در گفت‌وگو با پانا

نحوه ورود مدیریت شهری به پروژه مصلی به روایت رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران

سالاری : پروژه چند دهه است که شروع شده ولی کمتر از ۵۰ درصد آن به نتیجه رسیده است

تهران (پانا) - رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با بیان اینکه به نتیجه رسیدن پروژه مصلی برای مدیریت شهری دوره پنجم حائز اهمیت است، نحوه ورود مدیریت شهری به تکمیل این پروژه را تشریح کرد.

کد مطلب: ۹۵۴۴۴۵
لینک کوتاه کپی شد
نحوه ورود مدیریت شهری به پروژه مصلی به روایت رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران

محمد سالاری در گفت‌وگو با پانا درباره نحوه ورود مدیریت شهری به پروژه مصلی اظهار کرد: «حضور رئیس و رؤسای کمیسیون‌های شورا در مجموعه پروژه مصلی تهران، قطعا همراهانه بوده است و پروژه فرهنگی و مذهبی مصلی شهر تهران دارای مجموعه قابل توجهی عرصه و اعیانی است. اکنون محدوده مصلی حدود 63 هکتار مساحت و 650 هزار مترمربع اعیانی دارد که شامل مسجد جامع شهر تهران و رواق‌های قابل توجه و گسترده‌ای است که در محیط پیرامونی این مسجد ایجاد می‌شود. همچنین مراکز علمی، پژوهشی، فرهنگی و آموزشی، کتابخانه‌های متعدد، فضاهای سبز باز و سالن‌های اجتماعات متعددی برای حضور مردم در این محدوده تعریف شده است.»

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با بیان اینکه پروژه مصلی یکی از پروژه‌هایی است که می‌تواند در افزایش سرانه‌های خدماتی به خصوص سرانه‌های مذهبی و آموزشی، فرهنگی و اجتماعی تأثیرگذار باشد، گفت: «این پروژه به نحوی تعریف و طراحی شده که بر اساس پیوست‌های مطالعاتی که دارد، علاوه بر اینکه مسجدجامع شهر تهران است، مجموعه‌ فضاهای سبز و باز و کتابخانه‌های آن نیز قرار است برای مردم قابل استفاده باشد و دیوارکشی برای آن وجود نداشته باشد. این پروژه به نوعی مبتنی بر مبانی نظری شهرسازی ایرانی و معماری ایرانی ـ اسلامی طراحی شده است که چنین خدماتی را ارائه می‌دهد و مرکز فعالیت‌های مذهبی به ویژه برگزاری نماز جمعه و مناسبت‌های ملی است، مردم شهر هم می‌توانند از این فضا و اراضی 500 هکتاری عباس‌آباد که قرار است به این پروژه متصل شود، استفاده کنند.»

وی افزود: «مدیران مصلی شهر تهران تقاضایی مبنی بر طرح توسعه مصلی که مصوب شده و اکنون در حال اجراست، از شهرداری داشتند که در این راستا قرار شد شهرداری تهران و مدیریت شهری با آنها همکاری لازم داشته باشند. یکی از موارد تقاضا شده، تبدیل اتوبان رسالت به زیرگذر بود که سطح فعلی آن، موجب اتصال پهنه مصلی به پهنه شمالی اراضی عباس‌آباد و عرصه‌ای که قرار است در آنجا پروژه چهارباغ اجرا شود و اخیراً آقای حناچی در آنجا کلنگ‌زنی انجام داد، متصل شود.»

سالاری در ادامه گفت: «همچنین قرار است پارکینگ قنبرزاده ساخته شود و یکی از دغدغه‌های اعضای شورا و مدیریت شهری، خیابان پاکستان بود که در آنجا مجموعه قابل توجهی از جامعه شهری وجود دارد که سال‌هاست این اراضی و املاک برای توسعه مصلی ذخیره شده‌اند. متأسفانه به دلیل آنکه توسعه مصلی انجام نشد و اعتبارات لازم تخصیص پیدا نکرده است، این مجموعه همچنان بلاتکلیف است.»

این عضو شورای شهر تهران گفت: «ما به‌عنوان شورای شهر تهران در راستای درخواستی که مدیران مصلی برای همکاری در اجرای طرح مصلی و اتمام آن داشتند، حضور یافتیم و املاک واقع در محدوده محله خیابان پاکستان را تعیین تکلیف کردیم. پیشنهاد ما در آنجا این بود که کارگروهی متشکل از شورا، شهرداری، متولیان مصلی، وزارت راه و شهرسازی و بقیه سازمان‌ها و نهادهایی که در این حوزه متولی هستند و مسئولیت دارند، برگزار شود و در یک تصمیم کلی و استراتژیک، این پروژه تعیین تکلیف شود. این پروژه چند دهه است که شروع شده ولی کمتر از 50 درصد آن به نتیجه رسیده و اگر همین روند ادامه پیدا کند، ممکن است چندین دهه طولانی‌تر شود. به نتیجه رسیدن این پروژه برای مدیریت شهری دوره پنجم حائز اهمیت است و از عرصه و اعیانی که منابع ملی کشور در آنجا هزینه می‌شود، شهروندان تهرانی بتوانند استفاده کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار