وزیر اسبق آموزش‌وپرورش مطرح کرد: لزوم ثبات مدیریت در آموزش و پرورش

تهران (پانا) - وزیر اسبق وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در آموزش و پرورش هر تحولی به 14، 15 سال زمان نیاز دارد بر ثبات مدیریت در آموزش و پرورش تاکید کرد.

کد مطلب: ۹۵۵۱۱۱
لینک کوتاه کپی شد
وزیر اسبق آموزش‌وپرورش مطرح کرد: لزوم ثبات مدیریت در آموزش و پرورش

علیرضا علی‌احمدی در برنامه تلویزیونی پرسشگر گفت: «درست است که نیروی انسانی اصلی‌ترین زیرنظام تعلیم و تربیت است، اما با توجه به تغییرو تحولات دنیا، اگر مدیریت درستی داشته باشیم همه این زیرنظام‌ها می‌توانند پوشش داده شوند. امروز نمی‌توانیم به‌طور شایسته پاسخگوی نیازها باشیم. البته مدیریت نظام تعلیم و تربیت به مفهوم گسترده مدنظر است و نه فقط وزارت آموزش و پرورش.»

او ادامه داد: «یکی از موانع پیشرفت آموزش و پرورش نگاه سازمان برنامه و بودجه و دولت است که اغلب آموزش و پرورش را دستگاه هزینه‌ای می‌بینند بنابراین همواره مشکل مالی وجود داشته و حالا حالاها ادامه خواهد داشت. با این رویکرد اگر بموقع تدبیر کرده و جذب بموقع نیرو داشته باشیم و آموزش‌های تکمیلی داده شود معلمان به درستی وارد سیستم می‌شوند. اما اکنون عده‌ای نیازمند کار در مقابل مجلس اعتراض می‌کنند و مجلس قیودی و قواعدی را برای به کارگیری آنها معین می‌کند در حالی‌که ممکن است برای آموزش و پرورش مناسب و آماده نباشند.»

وزیر اسبق آموزش و پرورش افزود: «زمانی‌که در آموزش و پرورش بودم نیروی انسانی را از طریق بازنشستگی پیش از موعد ساماندهی و کاهش دادیم. در آن مقطع کسری بودجه آموزش و پرورش رفع شد و بدهی 17 سال گذشته را تادیه کردیم. 175 هزار نفر بازنشسته کردیم. هم صورت کسر، افزایش سنواتی داشت و هم175 هزار نفر بازنشسته شدند. البته معتقد بودم 100 هزار نفر دیگر باید بروند و تعداد دیگری به تناسب در بخش‌های مورد نیاز تزریق شوند.»

علی‌احمدی ادامه داد: «اکنون مشکل این است که مدیریت آموزش و پرورش دست خودش نیست و به جاهای دیگر برمی‌گردد. مثلا اگر آموزش و پرورش نیرو می‌خواهد باید از سازمان برنامه و امور استخدامی مجوز بگیرد. یا شاهد هستیم که در مقابل مجلس عده‌ای افراد جویای شغل به‌عنوان حق‌التدریس اعتراض می‌کردند و به نمایندگان فشار می‌آوردند تا این تعداد نیرو وارد آموزش و پرورش شوند.»

او گفت: «اگر می خواهیم معلم باانگیزه و منزلت و توانمندی داشته باشد باید به درستی مدیریت کنیم و اختیارات لازم را به معلم بدهیم. به زیرسندی در سطح مدرسه نیاز داریم که نه تنها اختیار مدیر و معلم بلکه ارتباط مدرسه با نهادهای پیرامونی‌اش چون ورزش محله، شهرداری و... را مشخص و روشن کند.»

وزیر اسبق آموزش و پرورش افزود: «ثبات مدیریت در آموزش و پرورش کجاست؟ بسیاری کشورها کفیلی برای آموزش و پرورش دارند که با تغییر دولت آن کفیل ثابت می‌ماند. آموزش و پرورش باید معاونان ثابت داشته باشد که خط کاری سندتحول را دنبال کنند. در آموزش و پرورش هر تحولی 14، 15 سال نیاز دارد ولی سریع مدیران تغییر می‌کنند. از سویی معلم که نمی‌تواند آتش به اختیار خودش کار کند باید از بالا اختیاراتی به او داده شود.»

علی‌احمدی به ضرورت ایجاد تحولاتی برای تفویض اختیارات به مدارس و معلم‌ها اشاره کرد و گفت: «شایستگی‌سالاری و استفاده از تمام بدنه آموزش و پرورش برای انتخاب مدیران لازم است و باید از مدیران واجد شرایط و داوطلب علاقه‌مند دعوت و آنها را رتبه‌بندی کرد. می‌توان با مشارکت اولیا و کمک دولت مدارس را هیئت‌امنایی اداره کنیم و معلمان را همراه با مدیران قرار بدهیم و اگر معلمی خلاقیت و نوآوری دارد و در برنامه‌های جانبی مدرسه شرکت می‌کند حقوق دومی از سوی هیئت‌امنای مدرسه برای او منظور شود. اگر رضایت خانواده‌ها جلب شود مردم کمک می‌کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار