وزیر آموزش و پروش در برنامه نگاه یک:

اعمال رتبه‌بندی از ابتدای مهر خواهد بود اما ممکن است یکی، دو ماه طول بکشد

محسن حاجی میرزایی تاکید کرد که دوره های آموزشی برای انتقال سند تحول بنیادین انجام می شود، نیاز داریم محتوای سند را به یک گفت و گو در آموزش و پرورش و جامعه بکشانیم زیرا داشتن یک سند کافی نیست برای اجرا و استقرار یک نظام باید درک مشترک وجود داشته باشد.

کد مطلب: ۹۵۵۳۳۴
لینک کوتاه کپی شد
اعمال رتبه‌بندی از ابتدای مهر خواهد بود اما ممکن است یکی، دو ماه طول بکشد

محسن حاجی میرزایی در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما ضمن گرامیداشت یاد رزمندان به مناسبت هفته دفاع مقدس، به روح ۴۱ هزار دانش آموز شهید و ۵ هزار معلم شهید درود فرستاد، به برنامه های آغاز سال تحصیلی اشاره کرد و گفت: محصول تلاش و کوشش همکارانم ثبت نام ۱۴ میلیون و ۶۵۰ هزار دانش آموز است که در اول ابتدایی ۱.۷ درصد رشد ثبت نام داشته ایم و ۲ درصد در مجموع دوره ابتدایی رشد تعداد دانش آموز بوده است.

او با بیان اینکه پوشش تحصیلی ما در این دوره به ۹۸ درصد رسیده و امیدواریم با تلاش این پوشش کامل شود، افزود: ۸۶.۴ درصد ثبت نام ها در مدارس دولتی و ۴۸.۸ درصد دختران هستند؛ ۱۸۰ هزار اتباع بیگانه نیز در کلاس ها شرکت کردند که ۳.۵ درصد کل دانش آموزان را تشکیل می دهد.

آموزش حق آحاد جامعه است

حاجی میرزایی با تاکید براینکه آموزش حق آحاد جامعه است، گفت: ۵۷۰ هزار کلاس در ۱۱۰ هزار واحد آموزشی فعال اند که ۴۵ هزار کلاس کمتر از ۵۰ نفر دانش آموز دارد. ۲۰ درصد جمعیت روستایی داریم که برای توسعه فرصت های اموزشی تلاش زیادی شده است. برای تامین عدالت آموزشی نیز گام های خوبی برداشته شده است.

وزیر آموزش و پروش ادامه داد: در سیاست سند تحول باید به سمت مدارس متوسط و بزرگ پیش رویم و از خیّران نیز که کمک می کنند استدعا داریم به سمت این مدارس بروند. ۱۴۲ میلیون جلد کتب در هزار عنوان توزیع شده و دانش آموزان پایه ابتدایی، متوسطه، کاردانش و فنی و حرفه ای کتاب خود را از مدرسه تحویل می گیرند و دانش آموزان اول متوسطه از طریق کتابفروشی ها با ۷۰ درصد یارانه در اختیار دانش آموزان با ارز دولتی قرار می‌گیرد؛ همچنین ۳۲ میلیارد برای سیستان و بلوچستان اختصاص دادیم که توزیع کتب به صورت رایگان است.

برای اجرا و استقرار سند تحول بنیادین باید درک مشترک بین آموزش و پرورش و جامعه بوجود آید

او مسئول تعلیم و تربیت را خانواده دانست و گفت: اشکال در ثبت نام ها رسیدگی می شود که تاکنون ۲۸ هزار و ۵۰۰ بازدید از مدارس انجام شده و پولی که به ناحق گرفته شده استرداد شده یا ابلاغ مدیری لغو شده است؛ در ۱۱۰ هزار واحد آموزشی اشکالاتی به وجود می آید که با ارسال بازرس بررسی خواهد شد.

حاجی میرزایی افزود: دوره های آموزشی برای انتقال سند تحول بنیادین انجام می شود، نیاز داریم محتوای سند را به یک گفت و گو در آموزش و پرورش و جامعه بکشانیم زیرا داشتن یک سند کافی نیست برای اجرا و استقرار یک نظام باید درک مشترک وجود داشته باشد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: مفاهیم سند تحول بسیار راهگشا و مهم است زیرا تعلیم و تربیت را از یک تعلیم و تربیت تک ساحتی به تمام ساحتی تبدیل می کند آموزش و پرورش باید افراد را برای یک زندگی شرافتمند تربیت کند و به دانش آموزان مهارت های مختلف را آموزش دهد.

او افزود: بخشی از آسیب های اجتماعی محصول ضعف توانمندی ها و مهارت هاست هرچه این مهارت ها توسعه پیدا کند آسیب ها کم می شود. در نظام آموزش همه قابلیت های فرد نتیجه انتقال دانش است که باید در کنار مهارت وجود داشته باشد.

حاجی میرزایی گفت: برای میل به یک وضعیتی که دانش آموزان بعد از پایان تحصیل به حدی از توانمندی ها دست بیابند سند ۶ زیرنظام دارد، سند تحول نیازمند مرد تحول و مدیریت تحول است. در زیر نظام تامین نیروی انسانی باید به یک معلم توانمند برسیم و افرایش دانش آنان مهم است.

آیا در کنکور ساحت های وجودی سنجیده می شود؟

او ادامه داد: در زیرنظام تامین منابع، باید آموزش و پرورش منابع پایدار داشته باشد؛ یکی دیگر از زیرنظام ها زیرنظام پژوهش و ارزیابی است ، آیا در کنکور ساحت های وجودی سنجیده می شود؟ اگر در پایان ۱۲ سال تحصیلی حافظه سنجیده شود فرآیند تعلیم و تربیت آسیب می بیند.

کنکور نظام آموزشی را به گروگان گرفته است

حاجی میرزایی گفت: کنکور نظام آموزشی را به گروگان گرفته و مفاهیم تعلیم و تربیت قربانی این موضوع است. در سازمان سنجش و ارزیابی جریان آموزشی ارزشیابی می شود باید این نظام ارزشیابی و برنامه درسی ملی تغییر کند و صحبت هایی با وزارت علوم داشته باشیم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: برای هر زیرنظام ها مسئول تعیین می کنم تا زمینه اجرایی آنان فراهم شود با برگزاری جلسات هدف تلاش برای اجرایی کردن زیرنظام ها را دنبال خواهم کرد.

او افزود: یکی از اهداف من این است که افرادی که پایان آموزش عمومی را می گذرانند باید حداقل مهارت های پایه را داشته باشند. معلم جانشین تمام نداشته هاست اگر این معلم را بتوانیم داشته باشیم و آنان را تربیت کنیم به اهداف می رسیم.

توفیقات خوبی را تا سال ۱۴۰۴ خواهیم داشت

حاجی میرزایی گفت: فاصله ما با اهداف سند زیاد و مفاهیم سند عمیق است و نیاز به اجرایی کردن با زمان طولانی دارد اما حتما توفیقات خوبی را تا سال ۱۴۰۴ خواهیم داشت.

بخشی از معوقات فرهنگیان در اوایل مهر پرداخت خواهد شد

وزیر آموزش و پرورش درباره معوقات فرهنگیان گفت: بودجه آموزش و پرورش از مشکل ساختاری رنج می برد و حقوق برخی معلمانی که رسمی هستند حق التدریس خود را نگرفتند امسال ۱۰۸ هزار معلم برای مهر با وجود ۴۵ هزار معلم بازنشسته کم داشتیم که با تلاش همکاران تامین شده است.

او افزود: حقوق افرادی را که با تاخیر روبرو شده تلاش کردیم در آستانه مهر پرداخت کنیم دستور پرداخت بخشی را در شروع اول مهر گرفتیم که در دستور کار پرداخت قرار می گیرد. حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیارد تومان نیاز است اما به تدریج این مطالبه پرداخت می شود. باید فکر‌کنیم در بودجه ۹۹ این مشکل پیش نیاید.

حاجی میرزایی گفت: بین سازمان برنامه و بودجه و اداری استخدامی و آموزش و پرورش اختلاف نظرهایی برای تامین نیرو وجود دارد اکنون ۵ هزار مدرسه زیر ۵ دانش آموز و ۱۴ هزار مدرسه زیر ۱۰ دانش اموز دارد لذا نمایندگانی از این ۳ دستگاه موضوع نیروی انسانی را در دستورکار قرار می دهند.

او افزود: در دولت سازمان برنامه و بودجه که مسئول آمایش سرزمینی است طرحی را آماده کرده که اجرا شود.

وزیر آموزش و پرورش گفت: ظرف دو سه ماه آینده این موضوع را با همکاری ۳ دستگاه حل خواهیم کرد.

آیین نامه رتبه بندی معلمان تدوین شده و در دستور کار دولت است

او افزود: در دولت ۱۱ و ۱۲ رشد حقوق معلمان بالاتر بوده اما همچنان مشکلی است که بخش عظیمی از جامعه گرفتار آن است اما کاری که برای فرهنگیان پیش بینی شده رتبه بندی است که آیین نامه آن تدوین شده و در دستور کار دولت است.

او افزود: سازمان برنامه ۲ هزار میلیارد برای اختصاص در نیمه دوم سال ۹۸ اختصاص داده که پس از تصویب دولت یکی دو ماه ممکن است طول بکشد اما تلاش دارم این زمان زودتر باشد و اعمال آن از ابتدای مهر خواهد بود.

حاجی میرزایی درباره بیمه فرهنگیان گفت: تلاش داریم با بیمه مرکزی برای بیمه تکمیلی فرهنگیان گامی را برداریم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: ۵۰ درصد پاداش بازنشستگان سال ۹۷ تا پایان شهریور پرداخت شده و ۵۰ درصد مابقی در مهر پرداخت می شود.

برای مدارس خشت و گلی تا پایان آبان جشن حذف را داریم

او به تلاش آموزش و پرورش برای رسیدن به پوشش ۱۰۰درصدی اشاره کرد و افزود: حدود ۵۰ درصد مدارس روستایی با ۲۰ درصد دانش آموزان تشکیل می شود که به کیفیت آموزش آسیب می زند، با منابع محدود یا باید بر روی کیفیت یا توسعه کمی اصرار کنیم که توسعه کمی به ضرر توسعه کیفی بوده است.

او افزود: برای رعایت استانداردهای آموزشی باید مدارس با کیفیت و برای انتخاب معلمان دقت کافی باشد، لذا باید برای این موضوع نقطه تعادلی داشته باشیم و مدارس به سمت مدارس متوسط و بزرگ برود و اولویت ما کیفیت بخشی به مدارس باشد.

حاجی میرزایی گفت: برای توسعه فضای آموزشی گام های خوبی از سوی دولت و خیّران که ۵۰ درصد اعتبارت را تامین می کنند برداشته شده است برای مدارس کپری باید سازه های مناسب با بوم را درنظر بگیریم. برای مدارس خشت و گلی تا پایان آبان جشن حذف را داریم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: برای گرمایشی مدارس تمام مدارسی که علمک گاز دارند به بخاری گازی مطمئن مجهز می شوند و برای سایر مدارس استفاده از انرژی تابشی و رادیاتور روغنی درنظر گرفته شده است. در سایر مدارس نیز آموزش های لازم به مدیران داده شده و برای ایمن سازی آن مدارس که از بخاری استفاده می کنند، تدابیری اندیشیده شده است.

او افزود: ۲۴ هزار نقطه که علمک دارند به بخاری گازی تبدیل می شود و با ۴۰۰ میلیارد تومان سیستم گرمایشی مدارس مدیریت می شود.

در مدارس دولتی، بابت خدمات آموزشی حق دریافت وجه اجباری ندارند

حاجی میرزایی گفت: در مدارس دولتی افراد بابت خدمات آموزشی حق دریافت وجه اجباری ندارند یا ثبت نام را منوط به پرداخت وجه کند این موضوع مراقبت می شود و با تخلفات برخورد می کنیم.

او مدرسه را خانه دوم فرزندان دانست و افزود: مشارکت اختیاری والدین با ارتباط مدرسه صورت می گیرد زیرا مدرسه و خانه دو کانون یادگیری مکمل هستند. تلاش داریم این شکل از کمک اای ارادی را سازماندهی کنیم اما پرداخت اجباری نباید باشد با کسی که ثبتنام را در این شرایط انجام دهد مقابله می کنیم.

ماجرای مدیر متخلف مدرسه ای که برکنار شد

وزیر آموزش و پرورش گفت: دیشب فیلمی را در فضای مجازی دیدم که برای ثبت نام پول اجباری می گرفت بعد از احراز مدیر مدرسه برکنار شد. لذا مشکلات را به مردم تحمیل نمی کنیم اما از کمک داوطلبانه آنان نیز استقبال می‌کنیم.

او به تاخیر در پرداخت سرانه مدارس نیز اشاره کرد و گفت: آن را پیگیری می کنیم تا پرداخت شود.

امیدواریم خدمات آموزشی باکیفیت در دسترس آحاد جامعه باشد

حاجی میرزایی گفت: من نمی پسندم وضعیت هایی را که افراد به اتکای برخورداری بیشتر خدمات بیشتری می‌گیرند بیش از ۸۶.۶ درصد مدارس دولتی هستند و بیشترین حجم دانش آموز را دارند برای تخصیص منابع و ارتقای کیفیت بر روی مدارس دولتی است لذا افرایش دانش معلمان و مدیران در دستور کار باشد.

او افزود: میزان خدمات آموزشی برای هر مدرسه مشخص است و در تابلو اعلانات نصب می شود بابت شهریه مدارس اگر تخلف کنند با آنان برخورد می شود.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: هزینه خدماتی که مدارس ارائه می کنند توافقی است؛ ۱۶ هزار مدرسه غیردولتی داریم و در ازای خدماتی با خانواده ها تفاهم می شود.

او ادامه داد: امیدواریم خدمات آموزشی باکیفیت در دسترس آحاد جامعه باشد.

حاجی میرزایی گفت: با این تعبیر موافقم که مافیای ده هزار میلیاردی شکل گرفته و نگرانی را به خانواده ها منتقل می کند، این موضوع اضطرابی را به دانش آموزان تحمیل می کند، جریان تربیت را آسیب می زند و ارزش افزوده ای برای تعلیم و تربیت ندارد؛ این موضوع ارتقای واقعی و تربیت بیشتر دانش آموزان نیست.

او ادامه داد: به این افراد می گویم این موضوع سرمایه گذاری است که آنان برنده و کل ایران بازنده اند. این مسله نیازمند همکاری بین اموزش و پرورش و وزارت علوم و مشارکت اندیشمندان است این پدیده باید به طور طبیعی و سنجیده مدیریت شود. از تمام اندیشمندان می خواهم با ایده های خود به کمک بیایند تا بتوانیم با این پدیده خطرناک مقابله کنیم.

گلایه صریح حاجی میرزایی از صداوسیما، بابت تبلیغ کتب کمک درسی

وزیر آموزش و پرورش درباره برنامه خود پیرامون کتب کمک آموزشی گفت: از صدا و سیما که این کتب را تبلیغ می کند گلایه دارم مولفان کتب درسی معتقدند تمام محتوای دانش آموز تامین شده و او نیاز به این کتب ندارد.

واکشن وزیر به موضوع واگذاری مدارس

او درباره واگذاری مدارس گفت: اموال و املاک آموزش و پرورش مراقبت می شود یکی از برنامه ارائه شده من به مجلس مولدسازی این دارایی ها بود لذا بنا نداریم اموال را به دیگران واگذار کنیم و چوب حراج بزنیم این املاک باید بهینه سازی شوند.

او آموزش و پرورش را امر حاکمیتی دانست که به هیج وجه قابل واگذاری به دیگران نیست. او افزود: در مدارس دولتی و غیردولتی استانداردها به طور کامل رعایت می شود.

حاجی میرزایی گفت: درباره تعدادی از مدارس که متعلق به یکی از بنیادها بود توافق کردیم و مشکل برطرف شده است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: در بحث پیشگیری از آسیب ها باید دانش آموزان مصونیت پیدا کنند و مهارت های آنان افزایش یابد اگر بتوانیم ارتباط با والدین را تقویت کنیم و گفت و گو در درون خانواده باشد این فرزند در برابر مخاطرات مصونیت دارد لذا غربالگری دانش آموزان و شناسایی آنان با فعالیت های متنوعی در دستور کار است.

حاجی میرزایی در پایان گفت: آموزش و پرورش آینده جامعه را می سازد و اگر بخواهد به ماموریت های خود برسد نیازمند مشارکت است تا بتواند دانش آموزان تراز جمهوری اسلامی را تربیت کند و در سازندگی جامعه مشارکت داشته باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار