زنگنه: برداشت روزانه ایران از پارس جنوبی از قطر پیشی می گیرد

تهران (پانا) - وزیر نفت با بیان اینکه با تکمیل فازهای پارس جنوبی برای نخستین بار میزان برداشت روزانه ایران از میدان مشترک گازی پارس جنوبی، از قطر پیشی خواهد گرفت، افزود: بر این اساس تولید گاز روزانه ایران از این میدان به حدود ۷۹۰ میلیون متر مکعب در برابر تولید ۶۲۰ میلیون مترمکعبی قطر خواهد رسید.

کد مطلب: ۹۵۴۱۹۳
لینک کوتاه کپی شد
زنگنه: برداشت روزانه ایران از پارس جنوبی از قطر پیشی می گیرد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، "بیژن زنگنه" در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی امروز دوشنبه به ریاست معاون اول رئیس جمهوری برگزار شد، گزارش مفصلی از اقدامات وزارت نفت در راستای اجرای ماموریت‌های محوله به این وزارتخانه در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ارائه کرد.

وزیر نفت گزارش خود را در ۶ قسمت اقدامات در بخش بالادستی نفت و گاز، اقدامات در بخش انتقال، توزیع و صادرات گاز طبیعی، بخش صنعت پتروشیمی، بخش پالایش و پخش فرآوره‌های نفتی و بخش حمایت از ساخت داخل و شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه کرد.


وی اظهار داشت: تکمیل طرح‌های پارس جنوبی، توسعه میادین مشترک غرب کارون، ‌تمرکز بر ادامه طرح‌های گازرسانی به شهرها و روستاها، اتمام طرح‌های نیمه تمام پتروشیمی و تامین خوراک واحدهای پایین دستی، افزایش ظرفیت پالایشی و بهبود کیفیت فرآورده‌های نفتی تولیدی و ادامه آن‌ها، تمرکز بر ادامه اجرای طرح های نگهداشت توان تولید، پیگیری عقد و اجرای قراردادهای توسعه میادین در چارچوب مدل جدید IPC، تقویت حمایت از ساخت داخل با تمرکز بر ۱۰ قلم خانواده کالایی تعریف شده، به ویژه در اجرای طرح های EPC/EPD بالادستی نفت، طرح جمع آوری گازهای مشعل و حمایت از شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها در صنعت نفت رئوس طرح‌های راهبردی وزارت نفت در سال رونق تولید ملی هستند.


وزیر نفت با بیان اینکه وزارت نفت به دنبال تلاش‌های مجدانه توانسته با دست یافتن به افزایش بیش از ۵ برابری‌ تولید نفت خام از میدان‌های مشترک غرب کارون، تولید روزانه نفت در این میدان را از ۷۰ هزار بشکه در سال ۹۲ به ۳۵۵ هزار بشکه در سال ۹۷ برساند، افزود: همچنین دستیابی به تولید ۶۰ هزار بشکه نفت‌خام در روز از میدان مشترک آذر تا پایان سال ۱۳۹۸ و آغاز تولید از لایه نفتی میدان پارس جنوبی از فروردین ماه ۱۳۹۶ از دیگر دستاوردها در این قسمت است.


زنگنه تصریح کرد: ادامه اجرای طرح‌های نگهداشت تـوان تولیـد با هدف ایجاد اشتغال و رونق برای پیمانکاران و سازندگان داخلی و مهم تر از همه این موارد، ایجاد امید و اعلام این نکته بسیار مهم که تحریم‌ها نمی‌تواند تولید نفت کشور را متوقف کند، با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۶ میلیارد دلار و با هدف نگهداشت و افزایش تولید نفت خام به میزان ۲۸۱ هزار بشکه در روز طی سه سال تعریف شده و در سال ۱۳۹۷، تعداد ۱۰ فقره قرارداد به ارزش ۶۵۰۰ میلیارد تومان با پیمانکاران داخلی برای اجرای آن منعقد شده است.

وی ادامه داد: بر این اساس پیمانکاران ملزم شده‌اند که اقلام پرمصرف پروژه های خود را که در قراردادهای منعقد شده با آنها ضمیمه شده است از سازندگان ایرانی خریداری کنند.


وزیر نفت خاطرنشان کرد: در حوزه تکمیل میدان گازی پارس جنوبی با اتمام طرح‌های دردست اقدام، دستیابی به تولید ۷۵۰میلیون مترمکعب گاز مقدور شده است. همچنین تا پایان سال ۱۳۹۸، فازهای ۲۲ تا ۲۴ و ۱۳ به طور کامل تکمیل خواهند شد و بخش دریای فاز ۱۴ نیز تکمیل می شود که بدین ترتیب تولید از این فازها ۷۵ میلیون مترمکعب در روز افزایش خواهد یافت.

برداشت روزانه ایران از پارس جنوبی از قطر پیشی می گیرد

زنگنه با بیان اینکه به این ترتیب برای اولین بار میزان برداشت روزانه ایران از میدان مشترک گازی پارس جنوبی، از قطر پیشی خواهد گرفت، گفت: بر این اساس تولید گاز روزانه ایران از این میدان به حدود ۷۹۰ میلیون متر مکعب در برابر تولید ۶۲۰ میلیون مترمکعبی قطر خواهد رسید.

وی اضافه کرد: وزارت نفت در زمینه احداث تاسیسات جمع‌آوری و جلوگیری از سوزاندن گازهای مشعل نیز اقدامات قابل توجهی داشته که با بهره‌برداری از تاسیسات بید بلند ۲ با سرمایه گذاری حدود ۳ میلیارد دلار و ارزش تولیدات ۱.۹ میلیارد دلار در سال، تاسیسات NGL۳۲۰۰ با سرمایه گذاری حدود ۱.۲۵ میلیارد دلار و ارزش تولیدات ۱.۳میلیارد دلار در سال، تاسیسات NGL۳۱۰۰ دهلران با سرمایه گذاری حدود ۹۰۰ میلیون دلار و NGL خارک، مشکل سوزاندن گازهای همراه نفت در مجتمع‌های پالایشگاهی حل شده و علاوه بر استفاده از این گاز برای تولید محصول، مشکلات زیست محیطی ناشی از سوزاندن این گازها نیز مرتفع می‌شود.


وزیر نفت تاکید کرد: به این ترتیب سالانه حدود ۲.۵ میلیون تن محصولات با ارزش افزوده بالای پتروشیمی با ارزش حدود ۲.۵ میلیارد دلار به تولید پتروشیمی کشور افزوده خواهد شد.


به گفته زنگنه در بخش انتقال، توزیع و صادرات گاز طبیعی، وزارت نفت، سهم سوخت مایع نیروگاه‌ها را از ۴۳ درصد در سال ۱۳۹۲ به ۱۲ درصد در سال ۱۳۹۷ کاهش داده و از سوی دیگر پوشش کلی گازرسانی کشور را از ۸۵درصد در سال ۱۳۹۲ به ۹۳.۵ درصد در خرداد ۱۳۹۸ رسانده است و در حالی‌که از ابتدای شروع گازرسانی در کشور تا پایان تیرماه سال ١٣٩٢، ١٤ هزار و ٤١٩ روستا از نعمت گاز برخوردار شده بودند، از مرداد ٩٢ تا مرداد ٩٨، ١٤ هزار و ٤٩٧ روستای جدید، یعنی بیش از کل اقدامات تا پیش از دولت یازدهم به شبکه سراسری گاز متصل شده‌اند.

وی اظهار داشت: این اقدام با صرف هزینه‌ای بالغ بر ۱۷ هزار میلیارد تومان انجام شده که عمدتا از محل منابع جدید ناشی از صرفه‌جویی در مصرف سوخت های مایع تامین شده و لذا در این عملیات بزرگ از حداقل منابع بودجه عمومی دولت استفاده شده است.


وزیر نفت هزینه سرمایه‌گذاری پروژه‌های گازرسانی در دست اجرا را بیش از ۳۰۰۰ میلیارد تومان ذکر کرد و افزود: تقریبا همه لوازم و تجهیزات شبکه‌های توزیع گاز در داخل کشور تولید می‌شود و در عمل بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان پروژه فقط توسط شرکت گاز به پیمانکاران و سازندگان ایرانی ارجاع شده است.

زنگنه تصریح کرد: در بخش صادرات گاز طبیعی نیز با اتمام بخش عمـده خط ششم سراسری، صادرات گاز به کشور عــراق تا میــزان ۱۴ میلیون مترمکعب در روز، از تیرماه سال ۱۳۹۷ با سرمایه‌گذاری حدود ۱.۸ میلیارد دلار آغاز شده است. صادرات گاز کشور در تیر ماه ۱۳۹۸ روزانه حدود ۶۳ میلیون متر مکعب بوده که از این رقم، بیش از ۳۸ میلیون متر مکعب در روز مربوط به کشور عراق بوده‌است.

وی خاطرنشان کرد: در صنعت پتروشیمی از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷ با بهره‌برداری از ۱۵ طرح با ۵.۶ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری، ۵.۲ میلیارد دلار تولید محصول با قیمت پایه سال ۱۳۹۰ انجام شده و تا پایان سال ۹۷ از ۲۷ طرح پتروشیمی دیگر نیز بهره‌برداری خواهد شد که ظرفیت اسمی تولید را ۷۶ درصد افزایش خواهد داد. بر این اساس صنعت پتروشیمی کشور از سال ۹۲ تا پایان سال ۱۴۰۰ شاهد افزایش ۲ برابری تولید محصول نهایی و افزایش ۶۰ درصدی درآمـدی خواهد بود.


وزیر نفت گفت: در بخش پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، ظرفیت پالایش نفت خام و میعانات گازی از ۱.۸ میلیون بشکه در سال ۹۱ به ۲.۳ میلیون بشکه در سال ۹۸ افزایش یافته و تولید بنزین کشور با افزایش ۱۱۵ درصدی همراه بوده است که بر این مبنا تولید بنزین از ۵۲ میلیون لیتر در سال ۹۱ به ۱۱۰ میلیون لیتر در روز در سال ۹۸ رسیده است. همچنین در حالی که در سال ۹۱ تولید بنزین دارای استاندارد یورو در کشور صفر بود، تولید بنزین دارای این استاندارد در سال ۹۸ به ۷۶ میلیون لیتر رسیده که سهم و نقش قابل توجهی در بهبود کیفیت هوای کلان‌شهرها به ویژه تهران داشته است.

زنگنه با اشاره به اینکه تولید نفت گاز کشور نیز در این دوره شاهد افزایش ۱۲ درصدی بوده و از ۹۴ میلیون لیتر روزانه در سال ۹۱ به ۱۱۲ میلیون لیتر در سال ۹۸ رسیده است، اظهار داشت: ظرفیت تولید نفت گاز با کیفیت یورو در سال ۱۳۹۱، حدود ۶ میلیون لیتر در روز بوده که در حال حاضر به ۴۵میلیون لیتر در روز یعنی بیش از ۷ برابر رسیده است.

وی با بیان اینکه وزارت نفت با اجرای طرح "سیراف" از خام فروشی میعانات گازی از طریق احداث ۶ واحد پالایشی ۶۰ هزار بشکه ای جلوگیری کرده است، تصریح کرد: تولید ۲۰ میلیون تن محصولات پالایشی در سال و افزایش ۲۲ درصدی ظرفیت پالایشی کشور در دوران تحریم، افزایش ۱۳۰ درصدی ظرفیت خوراک مایع پتروشیمی در کشور، رفع گلوگاه‌های صادراتی و افزایش سالانه ۱.۲ میلیارد دلار ارزش افزوده در کشور، ایجاد حدود ۱.۵ میلیارد دلار کالا و خدمات برای سازندگان، مشاوران و پیمانکاران داخلی، ایجاد ۱۷ هزار شغل در دوران ساخت کل طرح فراگیر پالایشی سیراف و اختصاص ۴ درصد مبلغ سرمایه گذاری هر پروژه جهت عمران و ایفای مسئولیت های اجتماعی در مناطق اجرای طرح‌ها از اقدامات وزارت نفت در راستای جلوگیری از خام فروشی نفت بوده است.

وزیر نفت تصریح کرد: طرح‌های متعدد دیگری نیز برای جلوگیری از خام فروشی اجرا شده و در دست اجراست. از جمله اینکه در شرکت ملی نفت ایران قریب ۵ میلیارد دلار خوراک برای صنایع پایین دستی اختصاص داده می شود که عمدتا میعانات گازی است. در بخش پتروشیمی نیز با اتمام گام دوم و ورود به گام سوم، ۳۷ میلیارد دلار تولید محصولات پتروشیمی در کشور هدف‌گذاری شده است. همچنین در بخش گاز طبیعی احداث واحدهای مبتنی بر گاز طبیعی بعلاوه اتان انجام شده که هرگز استفاده از آن در قبل مطرح نبوده و اتان به همراه گاز سوزانده می شده است.

وی یادآور شد: برای حمایت از ساخت داخل و شرکت‌های دانش‌بنیان، قراردادهای متعدد، متنوع و دارای ارزش اقتصادی بالایی، با دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی، به منظور بهینه سازی فرآیندهای تولید و افزایش ضریب برداشت در میدان های نفتی، بخش اکتشاف، بخش پایین دستی نفت و گاز و پتروشیمی در شرکت ملی صنایع پتروشیمی، شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران و شرکت ملی گاز ایران منعقد شده است. همچنین ساخت فناورانه تجهیزات راهبردی و اولویت‌دار و اقلام استراتژیک صنعت نفت مرتبط با مگاپروژه ساخت ۱۰ گروه خانواده کالایی مورد نیاز صنعت نفت به مراکز علمی و دانش‌بنیان داخلی واگذار شده است.


مهندس زنگنه اظهار داشت: به منظور توجه و حمایت بیشتر از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در بخش‌های مختـلف صنعت نفت و نیــز توسعه استارت آپ‌ها، در اردیبهشت ماه ۱۳۹۸، دستور تشکیل «شورای‌حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در صنعت نفت» ابلاغ شد. در همین زمینه، مدیریت استفاده از محوطه عمومی پژوهشگاه سابق صنعت نفت و بخش‌هایی از انبار کالای ری که دارای زیرساخت‌های بسیار مناسب برای کارهای دانش بنیان است، در اختیار معاونت مهندسی وزارتخانه قرار گرفته است تا از این مجموعه به نحو مناسب برای توسعه استارت آپ ها و شرکت‌های دانش بنیان مرتبط با صنعت نفت بهره گرفته شود.

در این نشست همچنین گزارشی از اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تسهیل صادرات محصولات معدنی و صنعتی و نیز تامین مواد اولیه و تجهیزات و منابع مالی مورد نیاز صنایع و معادن کشور ارائه شد که بر اساس این گزارش با وجود تحریم‌های آمریکا علیه صنایع فلزی و پتروشیمی کشورمان، با تدابیر اتخاذ شده روند صادرات محصولات تولیدی و تامین مواد و اقلام مورد نیاز از خارج به شکل مطلوبی در حال انجام است و درآمدهای ارزی صادرات محصولات این بخش نیز به چرخه اقتصاد کشور باز می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار