولت در سال ۹۳، نصب «فیلتر جاذب دوده» به منظور کاهش آلودگی هوا الزامی شد و خودروسازان با وجود مخالفت‌های گسترده، مجبور به اجرای این مصوبه محیط زیستی شدند اما اخیرا یکی از شرکت‌های خودروسازی درخواست کرده‌است تا زمان رفع تحریم‌ها، اجرای مصوبه نصب فیلتر دوده متوقف شود و اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری نیز در پاسخ به این نامه از وزیر صمت و رئیس سازمان محیط زیست خواسته است، با توجه به نیاز کشور به این کامیون‌ها نظر خود را اعلام کنند. این درخواست واکنش‌های زیادی را به دنبال داشته است و مسئولان سازمان محیط زیست و مدیریت شهری تهران معتقدند موافقت با درخواست خودروسازان عقبگرد آشکار در حوزه مبارزه با آلودگی هواست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار