ترامپ: به دنبال جنگ با ایران نیستم

تهران (پانا) - رئیس‌جمهوری آمریکا مدعی شده که به دنبال جنگ با ایران نیست اما نمی‌تواند آینده را پیش‌بینی کند و هر اتفاقی ممکن است.

کد مطلب: ۹۵۴۲۴۶
لینک کوتاه کپی شد
ترامپ: به دنبال جنگ با ایران نیستم

به گزارش سی ان ان، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا روز دوشنبه به خبرنگاران گفته است که «به نظر می‌رسد» ایران پشت حمله به تأسیسات هسته‌ای عربستان سعودی است اما حدس زده که هنوز زود است که در این باره با اطمینان سخن بگوید. او همچنین گفته است که «به دنبال ورود به یک درگیری جدید نیست اما گاهی اوقات مجبور می‌شوید.»

وقتی از ترامپ در این باره سوال شد که اگر ایران مسئول این اقدام باشد چه خواهد شد گفت: «خب به نظر این طور می‌رسد. ما به شما مهلت می‌دهیم که این موضوع را به صورت دقیق متوجه شوید....این مسأله هم اکنون در حال بررسی است.»

ترامپ همچنین تأکید کرد که به دنبال جنگ با ایران نیست اما به این نکته اشاره کرد که آمریکا بهترین سیستم‌های نظامی یعنی هواپیماهای جنگی و موشک را در اختیار دارد.

او گفت که آمریکا ازهر کشوری برای درگیری آماده‌تر است اما با این حال تأکیدکرد که تمایل داریم از آن جلوگیری کنیم.

ترامپ بر این مطلب تأکید کرد که در صورت اقدام نظامی آمریکا، عربستان سعودی باید هزینه آن را بپردازد.

او ادامه داد: «اگر ما تصمیم بگیریم که اقدامی انجام دهیم عربستان به شدت در آن درگیر خواهد شد و این شامل پرداخت هزینه می‌شود.»

ترامپ با وجود تهدیدها تلاش کرد نشان دهد که درهای دیپلماسی همچنان به روی ایران باز است و گفت که این راه هنوز بسته نشده است.

او در پاسخ به احتمال استفاده از دیپلماسی برای حل اختلاف با ایران گفت: «این راه هیچ‌گاه دچار فرسودگی نمی‌شود... شما هرگز نمی‌دانید در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد... من می‌دانم که آنها خواهان توافق هستند... (این توافق) در بعضی از موضوعات کار خواهد کرد.»

خبرنگاران از ترامپ پرسیدند که آیا قولی به عربستان سعودی برای حمایت از آنها داده است که گفت: «خیر چنین قولی به سعودی نداده‌ام.»

او افزود: «ما باید با عربستان سعودی بنشینیم و به نتیجه برسیم.»

چهار منبع آگاه گفته‌اند که برایان هوک، نماینده مخصوص ترامپ در امور ایران روز دوشنبه با برخی از افراد در کپیتال هیل (ساختمان کنگره ایالات متحده آمریکا) تماس گرفته و درباره حمله مذاکره کرده است.

در جریان این مکالمه،‌ هوک گفته است که حمله (به آرامکو) کاملا از سوی حوثی‌ها که مدعی آن هستند انجام نشده و از خاک عراق نیز انجام نشده است. یک منبع آگاه به سی ان ان گفته است که با این حال هوک اعلام نکرده که چه کسی این حمله را به عهده داشته است.

به گزارش پانا،‌ شنبه هفته جاری (۲۳ شهریورماه) یحیی سریع، سخنگوی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن اعلام کرد، یگان پهپادی یمن با ۱۰ پهپاد پالایشگا‌ه‌های بقیق و خریص شرکت آرامکو در منطقه «شرقیه» عربستان سعودی را در پاسخگویی به جنایات ائتلاف متجاوز و محاصره پنج ساله یمن هدف قرار داده اند.

در پی این حمله دست کم نیمی از تولید نفت عربستان متوقف شد و سعودی‌ها روزانه 5 میلیون بشکه صادرات نفت خود را از دست دادند.

وزیر امور خارجه آمریکا نیز پیش از این بدون ارائه هرگونه سندی مدعی شد که این ایران و نه یمنی‌ها بوده‌اند که تأسیسات نفتی آرامکو عربستان را هدف قرار داده‌اند.

مقامات ایران هرگونه مشارکت در این عملیات پهپادی را رد کرده‌اند. عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه درباره اتهامات مقامات آمریکایی درباره حمله به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان گفت: ۵ سال است یمن درگیر جنگ است و ائتلاف سعودی‌ها با پشتوانه کشورهای غربی مرتکب جنایات جنگی بسیاری در یمن شدند و طبیعی است که مردم یمن و نیروهای نظامی یمن برای متوقف کردن این جنایات واکنش داشته باشند

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار