بیانیه مشترک وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه درباره کمیته قانون اساسی سوریه

تهران (پانا) - وزاری امور خارجه روسیه، ایران و ترکیه موافقت خود را برای کمک به تشکیل نخستین جلسه کمیته قانون اساسی سوریه در ژنو اعلام کردند.

کد مطلب: ۹۵۶۳۴۵
لینک کوتاه کپی شد
بیانیه مشترک وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه درباره کمیته قانون اساسی سوریه

به گزارش ایرنا،‌ بر اساس بیانیه مشترکی که بامداد چهارشنبه از طریق تارنمای وزارت امور خارجه روسیه منتشر شد، این سه کشور بر تعهد خود به حاکمیت، استقلال، وحدت و یکپارچگی سوریه تأکید کردند.

در این بیانیه آمده است: «وزرای امور خارجه ایران، روسیه و ترکیه به عنوان ضمانت‌کنندگان نشست آستانه، جلسه‌ای روز سه‌شنبه در حاشیه هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار کردند.»

وزاری سه کشور توافق کردند تا به برگزاری نخستین جلسه کمیته قانون اساسی سوریه در ژنو کمک کنند. آنها تأکید کردند؛ این گامی حیاتی است که راه را برای یک روند سیاسی پایدار به رهبری و مالکیت سوریه که توسط سازمان ملل تسهیل شده است، همواره می‌کند. این مسأله در راستای تصمیمات کنگره گفت‌ وگوی ملی سوریه و قعطنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد روز دوشنبه گفته بود که کمیته قانون اساسی سوریه تأسیس شده و در هفته‌های آینده تشکیل جلسه خواهد داد.

تغییر قانون اساسی سوریه یکی از اقداماتی است که در جریان حل بحران این کشور از سوی مخالفان دولت براساس قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل همواره به عنوان یکی از خواسته‌های مهم در جریان نشست‌های آستانه و سوچی مطرح و از سوی کشورهای ضامن برای حل این بحران دنبال شده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز ۲۸ آذرماه ۱۳۹۴ قطعنامه شماره ۲۲۵۴ را با عنوان «نقشه راه عملیات انتقال سیاسی در سوریه» با اجماع اعضا تصویب کرد.

بر اساس توافق های قبلی، ترکیب اعضای این کمیته شامل ۵۰ نماینده دولت سوریه، ۵۰ نفر از مخالفان و ۵۰ نفر از گروه های جامعه مدنی و مستقلان این کشور خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار