همزمان با هشتمین نشست شورای سیاست‌گذاری جایزه مصطفی(ص)؛ 

برگزیدگان سومین دوره اعطای جایزه مصطفی(ص) به ایستگاه پایانی رسیدند 

تهران (پانا) - نهمین نشست شورای سیاست‌گذاری جایزه مصطفی(ص) در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد. 

کد مطلب: ۹۵۶۲۸۵
لینک کوتاه کپی شد
برگزیدگان سومین دوره اعطای جایزه مصطفی(ص) به ایستگاه پایانی رسیدند 

به گزارش ستاد ارتباطات و اطلاع¬رسانی جایزه مصطفی(ص)، نهمین نشست شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی(ص) با حضور سورنا ستاری؛ معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و رئیس شورای سیاست-گذاری جایزه مصطفی(ص)، حجت الاسلام سعیدرضا عاملی؛ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو شورا، طریق بنوری؛ هماهنگ¬کننده کل کامستک و عضو شورا و دیگر اعضای حقیقی و حقوقی ایرانی و غیرایرانی شورای سیاست‌گذاری جایزه مصطفی(ص) در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با موضوع انتخاب برگزیدگان سومین دوره اعطای جایزه مصطفی(ص) برگزار شد.

در این نشست حسن ظهور؛ رئیس کارگروه علمی جایزه مصطفی(ص) گزارشی از عملکرد این کارگروه ارائه داد مبنی بر اینکه داوران توسط کارگروه علمی منصوب و در مراحل اولیه و نهایی، اثرات برگزیده انتخاب می‌شوند.

رئیس کارگروه علمی جایزه مصطفی(ص) ادامه داد: فراخوان این دوره از جایزه مصطفی(ص) به 202 نهاد معتبر علمی بین المللی و 512 نفر دانشمند از 48 کشور ارسال شد. در این مدت هشت جلسه کارگروه علمی، پنج جلسه گروه علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات، 14 جلسه گروه علم و فناوری زیستی و پزشکی، هشت جلسه گروه علم و فناوری نانو و 9 جلسه گروه کلیه زمینه¬های علم و فناوری برگزار شده است.

ظهور ادامه داد: در سومین دوره اعطای جایزه مصطفی(ص)، 1649 اثر دریافت شد که 199 اثر در حوزه علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات دریافت شده است که در ارزیابی اولیه به 29 اثر رسیدیم و در نهایت چهار اثر انتخاب شدند؛ در حوزه علم و فناوری زیستی و پزشکی 1664 اثر دریافت شد که در ارزیابی اولیه 106 اثر منتخب شدند و در ارزیابی نهایی، چهار اثر انتخاب شدند؛ در حوزه علم و فناوری نانو نیز 172 اثر دریافت شد که در ارزیابی اولیه 47 اثر انتخاب شدند که در ارزیابی نهایی، هیچ اثری انتخاب نشد و در حوزه کلیه زمینه¬های علم و فناوری 614 اثر دریافت و مورد بررسی قرار گرفت که هشت اثر در ارزیابی اولیه انتخاب و در نهایت یک اثر به عنوان اثر برگزیده انتخاب شد.
در ادامه این نشست، روسای گروه‌های تخصصی جایزه نیز ضمن ارائه گزارشی از روند بررسی آثار دریافتی و نحوه انتخاب برگزیدگان جایزه سخن گفتند.

سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو شورای سیاست¬گذاری جایزه مصطفی(ص) که در این نشست حضور داشت، گفت: نتایج این دوره از داوری جایزه مصطفی(ص)، دارای تنوع بیشتری در تعداد، ملیت و محل اقامت برگزیدگان است که پیشرفت خوبی در این دوره است. ما جوایزی چون جایزه مصطفی(ص) را به دانشمندان جهان اسلام اعطا می¬کنیم برای اینکه انگیزه و امیدواری ایجاد کنیم.
در ادامه مهدی صفاری¬نیا، دبیر شورای سیاست‌گذاری جایزه مصطفی(ص) به ارائه گزارشی از عملکرد بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) طی دوسال اخیر اشاره کرد و گفت: دوره چهارم نشست‌ استپ به پیشنهاد کشور عمان در دانشگاه سلطان قابوس با تمرکز به حوزه¬های آب، انرژی و سلامت، چالش¬ها و راه¬حل¬های مناسب آن برگزار شد؛ پنجمین دوره استپ نیز در مرکز بین¬المللی تحقیقات علوم زیستی و شیمی (ICCBS) دانشگاه کراچی پاکستان با حضور بیش از 64 دانشمند برجسته از 19 کشور جهان اسلام و یکی از برگزیدگان جایزه مصطفی(ص) در اسفندماه سال گذشته برگزار شد و ششمین دوره از نشست استپ در آبان¬ماه سال جاری در حوزه¬های سلامت و همبست آب و انرژی، ارتباطات علم، بانوان و علم و فناوری، تامین مالی علم و فناوری در دانشگاه های کشور برگزار خواهد شد.

دبیر شورای سیاست‌گذاری جایزه مصطفی(ص) در ادامه با اشاره به یکی دیگر از فعالیت¬های بنیاد مصطفی(ص) گفت: نشست آشنایی صنایع با دستاوردهای دانشمندان جهان اسلام (EISA) در سال گذشته همزمان با برگزاری نشست استپ در عمان و پاکستان برگزار شد که منجر به شناسایی و بررسی بیش از 250 شرکت در داخل کشور و کشورهای اسلامی در حوزه سلامت با محوریت تولید دارو و واکسن، و شناسایی حدود 165 شرکت و سرمایه¬گذار صنعت سلامت، انرژی و آب کشور عمان و صنعت دارویی پاکستان شد، از دیگر فعالیت¬های این بنیاد بود.

صفاری¬نیا، در بخش دیگری از سخنان خود، به برگزاری اولین دوره رقابت علمی کنز پرداخت و بیان داشت: این رقابت میان دانش¬¬پژوهان، دانشجویان و استادان زیر 45 سال در 57 کشور عضو سازمان همکاری اسلامی با هدف ارائه راهکار برای حل مشکلات جامعه، استفاده از ظرفیت‌های جامعه متخصصین، تهیه انباشتی از آثار علمی،‌ ارتقاء سطح انگیزش و خلاقیت نخبگان جوان،‌ بسترسازی برای شناسایی و تبادل ایده‌های علمی و فناورانه و استمرار هدفمند تعامل محققان از طریق فضای مجازی برگزار شد که 1045 نفر از دانشجویان و اعضای هیات علمی زیر 45 سال در جهان اسلام در اولین دوره رقابت علمی کنز شرکت کردند.

دبیر شورای سیاست‌گذاری جایزه مصطفی(ص) با اشاره به ایجاد فرصت تحقیقاتی با برگزیده جایزه مصطفی(ص) گفت: نخستین دوره فرصت تحقیقاتی دانشجویان جهان اسلام با همکاری مشترک بنیاد مصطفی(ص) و آزمایشگاه نانوزیستی (NBL) سنگاپور به سرپرستی پروفسور جکی¬ یینگ برگزار شد که800 دانشجو از کشورهای جهان اسلام در آن شرکت کردند و پس از مراحل داوری و مصاحبه با متقاضیان، در نهایت یک نفر از کشور مصر توانست به این فرصت تحقیقاتی راه پیدا کند.

صفاری¬نیا در ادامه بیان داشت: موزه هنر مصطفی(ص)، ابتکار جدیدی بود که توسط بنیاد مصطفی(ص) راه اندازی شد و 31 اثر هنری از ایران و سایر کشورهای اسلامی به این موزه اعطا شد.

دبیر شورای سیاست‌گذاری جایزه مصطفی(ص) با اشاره به برگزاری سه دوره از مسابقه دانش¬آموزی نور گفت: اختتامیه سومین دوره این مسابقه در اردیبهشت¬ماه سال جاری برگزار شد که در آن بیش از پنج-هزار دانش¬آموز شرکت کردند. در این دوره، دانش آموزان 7 کشور جهان شامل عراق، تانزانیا، تونس، پاکستان، افغانستان، ترکیه و ایران شرکت کردند و فراخوان دوره چهارم نیز طی ماه¬های قبل شروع و تا بهمن¬ماه سال جاری ادامه خواهد داشت.

صفاری¬نیا گفت: تامین مالی جایزه مصطفی(ص) با مشارکت واقفین و خیرین علم و فناوری به خوبی پیش رفته است و توانستیم مبلغ مالی جایزه برای این دوره را نیز تامین کنیم.

دبیر شورای سیاست‌گذاری جایزه مصطفی(ص) در پایان گفت: اتفاق خوبی که در این دوره از اعطای جایزه مصطفی(ص) افتاده این است که در انتخاب برگزیدگان حوزه¬های اعطای جایزه، کاندیداهای مقیم کشورهای اسلامی داریم و فعالیت¬های برخی از آنان نیز در کشورهای اسلامی توسعه پیدا کرده است.

لازم به ذکر است که سومین دوره اعطای جایزه مصطفی(ص) در 20 آبان¬ماه سال جاری در تالار وحدت برگزار می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار