بهترین مواد غذایی برای بهبود عملکرد کلیوی

تهران (پانا) - افزودن مواد غذایی مفید برای سلامت کلیه ها به رژیم غذایی می تواند سرعت پیشرفت انحطاط آنها را کاهش دهد. انواع بسیاری از مواد غذایی وجود دارند که می توانند عملکرد کلیه ها را بهبود ببخشند. آنها از خواص سمزدایی برخوردار هستند که به پیشگیری از تشکیل سنگ های کلیه کمک می کنند.

کد مطلب: ۹۵۴۴۶۴
لینک کوتاه کپی شد
بهترین مواد غذایی برای بهبود عملکرد کلیوی

به گزارش عصرایران، به نقل از "استپ تو هلث"، بیماری مزمن کلیه در حال حاضر به یک مشکل سلامت عمده مبدل شده است. خوشبختانه، بسیاری از میوه ها و سبزیجات می توانند به بهبود عملکرد کلیه ها کمک کنند.

بنابر ارزیابی پژوهشگران، شیوع مشکلات کلیوی طی 10 سال آینده دو برابر خواهد شد. این به دلیل روند افزایشی پیر شدن جمعیت و افزایش بیماری های مزمن دیگر، مانند دیابت و چاقی است.

از این رو، افزودن مواد غذایی مفید برای سلامت کلیه ها به رژیم غذایی می تواند سرعت پیشرفت انحطاط آنها را کاهش دهد. همچنین، آنها می توانند به پیشگیری از بیماری های دیگر مانند موارد مرتبط با عوارض قلبی عروقی کمک کنند.

اهمیت تغذیه مناسب برای بهبود عملکرد کلیه ها

کلیه ها وظیفه حذف مواد زائد از بدن را بر عهده دارند. خون با عبور از این کلیه ها تصفیه می شود. همچنین، کلیه ها سطوح مایعات و الکترولیت های بدن را تنظیم و بهینه می سازند.

در صورت مواجهه با مشکلات شدید، کلیه ها در انجام درست وظایف خود با دشواری مواجه می شوند. بر همین اساس است که افراد مبتلا به مشکلات کلیوی باید از مصرف برخی مایعات و مواد غذایی پرهیز کرده یا میزان مصرف آنها را محدود کنند.

اصلاح رژیم غذایی به منظور بهبود عملکرد کلیوی تنها یک انتخاب سالم نیست، بلکه به همراه داروهای تجویزی و دیالیز می تواند بخشی اساسی از درمان بیماری های کلیوی نیز را شامل شود.

رژیم غذایی سالم و درست غذا خوردن برای درمان این شرایط و پیشگیری از بروز بیماری های مرتبط دیگر مانند دیابت، پرفشاری خون یا چاقی اهمیت دارد.

رژیم غذایی افراد مبتلا به مشکلات کلیوی باید:

متنوع باشد.

متعادل باشد.

منابع انرژی به میزان کافی دریافت شود.

به خوبی سازماندهی شده باشد.

قابلیت سازگاری داشته باشد.

در ادامه با برخی از بهترین میوه ها و سبزیجات که می توانند به بهبود عملکرد کلیه ها کمک کنند، بیشتر آشنا می شویم.

کاسنی فرنگی

کاسنی فرنگی یا کاسنی سالادی محصولی خوشمزه و ایده آل برای افرادی است که قصد دارند عملکرد کلیوی خود را بهبود ببخشند. این گیاه از محتوای آب زیاد و کالری کم برخوردار است. در واقع، حدود 95 درصد کاسنی فرنگی از آب تشکیل شده است. از این رو، یک ماده غذایی سبک، اما به واسطه محتوای آب و فیبر خود پر کننده محسوب می شود.

از نظر تغذیه ای، کاسنی فرنگی سرشار از مواد معدنی و ویتامین ها نیز است. به عنوان مثال، این گیاه حاوی کلسیم، فسفر، آهن، پتاسیم، سدیم و سرشار از ویتامین های A، C و B است.

پیاز و پیازچه

پیاز و پیازچه از پر مصرف‌ترین سبزیجات در جهان هستند. فواید بسیاری در هر لایه از این مواد غذایی پنهان شده اند، اما به لطف خواص ادرارآور، بهبود عملکرد کلیوی یکی از فواید اصلی آنها محسوب می شود. مصرف این مواد غذایی میزان آب و نمکی که از طریق ادرار از بدن دفع می شوند را افزایش می دهد.

مطالعه ای که در نشریه the Journal of Medicinal Food منتشر شد، نشان داد که پیاز توانایی فعال کردن موثر عملکرد کلیه ها و تسهیل دفع مایعات اضافه از بدن را دارد.

از جمله فواید مصرف پیاز و پیازچه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

به عنوان یک متحد در برابر دیابت عمل کند.

گوارش را بهبود می بخشد.

سیستم ایمنی را تقویت می کند.

برخی بیماری های تنفسی را تسکین می دهد.

هویج

هویج یکی دیگر از سبزیجات پر مصرف در جهان است که به واسطه فواید خود در زمینه تقویت سلامت بینایی شناخته شده است. اما این محصول فواید سلامت دیگری را نیز ارائه می کند که یکی از مهم‌ترین آنها افزایش دفع ادرار است.

همانند پیاز، هویج نیز از محتوای آب زیاد برخوردار است که به بهبود عملکرد کلیوی کمک می کند زیرا تولید و دفع ادرار را تسهیل می کند. بر همین اساس است که هویج یک گزینه بسیار مفید برای کمک به شکستن و دفع سنگ های کلیوی محسوب می شود.

همان گونه که پیشتر نیز اشاره شد، هویج برای سلامت چشم ها نیز مفید است زیرا منبع خوبی برای ویتامین A محسوب می شود که به تقویت بینایی کمک می کند. همچنین، بتاکاروتن های موجود در هویج محافظانی قوی برای پیشگیری از پیری زودرس هستند.

مصرف هویج به محافظت از شبکیه چشم و پیشگیری از ابتلا به آب مروارید نیز کمک خواهد کرد.

توت ها

این دسته از میوه ها برای مبارزه با عفونت ها و بهبود گردش خون ایده آل هستند. همچنین، آب کرنبری از خواص ضد عفونی کننده و آنتی بیوتیک برخوردار است که می تواند با باکتری های مسبب عفونت های دستگاه ادراری مبارزه کند.

توت ها حاوی اسید کوینیک نیز هستند که این ماده می تواند به محافظت در برابر تشکیل سنگ های کلیه کمک کند.

مواد غذایی دیگر برای بهبود عملکرد کلیه ها

میوه ها و سبزیجاتی که در بالا به آنها اشاره شد تنها گزینه هایی نیستند که می توانید برای بهبود عملکرد کلیوی به رژیم غذایی خود اضافه کنید. از دیگر مواد غذایی مفید برای سلامت کلیه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- نارنگی

- لیمو

- خیار

- مارچوبه تازه

- نخود سبز

- قارچ ها و موارد خوراکی دیگر، مانند مخمر، محصولات تخمیر شده، باکتری های زنده، مانند کفیر و ماست

اگر با مشکلات کلیوی مواجه هستید در مراجعه به پزشک برای بررسی دقیق شرایط تردید نکنید. پزشک می تواند برنامه درمان جامع و توصیه های غذایی مناسب را ارائه کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار