وزیر کار:

رشدمنفی اقتصاد متوقف شد

تهران (پانا) - وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه رشد منفی اقتصادی در ابتدای دولت متوقف شده است، به بی مهارتی دانشجویان اشاره کرد و گفت:دانشجوی بدون مهارت زیبنده نظام آموزشی نیست.

کد مطلب: ۹۵۵۲۸۶
لینک کوتاه کپی شد
رشدمنفی اقتصاد متوقف شد

به گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، محمد شریعتمداری امروز شنبه ۳۰ شهریور در مراسم تودیع و معارفه «سلیمان پاک سرشت» رییس پیشین سازمان آموزش فنی و حرفه ای و معارفه «علی اوسط هاشمی» گفت: جنبش در حوزه مهارت افزایی نیازمند نگاه جدیدی است و باید تصمیم گیران، صاحبان فکر و اندیشه را با خود همراه کنیم.

وی افزود: اینکه دانشجویان ما مهارت ندارند زیبنده نظام و آموزش نیست و باید متناسب با نیاز بازار کار آموزش‌های لازم به افراد ارائه شود. باید برنامه‌های آموزش فنی و حرفه ای را افزایش دهیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه با تاکید بر این که مهارت افزایی یک نیاز اساسی است، تصریح کرد: جنبش مهارت افزایی نیاز به یک تحرک جدید دارد که باید آن را بیرون از دیوار سازمان فنی و حرفه ای فریاد بزنیم.

وی ادامه داد: در این راه ما به همکاری گسترده و مشارکت جویی عظیم و نهضت مهارت افزایی عظیم نیاز داریم. برای پایداری اشتغال روستایی نیاز به مهارت است که توسط سازمان فنی و حرفه‌ای ایجاد می‌شود.

شریعتمداری با اشاره به تحریم‌های ظالمانه گفت: دشمن با اعمال تحریم به دنبال فشار بر مردم بود و تلاش کرد رشد اقتصادی را منفی کند؛ اکنون رشد منفی اقتصادی در ابتدای دولت متوقف شد.

وی با اشاره به اینکه مفهوم کار و اشتغال با پیدایش استارت‌آپ‌ها تغییر کرده است، گفت:‌ اگر در گذشته یک بنگاه بزرگ همچون ذوب‌آهن را نام می‌بردیم، اکنون برخی استارت‌آپ‌ها هستند که یک میلیون و ۶٠٠ هزار نفر را به صورت پاره‌وقت به کار گرفته‌اند؛ استارت‌آپی وجود دارد که بدون یک ریال دارایی در ایران توانسته ۶۰۰ نفر را مشغول کار کند و ۲۰ درصد سهام خود را در بورس عرضه کرده است؛ این استاپ توانسته متخصصان فناوری اطلاعات را جذب کند و ۴۸ نفر از ایرانیان خارج رفته را به کشور برگرداند و مشغول کار کند.

علی اوسط هاشمی رییس جدید سازمان فنی و حرفه‌ای نیز در این مراسم گفت: مهارت پیوسته باید موجب پیشرفت کشور باشد و در اقتصاد مقاومتی جزو اولویت‌ها قرار گیرد و در این دوران مهارت نتوانسته آن چنان که شایسته است سهمش را در اقتصاد، توسعه و پشرفت باز کند.

وی تاکید کرد: تمرکز زدایی اصل کار دولت است و باید اقتصاد را به بخش‌های خصوصی واگذار کنیم.

هاشمی اظهارکرد: هرچند تغییر سخت است اما باید اصل تغییر در درون خودمان باشد و در جهانی که تکنولوژی با سرعت در حال رشد و تغییر است باید موضوع دانش و قبول تغییر را جدی بگیریم و براین اساس مدیرانی موفق هستند که قدرت اصلاح و تطبیق با این شرایط را داشته باشند.

رییس جدید سازمان فنی و حرفه‌ای گفت: پالایشگاه های زیادی از طریق شستا و سازمان صندوق بازنشستگی کشور و صندوق بازنشستگی فولاد در دسترس هستند، سازمان فنی و حرفه‌ای باید محل رجوع این صنایع و سازمان‌ها باشد که نیروی مهارت‌آموخته را برای استخدام تقاضا کند.

همچنین سلیمان پاک‌سرشت رئیس پیشین سازمان فنی و حرفه‌ای همچنین در این مراسم اظهارکرد: ۶۸۹ روز قبل امانت ریاست سازمان فنی و حرفه‌ای به من سپرده شد. در دوره چند ماهه در آغاز مسئولیت، به فهرستی از چالش‌ها رسیدیم.

وی ادامه داد: پوشش طرح آموزش مهارت به دانش آموزان که شامل ۱۲۰ هزار نفر و سربازان که شامل ۱۲۷ هزارنفر بود بسیار اهمیت داشت و در این راستا گروه‌های آسیب پذیر و دانشجویان در دستور کار قرار گرفتند.

پاک‌سرشت تصریح کرد: آخرین اقدام تغییر لایحه هیئت امنایی کردن ادارات استانی سازمان فنی‌حرفه‌ای بود. این تحول مهمی بود که آن را تقدیم وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردیم تا در هیئت دولت مطرح شود.

پاک‌سرشت تصریح کرد: اجرای آموزشهای پروژه محور نیز بخش مهمی از چالش‌یابی‌ها بود. ما باور داشتیم که بخش خصوصی از حمایت کافی برخوردار نیست و باید حمایت های آموزشی از این بخش صورت بگیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار