ارائه «فهرستی از اهداف بالقوه در خاک ایران» از سوی پنتاگون به ترامپ

تهران (پانا) - جلسه امنیت ملی ایالات متحده آمریکا با حضور مقامات ارشد این کشور امروز درحالی برگزار می‌شود که برخی مقام‌های پنتاگون از ارائه طیفی از گزینه‌های نظامی علیه ایران به رئیس‌جمهوری آمریکا خبر می‌دهند.

کد مطلب: ۹۵۵۰۲۵
لینک کوتاه کپی شد
ارائه «فهرستی از اهداف بالقوه در خاک ایران» از سوی پنتاگون به ترامپ

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، این گروه از مقام‌های پنتاگون که نخواسته‌اند نامشان فاش شود، در این نشست «فهرستی از اهداف بالقوه در خاک ایران» برای حملات هوایی به دونالد ترامپ ارائه خواهد شد.

نیویورک تایمز در همین زمینه نوشت که برخی مقامات گفته‌اند که این فهرست به منظور «مقابله‌ به‌ مثل نظامی» علیه ایران با تکیه بر ادعای دست داشتن تهران در حمله رخ داده به آرامکوی عربستان، تهیه و تقدیم رئیس‌جمهوری آمریکا خواهد شد.

همچنین یک مقام آمریکایی گفت که مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا و جوزف دانفورد، رئیس کارکنان ستاد مشترک ارتش این کشور قرار است در یک نشست امنیت ملی که روز جمعه برگزار خواهد شد، دیدگاه‌های به‌روز را خود (در این باره) را به ترامپ اطلاع برسانند.

آسوشیتدپرس همچنین نوشته که طیف وسیع گزینه‌ها «در این حال می‌تواند شامل اقدامات نظامی، سیاسی و اقتصادی» باشد و همچنین گزینه‌ای چون «اقدامات پنهان مانند حمله سایبری» را دربر می‌گیرد.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی جداگانه پالایشگاه آبادان و پایانه جزیره خارک را که مهم‌ترین پایانه صدور نفت ایران است، در شمار اهداف مورد نظر پنتاگون برای حمله نظامی احتمالی ذکر کرده است.

این روزنامه همچنین به پایگاه‌های سپاه پاسداران، مراکز پرتاب موشک و پایگاه‌های نظامی خوزستان اشاره کرده و در ادامه نوشته است که این فهرست خیلی وقت پیش تهیه شده و سه ماه پیش هم که یک پهپاد آمریکایی به وسیله ایران سرنگون شد، برای بررسی به ترامپ ارائه شده بود که نهایتا به انصراف رئیس‌جمهوری از واکنش نظامی علیه ایران انجامید.

در ادامه گزارش آسوشیتدپرس آمده است که فرماندهان نظامی آمریکا ضمن ارائه این طرح به ترامپ «هشدار» می‌دهند که پیامد اقدام نظامی علیه اهدافی در خاک ایران می‌تواند آغاز یک جنگ باشد.

این مباحث در حالی مطرح می‌شود که همچنان در مورد میزان دخالت و شراکت ایران در حمله به تاسیسات آرامکو نظری قطعی اعلام نشده است و اسناد ارائه‌شده توسط مقامات سعودی نیز هرگز به معنای اثبات دخالت جمهوری اسلامی نبوده است. مقامات جمهوری اسلامی نیز بارها و بارها ادعاهای مطرح شده از سوی مقامات سعودی و آمریکایی را تکذیب کرده‌اند.

شب گذشته نیز جلسه عادی برگزار شده در شورای امنیت سازمان ملل متحد در همین زمینه برگزار شد که ادعاهای مقامات آمریکایی از سوی سایر اعضا مورد موافقت قرار نگرفت.

در همین باره، گزارش آسوشیتدپرس تصریح می‌کند که واکنش ایالات متحده در نهایت بستگی به این خواهد داشت که ارزیابی کارشناسان نظامی آمریکا که به عربستان اعزام شده‌اند، در مورد منشاء حمله به تاسیسات آرامکو در روز شنبه گذشته چه خواهد بود.

پیش از این محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در اظهاراتی که CNN آن را منتشر کرد، گفته بود که «جنگ تمام‌عیار» عاقبت حمله نظامی به ایران خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار