بررسی دلایل لغو دوچرخه‌سواری خانوادگی در گفت‌وگو با مدیر حمل و نقل پاک شهرداری تهران

دادستانی و پلیس راهور دستور لغو دادند

تهران (پانا) - در حالی که قرار بود دیروز صبح و همزمان با روز جهانی بدون خودرو، شهروندان تهرانی نیز در راستای حمایت از این کمپین جهانی، در همایش دوچرخه‌سواری در پارک لاله شرکت کنند، یک‌باره شهرداری تهران در اطلاعیه‌ای که در کانال‌های تلگرامی مرتبط با حمل و نقل پاک منتشر شده رسما خبر از لغو این برنامه داد.

کد مطلب: ۹۵۵۱۶۶
لینک کوتاه کپی شد
دادستانی و پلیس راهور دستور لغو دادند

به گزارش اعتماد، در این اطلاعیه آمده است: «به استحضار شهروندان گرامی شهر تهران می‌رساند بنابر پاره‌ای از ملاحظات امنیتی و قضایی و دستور مقامات مربوطه، همایش دوچرخه‌سواری روز جمعه صبح، مورخ 29/۶/98 از پارک لاله لغو و از سوی شهرداری برگزار نخواهد گردید».

این درحالی بود که در فضای مجازی دلیل لغو این برنامه، مخالفت نیروی انتظامی و دادستانی عنوان شده بود.

این خبر زمانی قوت گرفت که نامه‌ای به نقل از یعقوب آزاده‌دل و مدیر سیستم حمل‌ونقل پاک شهرداری تهران و خطاب به فرمانده نیروی انتظامی تهران و رییس قوه قضاییه در فضای مجازی منتشر شد که او در آن، از تعطیلی این همایش گلایه کرده بود. گفت‌وگوی «اعتماد» با آزاده‌دل را در ادامه می‌خوانید.

دیروز همایش بزرگ دوچرخه‌سواری که قرار بود در حمایت از روز جهانی بدون خودرو در پارک لاله برگزار شود، لغو شد. مگر قرار بود در این همایش چه برنامه‌هایی اجرا شود که نیروی انتظامی و دادستانی با قوت، با برگزاری آن مخالفت کردند؟

راستش را بخواهید ما هم نمی‌دانیم ...! بعد از اینکه ما - اداره محیط زیست شهرداری تهران - به کمپین جهانی بدون خودرو پیوستیم، از حدود یک ماه و نیم قبل، برنامه‌ریزی و تلاش‌های زیادی را برای برگزاری مراسم روز جهانی بدون خودرو در تهران آغاز کردیم. برای این برنامه‌ها، مانند همه برنامه‌های مشابه و طبق قانون، از استانداری مجوز گرفتیم و نیروی انتظامی و تمامی دستگاه‌های مرتبط هم در جریان بودند. برنامه‌های آن هم کاملا مشخص و کنترل شده بود. مثلا در این برنامه قرار بود حدود 20 نفر از بچه‌های معلولی که بیش از 3 ماه بود تمرین دوچرخه‌سواری کرده بودند، در راستای حمایت از این کمپین جهانی، در این همایش رکاب بزنند، یا در برنامه‌ای دیگر قرار بود دانش‌آموزان دوچرخه‌سوار منطقه 17 برای ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه برای رفتن به مدرسه در این برنامه حضور پیدا کنند. همچنین از محمد نظرپور، نویسنده کتاب «امپراتوری دوچرخه‌ها» نیز دعوت کرده بودیم تا در این برنامه حضور داشته باشند. حتی جالب است که بدانید، خود پلیس راهور از ما خواسته بود تا در این همایش یک کارگاه با عنوان «دوچرخه‌سواران قانونمند» برگزار کند. یعنی می‌خواهم بگویم همه‌چیز مشخص و کنترل شده بود ولی خب در آخرین لحظه، دستور رسید که باید لغو شود.

دقیقا چه سازمان و نهادی دستور لغو این برنامه را صادر کرده بود؟

دستور از طرف دو مرجع دادستانی شعبه ارشاد و راهور ناجا بود.

خب دلیلی که برای لغو این برنامه داشتند چه بود؟

در مورد دادستانی، نامه‌ای از سوی دادستانی ارشاد برای شهردار منطقه 6 که قرار بود برنامه در منطقه آنها اجرا شود، ارسال شده بود که در آن همان‌گونه که شهردار منطقه می‌گفتند گویا در آن ذکر شده بود که اگر قرار است این همایش به صورت مختلط برگزار شود، باید جلوی آن گرفته شود وگرنه عواقب کیفری برای مدیران شهری خواهد داشت. در مورد نامه راهور هم که برای ما، معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری ارسال شده بود، آمده بود که فرماندهی نیروی انتظامی اعلام کرده که به خاطر نزدیک بودن «دربی» فوتبال، باید این برنامه لغو شود. در حالی که به نظرم اصلا ربطی به موضوع نداشت. در مورد نامه دادستانی هم از آنجایی که قرار بود این همایش خانوادگی برگزار شود، دیدیم نمی‌شود اعضای خانواده را از هم جدا کرد. این بود که از سوی معاونت حمل و نقل ترافیک اعلام کردیم که برنامه از سوی ما لغو است.

این نامه‌ها کی برای شهرداری ارسال شده بود؟

پنجشنبه و روز قبل از همایش.

پس چرا اطلاعیه‌ای که صادر کردید از طریق خبرگزاری‌های رسمی و صدا و سیما نبود؟

چون پنجشنبه و زمانی که تصمیم به لغو برنامه گرفته شد دیگر همه جا تعطیل بود. این بود که تصمیم گرفتیم تمرکزمان را روی فضای مجازی بگذاریم.

پیش‌بینی شما این بود که چند نفر در این همایش حضور پیدا خواهند کرد؟

پیش‌بینی ما چیزی حدود هزار نفر بود. حتی از کسانی برای اولین‌بار، برای حضور در این همایش ثبت‌نام کردیم و به این ترتیب حدود 50 درصد علاقه‌مندانی که دوچرخه شخصی داشتند ثبت‌نام کرده بودند و ما مشخصات کامل آنها را داشتیم. از سویی بقیه علاقه‌مندانی که می‌خواستند با دوچرخه‌های اشتراکی در این همایش حضور داشته باشند هم مشخصات‌شان قبلا و هنگام ثبت‌نام برای استفاده از دوچرخه ثبت شده بود. یعنی می‌خواهم بگویم فرد ناشناس و شناخته‌نشده‌ای در این همایش نبود و ما همه تدابیر لازم را اندیشیده بودیم ولی خب .....

بعد از این همایش واکنش علاقه‌مندان دوچرخه‌سواری چطور بود؟

مسلم است. همگی ناراحت و عصبانی بودند. خیلی از آنها به خود من پیغام می‌دهند و انتقاد و شکایت می‌کنند و ما را مورد «لطف» قرار می‌دهند! حتی پدر یکی از بچه‌های دوچرخه‌سوار معلول هم برایم یک فایل صوتی فرستاده و حسابی گلایه کرده بود. ولی خب، کاری از دست ما برنمی‌آمد و اصلا در لغو این برنامه دخیل نبودیم.

جالب اینجا بود که تا عصر روز جمعه و لحظه تنظیم این گفت‌وگو هیچ‌یک از خبرگزاری‌ها به این موضوع نپرداخته بودند!

بله .... برای من هم جالب بود. ولی شاید آنها نیز محدودیت‌ها و دلایل خودشان را داشته‌اند. این را باید از خودشان بپرسید!

شهردار تهران چطور؟ چه واکنشی به لغو این مراسم داشتند؟

تاکنون که واکنش رسمی و خاصی نداشته‌اند. ولی تاجایی‌که اطلاع دارم، ازآنجایی‌که خودشان هم از طرفداران پروپاقرص دوچرخه‌سواری هستند، تلاش زیادی کردند تا این برنامه لغو نشود ولی متاسفانه، نشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار