مارگارت اتوود با دنباله «ندیمه» به هالیوود می‌رود

تهران (پانا) - مارگارت اتوود نویسنده کانادایی و خالق رمان پرفروش «سرگذشت ندیمه» که این روزها دنباله این داستان را به بازار فرستاده است تولید سریالی بر اساس این داستان را به آمازون و شبکه هولو واگذار کرده است.

کد مطلب: ۹۵۴۱۶۸
لینک کوتاه کپی شد
مارگارت اتوود با دنباله «ندیمه»  به هالیوود می‌رود

به گزارش تلگراف، رمان تازه انتشار «شواهد» (The Testaments) نوشته مارگارت اتوود، که دنباله‌ای بر داستان پرفروش «سرگذشت ندیمه» است و پیش از ورود به بازار نامزد جایزه ادبی بوکر هم شده است، در شبکه هولو (Hulu) تبدیل به سریال می‌شود.

طرفداران سریال «سرگذشت ندیمه» بی‌صبرانه در انتظار تماشای دنباله این سریال بعد از انتشار رمان جدید اتوود هستند. سریالی که در سه فصل در همین شبکه تولید و پخش شد و طرفداران بسیاری در سراسر دنیا منتظر فصل چهارم هستند که سال آینده روی آنتن خواهد رفت.

فعالان حقوق زنان در تگزاس با لباس ندیمه

از زمانی که کشور ترسناک و ستمگر جمهوری «گیلیادِ» اتوود از طریق این سریال احیا شد، دیدیم که «آف‌فرد» راوی سرخ‌پوش داستان، به نمادی جذاب در دنیا تبدیل شد. جمعیت زنانی که لباس ندیمه‌ها را بر تن کرده و در اعتراض به سیاست‌های ترامپ در امریکا برخاستند یا در آرژانتین به جنبش حمایت از حقوق زنان پیوستند، نمونه‌ای از حضور این نماد در فعالیت‌های اعتراضی است.

کمپینی که تبلیغات «The Testaments» را برعهده گرفته است به خوانندگان قول داده است در کنار کتاب، کتابفروشی‌ها را پر از انواع وسایل و نمادهای آف‌فرد کند.

آنچه از «شواهد» می‌دانیم این است که ماجرای آن 15 سال پس از اتفاقات «ندیمه» رخ می‌دهد و 3 شخصیت اصلی دارد. ظاهرا «3» عدد جادویی رمان «The Testaments» است. یکی از این شخصیت‌های اصلی «خاله لیدیا» از شخصیت‌ها محوری رمان «سرگذشت ندیمه» است. لیدیا خاطرات اعتراف‌گونه خود را از پایان دوران گیلیاد طی داستان روایت می‌کند. او این خاطرات را مخفیانه و در انزوا در محلی که روزی دانشگاه هاروارد بوده می‌نویسد.

همانطور که می‌دانیم او یکی از برنامه‌نویسان طرحی در گیلیاد بود که بر اساس آن باقیمانده زنان بارور کشور را جمع‌آوری کردند، نامشان را تغییر دادند و به عنوان «ندیمه» وادار به فرزندآوری برای خانواده‌های عالیرتبه کشور کردند. دو شخصیت دیگر که به عنوان شاهدان محکمه در رمان حضور دارند یکی «اگنس» 13 ساله است که شهروند گیلیاد و دختر یکی از فرماندهان عالیرتبه است و دیگری «دیزی» دختر به‌ظاهر معمولی 16 ساله اهل کاناداست که داشتن اطلاعاتی درباره گیلیاد طی داستان او را به مخاطره می‌اندازد.

تعداد شخصیت‌های داستان نشان می‌دهد با روایت جمع‌وجوری مواجه هستیم. در حالیکه بدنه داستان «ندیمه» از زاویه «آف‌فرد» روایت می‌شود، بافت چندجانبه «شواهد» دامنه‌ای پاناروماتیک به آن می‌دهد.

همچنان که داستان به برخورد میان حکومت‌های لیبرال و توتالیتر اشاره می‌کند، قصه‌ای به‌روز است و اتوود به راویان نوجوان رمان خود هویتی متقاعدکننده اعطا کرده است.

اتوود که برای نوشتن رمان «سرگذشت ندیمه» از ظهور مسیحی‌های دست‌راستی در آمریکای دهه‌های ۱۹۷۰ و ۸۰، انقلاب سال 76 در ایران، و تاریخ آمریکا در قرن هفدهم میلادی الهام گرفته بود، پیشتر درباره منبع الهامش برای رمان «شواهد» گفته بود: «دیگر منبع الهام [برای من] همین جهانی است که در آن زندگی می‌کنیم.»

مارگارت اتوود که سه سال وقت صرف نگارش رمان «شواهد» کرده، اثر تازه‌اش را تلاش برای یافتن پاسخ به پرسش‌هایی معرفی کرده که طی ۳۵ سال خوانندگانش با او در میان گذاشته‌اند. ضمن آن‌ که، به‌ گفته خودش، در این زمان طولانی جامعه دچار تغییرات بسیار شده و همه کشورها، از جمله آمریکا، نسبت به سه دهه قبل تحت فشارهای بیشتری قرار گرفته‌اند.

اشاره خانم اتوود احتمالاً تغییرات اجتماعی و سیاسی گسترده‌ای است که به‌خصوص در عرصه زنان رخ داده است و جلوه‌ای از آن را، تحت‌تأثیر رمان «سرگذشت ندیمه»، می‌توان در لباس‌های سرخ و کلاه‌های سفیدی دید که به نمادی از مبارزات فمینیستی تبدیل شده است.

سرگذشت ندیمه در قالب یک مجموعه تلویزیونی در سه فصل از سال ۲۰۱۷ از شبکه هولو پخش شد. الیزابت ماس (آف‌فرد / آف جوزف/ جون آزبورن)، ایوان استراهاوسکی (سرنا جوی واترفورد)، جوزف فاینز (فرمانده فرد واترفورد)، الکسیز بلدل (آف‌گلن / آف‌استیون / آف‌جوزف / امیلی)، مدلین بروئر (جِنین / آف‌وارن / آف‌دنیل)، سمیرا وایلی (مویرا / روبی) و آن داود(خاله لیدیا) بازیگران سریال هستند.

مترجم: عاطفه بزرگ‌نیا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار