ربیعی: دولت معتقد است که زنان باید در ورزشگاه حضور داشته باشند

ایران شرایط را برای دیدار دوجانبه با آمریکا مناسب نمی‌بیند

تهران (پانا) - سخنگوی دولت هر گونه دیداراحتمالی روسای جمهوری ایران و آمریکا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد رد و اعلام کرد ایران شرایط را برای دیدار دوجانبه مناسب نمی‌بیند.

کد مطلب: ۹۵۴۰۵۷
لینک کوتاه کپی شد
ربیعی: دولت معتقد است که زنان باید در ورزشگاه حضور داشته باشند

علی ربیعی در جریان نشست خبری امروز (دوشنبه) خود با اشاره به سفر اخیر حسن روحانی به آنکار اظهار کرد: «رئیس‌جمهوری شب گذشته برای شرکت در اجلاس سه‌جانبه و دیدار با سران کشورهای روسیه و ترکیه به آنکارا سفر کرد. این سفر در ادامه ابتکار مذاکرات آستانه و مربوط به ایجاد صلح و ثبات در سوریه و برقراری نظم و ثبات سیاسی در این کشور و همچنین تعمیق ارتباطات سیاسی دو کشور در موضوعات دیگر منطقه‌ای است.»

او ادامه داد: «مذاکرات آستانه الگویی برای حل‌وفصل بحران‌هایی است که در منطقه و سایر مناطق بحران‌خیز وجود دارد. معتقدم کشورهای مهم و اثرگذار منطقه بیشترین حق را برای حل و فصل منازعات منطقه‌ای دارند و می‌توانند در ساختن الگوهایی که مسائل منطقه را در درون خودش حل و فصل کند، موثر باشند.»

سخنگوی دولت با بیان اینکه «شاید هیچ‌گاه ارزش و جدی بودن کار با همسایه‌ها به برکت تحریم‌ها انقدر حساس نشده بود»، گفت: «خوشبختانه روابط ما با ترکیه و روسیه در بهترین دوران تاریخی خودش به سر می‌برد و استراتژی اصلی ما هم در سیاست خارجی تعمیق روابط گسترده با همسایگانمان است.»

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: «رئیس‌جمهوری هم روز گذشته پیش از عزیمت به آنکارا اعلام کرد که آمادگی کامل داریم روابط حسنه‌مان را با همه همسایگانمان مبتنی بر اعتماد و احترام متقابل داشته باشیم و این سیاست و استراتژی ما است که مجددا بر آن تاکید می‌کنیم. به طور طبیعی در این سفر؛ در نشست‌های دوجانبه‌ای که با روسیه داریم درباره خریدهایی که از این کشور داریم و صادراتی که به روسیه خواهیم داشت، با این کشور صحبت خواهد شد.»

او یادآور شد:‌ «در گذشته نیز کمیسیون‌های مشترک ما با روسیه و ترکیه تفاهم‌هایی را صورت داده‌اند و کارها را جلو برده‌اند که در این سفر بخشی از گفت‌و‌گوها درباره تداوم ارتباطات، تحکیم و یا عملیاتی کردن تفاهم‌هایی بوده که این کمیسیون‌های مشترک در طول ماه‌های گذشته با این دو کشور دنبال کرده‌اند.»

تفرقه در منطقه با اتهامات بی اساس

این مقام مسئول با اشاره به تحولات اخیر یمن و حمله به تاسیسات نفتی‌آرامکو اظهار کرد: «برخی بداندیشان منطقه با طرح اتهامات بی‌اساس در مسیر ایجاد تفرقه حرکت کرده و تلاش می‌کنند بی‌اعتمادی بین همسایگان را افزایش دهند که ما یک نمونه از این اقدامات مخرب را در روزهای گذشته در پی حادثه پیش‌آمده برای شرکت آرامکو در عربستان مشاهده کردیم.»

او درباره سفر روحانی به نیویورک نیز بیان کرد: «این سفر فرصت مناسبی است برای ارتباط دوجانبه با کشورها و اثبات حقانیت جمهوری اسلامی و صبر راهبردی ایران است که امیدوارم منافع بسیاری برای کشور داشته باشد.»

ربیعی درباره نشست اخیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی نیز گفت: «در جلسه اخیر سران قوای سه گانه گزارشی از ثبات بازار و قیمت اجناس به علاوه مباحث مرتبط با تولید ارائه شد که در این بین گزارش‌های مرتبط با بازار ارز وضع مناسبی داشت. در این جلسه سه تصمیم اتخاذ شد اول آنکه بانک مرکزی اختیارات پیشین خود برای تنظیم بازار ارز داشت را ادامه دهد. بحث تعزیرات و تنظیم کالا و خدمات نیز در این جلسه مطرح شد و تصمیم بر آن شد تا برای پیشبرد بهتر اقدامات اختیاری برای یک سال به وزارت صمت ارائه شود .‎»

ایران شرایط را برای دیدار دوجانبه با آمریکا مناسب نمی‌بیند

این مقام مسئول در ادامه در پاسخ به سوال پانا درباره اظهارات ضد و نقیض رئیس‌جمهوری آمریکا برای دیدار با حسن روحانی در حاشیه مجمع عمومی ملل متحد در نیویورک و اینکه آیا ایران چنین دیداری را محتمل می‌داند، اظهار کرد: «هیچ نشانه‌ای مبنی بر صداقت، در اقدامات و اظهارات طرف آمریکایی وجود ندارد.»

او بیان کرد: «در صورت ادامه وضع موجود اساسا امکان دیدار دو رئیس‌جمهوری (ایران و آمریکا) وجود ندارد. از نگاه ایران توقف همه تحریم‌هایی که آمریکا پس از خروج از برجام ایجاد کرده است شرط ضروری برای آغاز یک دیپلماسی سازنده است.»

سخنگوی دولت با بیان این که «طرف آمریکایی هم می‌تواند در ۱+۵ مجدد حضور داشته باشد»، اظهار کرد: «ما با هر فرد و کشوری تنها زمانی گفت‌و‌گو خواهیم کرد که اطمینان پیدا کنیم مشکلات مردم کشور حل خواهد شد ولی در حال حاضر نه حرف و نه بحث و طرح جدیدی وجود ندارد.»

او با تاکید بر لزوم توقف تحریم‌ها و بازگشت آمریکا به پیش از اعمال تحریم‌های خود خاطرنشان کرد: «لغو تحریم‌ها، پیش‌شرط نیست و به اعتقاد من، طبیعی‌ترین حق ایران است. آمریکا برای نشان دادن عزم و صداقت خود در این مسیر جدا از رفع تحریم‌ها باید به ملت ایران احترام بگذارد و شرایط لازم برای تامین حقوق ملت ایران را فراهم کند. ما در حال حاضر هیچ کدام از شرایط را برای دیدار دوجانبه مهیا نمی‌بینیم.»

دیگر تحت تحریم مذاکره نخواهیم کرد

سخنگوی دولت تاکید کرد: «ما یک بار تحت تحریم مذاکره کردیم ولی دیگر تحت تحریم مذاکره نخواهیم کرد. اگر ترامپ اقدامات لازم را انجام دهد و اعتماد را به ما بازگرداند و به ملت ایران احترام بگذارد؛ چارچوب های قبلی ۱+۵ به قوت خود باقی است و مذاکرات می‌تواند در آن چهارچوب ادامه پیدا کند.»

او ادامه داد: «اینکه فقط حرف زده شود که ما آماده مذاکره هستیم؛ چه مسأله‌ای را حل می‌کند؟ اینکه ما در عرض ۲۴ ساعت مشکلات را حل می‌کنیم به چه معناست؟ اینکه ایران باید پیشرفت کند به چه معناست و چه چیزی را می‌خواهد ثابت کند؟ شاخصه‌های این پیشرفت چیست؟ مردم ایران این سوال را از ما می‌پرسند که وقتی چنین حرفی زده می شود چه اتفاقی خواهد افتاد.»

ربیعی در ادامه مقامات دولت آمریکا را خطاب قرار داد و تصریح کرد: «اگر شما می‌خواهید ایران پیشرفت کند، اولین بحث این است که به جایی باز گردید که فشار را بر مردم ایران آغاز کردید و زحمت مردم ایران را افزایش دادید. باید به همان شرایط بازگشت.»

سخنگوی دولت گفت: «اگر ابتکارات اروپایی‌ها سامان بگیرد که البته جدای از این سفر است، می‌توان ملاقات‌هایی با اروپایی‌ها داشت. درهای مذاکره و دیپلماسی با کشورهای مهم آسیایی هرگز بسته نبوده است تا بتوانیم منافع مردم را تامین کنیم. ما باید هم منافع مردم و هم‌ آبروی ایران را تامین کنیم و هم اینکه نمی‌خواهیم تحریم‌ها دوباره شرایطی را برای کشور رقم بزند. بنابراین باید اطمینان حاصل کنیم که تحریمی وجود نخواهد داشت.»

ربیعی درباره برنامه اخیر شبکه سه سیما و ادعاهای مطرح شده در آن علیه دولت بیان کرد: «چیزی که در آن برنامه درباره جلسه سران سه قوه مطرح شد، نادرست بود. لازم است بگویم که دولت واقعا می‌خواهد هیچ نگاه و چشمی به سمت رسانه‌های بیگانه نباشد. امنیت ملی ایران در گرو نوشته‌های خبرنگاران است بنابراین باید اعتماد به رسانه‌های داخلی افزایش پیدا کند.»

او افزود: «اعتراض به یک رسانه و روزنامه نیست بلکه این اعتراضات به بخش‌های خاصی است اما برخی برنامه‌ها در یک شبکه خاص با خطی متفاوت جلو می‌رود البته این مسیر از سال 92 آغاز شد ولی اخیرا تشدید شده است.»

سخنگوی دولت بیان کرد: «تخریب‌هایی که صورت می‌گیرد واقعا عجیب است. برخی مسایلی که مطرح می‌شود واقعا نادرست است ولی ما در حال صحبت و مذاکره هستیم تا از نقدهای درست بیشتر استفاده شود. نباید مطالب جعلی و ناامید کننده مطرح شود.»‎

حادثه تلخ خودسوزی سحرخدایاری فرصت بررسی حضور زنان در ورزشگاه را فراهم کرد

سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به سوالی درباره حضور زنان در ورزشگاه‌ها و اظهارات متناقض مطرح شده از سوی دولت در این زمینه نیز بیان کرد: «حرف‌های آقای واعظی در تناقض با صحبت‌های من نبود و صرفا نگرانی را مطرح کرد ولی دولت به طور کلی معتقد است که زنان باید در ورزشگاه حضور داشته باشند.»

ربیعی بیان کرد: «خواسته‌ها و نیازهای زنان باید مورد توجه قرار بگیرد، نمی‌توانیم به خواسته‌های آنان پاسخ ندهیم و قرار است در بازی پیش روی ایران با کامبوج زنان در ورزشگاه حاضر شوند.»

او با رد انتخاب گزینشی زنان برای حضور در این بازی گفت: «بلیت فروشی به زنان صورت خواهد گرفت.»

ربیعی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به انتشار تصاویری از حضور کمرنگ زنان در سالن والیبال و شایعات ایجاد شده در این زمینه مبنی بر عدم بلیت فروشی به زنان گفت: «من خودم این موضوع را پیگیری کردم. درهای سالن باز بوده ولی بیش از آن تعدادی که در عکس آمده، فردی به سالن مراجعه نکرده است.»

سخنگوی دولت با یادآوری موضوع خودسوزی یکی از هواداران خانم باشگاه استقلال اظهار کرد: «حادثه رخ داده درباره حضور نداشتن زنان در ورزشگاه حادثه تلخی بود. مساله سحر ابعاد مختلفی را پیش روی ما قرار داد. نمی‌توانیم بدون بررسی تمام ابعاد موضوع به تحلیل آن بپردازیم.»

ربیعی بیان کرد: «تغییراتی در ساختار جمعیتی رخ داده که نمی‌توانیم آنان را نادیده بگیریم. نباید بن‌بست‌های هنجاری ایجاد کنیم. در دولت گروهی برای بررسی همه جانبه این موضوع تشکیل شده تا منجر به اصلاح سیاست‌گذاری‌ها شود. نمی‌توانیم چشم روی واقعیت‌ها ببندیم.»

او گفت: «متهم کردن یکدیگر یا انداختن گردن دشمن چه فایده‌ای دارد؟ این حادثه تلخ فرصتی را فراهم کرده برای بررسی همه جانبه موضوع حضور زنان در ورزشگاه و خواسته‌های آنان.»‎

یارانه 700 تا 800 هزار ثروتمند مهر ماه قطع می‌شود

ربیعی و در پاسخ به سوال دیگری درباره حذف یارانه ثروتمندان نیز اظهار کرد: «حذف یارانه ثروتمندان در حال اقدام است و در مهرماه این موضوع عملیاتی می‌شود و این اقدام با میزان خطای حداقلی صورت خواهد گرفت ولی قطعا فشاری به اقشار ضعیف و متوسط جامعه وارد نخواهد شد.»

ربیعی گفت: «پیش‌بینی می‌شود یارانه حدود 700 یا 800 هزار نفر قطع خواهد شد ولی امکان اعتراض وجود خواهد داشت بنابراین اینکه بگویند یارانه 30 میلیون نفر قطع می‌شود، صحیح نیست.‎»

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری درباره طرح انتزاع سازمان زندان‌ها از قوه قضائیه و موضع دولت درباره آن نیز گفت: «این موضوع در دولت هنوز مورد بحث قرار نگرفته است بنابراین نظری در این زمینه اعلام نخواهم کرد.»

او در ادامه در پاسخ سوالی درباره حواشی اخیر جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی و انتقاد روحانی از رئیسی در جریان این جلسه نیز بیان کرد: «این موضوع برای جلسه روز شنبه است و از قبل چنین بحثی وجود نداشته است. تعجب کردم چرا روز گذشته و امروز اخبار جهت‌دار منتشر شد، اخباری که سازمان‌یافته به بیرون رسیده بود.»

اخباری که پشت ستاد جنگ را تضعیف کند، برخلاف مصالح ملی است

ربیعی افزود: «جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی جلسه‌ای برای مقابله با جنگ اقتصادی است بنابراین اخباری که پشت ستاد جنگ را تضعیف کند، برخلاف مصالح ملی است. اخبار منتشر شده در این زمینه مخدوش بوده است.»

او بیان کرد: «در دو جلسه اخیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی درباره شیوه انعکاس مطالب دادگاه بحث شد و جلوگیری از انعکاس نامتوازن این موضوع بود که آقای رئیسی هم متواضعانه گفت که موارد را مطرح کنند. روحانی هم گفت که ایین دادرسی کیفری رعایت شود و اخبار گزینشی منتشر نشود. اختلاف نظری وجود نداشت.»

این مقام مسئول گفت: «بحث مطرح شده این بود که تبلیعات نباید صورت بگیرد بلکه باید برای ریشه کنی فساد اقدام شود. بحث درباره نحوه انعکاس اخبار بوده تا غوغای رسانه‌ای شکل نگیرد. باید با اقدامات درست اگاهی مردم در زمینه فساد افزایش پیدا کند. سران سه قوه تاکید کردند که هیچ خط قرمزی در هیچ قوه‌ای نباید وجود داشته باشد.»

ربیعی گفت: «آیین دادرسی کیفری باید به نحو صحیح در دادگاه‌ها عملیاتی شود. پخش اخبار دادگاه‌ها نباید به شکلی باشد که موجب بی اعتمادی عمومی شود. گاهی اوقات خبری ناقص تلاشی عظیم را به سمت انحراف می‌کشاند.»‎

گفته‌های روحانی دوقطبی‌سازی نیست

این مقام مسئول در ادامه در پاسخ به سوالی درباره برخی اظهارات مطرح شده مبنی بر دو قطبی‌سازی و اتهامات وارده در این مسیر به رئیس‌جمهوری از سوی سخنران پیش خطبه‌های نماز جمعه تهران بیان کرد: «گفته‌های روحانی چیزی نبود جز دعوت مردم به مشارکت در انتخابات. ما فکر می‌کنیم هیچ دوره‌ای همچون دوره کنونی حضور مردم در انتخابات دارای پیام بین‌المللی نبوده است.»

او افزود: «گفته‌های روحانی همین است. ما به حضور مردم در انتخابات به عنوان یک نظام مردمسالار نیاز داریم. اعلام می‌کنم که انتخابات قطعا با شکوه برگزار خواهد شد و دولت تمام تلاش خود را برای حضور همگان در انتخابات به کار خواهد گرفت.»

سخنگوی دولت تاکید کرد: «گفته‌های روحانی دوقطبی‌سازی نیست. دوقطبی‌بازی‌ها بعد از 96 شروع شد، آنجایی که گفتند کسی که رای آورده مقابل فلان جریان خواهد ایستاد. دوقطبی‌سازی از دید دولت به ضرر جامعه است. برگردند و ببینند دوقطبی‌ها را چه کسانی انجام می‌دهند. دوقطبی مذاکره و مقاومت، دوقطبی فساد و سلامت و امثالهم توسط چه کسانی انجام می‌شود؟»

این یک سنت امریکایی است که فرافکنی می‌کنند

او در بخش دیگری از نشست خبری خود با اشاره به ادعاهای مقامات آمریکا درباره ایران نیز بیان کرد: «متاسفانه این اظهارنظر عجولانه وزیر خارجه امریکا بود که در این اظهارات هم به صورت تلویحی ایران را متهم کرد. البته این یک سنت امریکایی است که فرافکنی می‌کنند ولی این اظهارنظرها غیردقیق بود. باید دید چه کسانی از این اقدامات سود می‌برند. کل اعضای منطقه از این موضوع و نارامی منطقه زیان می‌کنند. ما به دنبال ارامش منطقه هستیم و سودی از این ناارامی نمی‌بریم. ما ٨ سال با صدام جنگیدیم اما فراموش نکردیم که وقتی منافع امریکایی‌ها در عراق تامین نشد به انتشار اخبار جعلی ساخت سلاح هسته‌ای روی آوردند.‎»

ربیعی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر چگونگی امضای برجام گفت: «برجام مسیر شورای عالی امنیت ملی را طی کرد و مطابق قانون، بدون امضای رهبری مصوبات این شورا قابل اجرا نخواهد بود بنابراین امکان تصمیم‌گیری دولت به تنهایی درباره این موضوعات وجود ندارد. برخی گفته‌ها جفا در حق رهبری است.»

او در پاسخ به سوالی درباره تخصیص‌های به صداوسیما نیز گفت: «در دو ماه گذشته دولت تمام تلاش خود را به کار گرفت تا تخصیص‌های صداوسیما به صورت کامل انجام شود بنابراین پیگیری تخصیص‌ها به این سازمان کار صحیحی بود. اهداف مشترکی بین دولت و صداوسیما وجود دارد که تخصیص اخیر نیز در همین راستا است که براساس چارچوبی پیگیری خواهد شد. گلایه‌هایمان را نباید به طور کامل به یک سازمان ربط دهیم.»

موضع دولت درباره حجاب مشخص است

سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر وزیر کشور مبنی بر حجاب و جنجال‌های ایجاد شده درباره آن نیز بیان کرد: «پاسخ این سوال را باید از خودشان بپرسید. منظور این شخص را نمی‌دانم.»

او افزود: «موضع دولت درباره حجاب مشخص است. ما دعوت به رعایت می‌کنیم ولی اعتقادی به برهم زدن حریم‌ها نداریم. موضوع فرهنگی است. با وزیر کشور صحبت خواهم کرد و منظورش را اعلام خواهم کرد.‎»

سخنگوی دولت درباره خرید گندم نیز گفت: «حدود 13 هزار و 200 میلیارد تومان وارد چرخه خرید تضمینی شده است و هزار میلیارد تومان نیز سهم بانک است که تامین خواهد شد. دولت به اندازه نیاز از کشاورزان گندم خریداری کرده است و نیاز بیشتری ندارد.»

او افزود: «بخشی از گندم‌ها وارد صنعت شده و بخش دیگر به خوراک تبدیل شده است. مساله ما فقط در ذخایر است وگرنه دولت به طور کلی در زمینه گندم خودکفا است. ما برای مصرف داخلی کم و کسری در زمینه گندم ندارم.‎»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار