تاثیر باکتری‌های روده بر قند خون

تهران (پانا) - متخصصان کانادایی در مطالعات اخیر خود به بررسی‌ تاثیر منفی باکتری‌های روده بر سطح قند خون پرداختند.

کد مطلب: ۹۵۴۳۸۲
لینک کوتاه کپی شد
تاثیر باکتری‌های روده بر قند خون

به‌گزارش ایسنا، میلیون‌ها انسان در سراسر جهان از مشکل جدی نوسانات قند خون رنج می‌برند که می‌تواند موجب دیابت شود اما گروهی از محققان برای اولین‌بار به بررسی این موضوع پرداختند که چگونه میکروبیوم روده بر هورمون سروتونین در دستگاه گوارش تاثیر گذاشته تا بر سطح قند خون اثر منفی داشته باشد.

سروتونین انتقال‌دهنده عصبی است که با نام "هورمون شادی" شناخته شده است و به‌طور معمول ترکیب شیمیایی مثبتی است که با تنظیم خواب، سلامت و متابولیسم مرتبط است. اما روده ۹۵ درصد از این هورمون را تولید می‌کند که با شکل تولید شده آن در مغز مشابه نیست.

محققان کانادایی در بررسی خود به‌طور دقیق نشان دادند چگونه باکتری‌های موجود در روده‌ی موش‌ها با سلول‌های تولیدکننده سروتونین ارتباط برقرار کرده تا بر سطح قند خون تاثیر بگذارد.

آنها دریافتند که میکروبیوم‌ روده از طریق سیگنال‌دهی به سلول‌های تولید کننده سروتونین، روند متابولیسم را با شدت بیشتری مختل می‌کند. در این شرایط سطح سروتونین افزایش یافته که وجود سطح بالایی از این هورمون در خون می‌تواند موجب بروز اختلالات متابولیک شود.

به‌گزارش مدیکال اکسپرس،‌ به‌گفته محققان کانادایی اقدام بعدی این است که مشخص شود کدام باکتری و به چه صورت این اثربخشی را دارد. در این شرایط می‌توان به رویکردهای جدیدی در تنظیم سطح قند خون در انسان دست پیدا کرد. درصورتیکه بتوان به این شناخت دست پیدا کرد که کدام باکتری عامل سیگنال‌دهی به منظور تولید سروتونین در روده است، شیوه‌های درمانی برای کاهش سطح قند خون ارائه می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار