در نشست خبری

موسوی: دیدار روحانی و ترامپ در نیویورک در دستور کار ایران نیست

نفتکش انگلیسی ظرف یکی دو روز آینده رفع توقیف می‌شود

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی اجازه گرفتن کشورهای اروپایی از ایالات متحده آمریکا برای اجرای تعهدات خود در چارچوب برجام را امری عجیب خواند.

کد مطلب: ۹۵۴۰۱۰
لینک کوتاه کپی شد
موسوی: دیدار روحانی و ترامپ در نیویورک در دستور کار ایران نیست

سید عباس موسوی در جریان نشست خبری امروز (دوشنبه) خود با اشاره به سفر رئیس‌جمهوری ایران به مقر مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک اظهار کرد: «محمدجواد ظریف به عنوان وزیر امور خارجه در این سفر رییس‌جمهوری را همراهی خواهد کرد ولی درباره جزئیات این سفر در آینده توضیحاتی ارائه خواهد شد.»

او در ادامه درباره حمله اخیر انصارالله یمن به بزرگترین مجتمع نفتی عربستان سعودی و جهان نیز گفت: «پنج سال است که یمن در جنگ خونین به پشتوانه سعودی‌ها است بنابراین طبیعی است که مردم و نظامیان این کشور به حملات رخ داده علیه خود واکنش نشان دهند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اتهامات مقامات آمریکایی به ایران درباره حملات رخ داده به عربستان اظهار کرد: «جمهوری اسلامی به صراحت اعلام کرده از مردم یمن دفاع می‌کند اما دلیل اینکه اینگونه اقدامات را به ایران نسبت می‌دهند، ناکامی‌های آنان است. کشورهای وابسته همچنان وابسته هستند و آن‌هایی که در حال دوشیدن این کشورها هستند به کار خود ادامه می‌دهند بنابراین ایران از بیان این اظهارات و اتهامات به خود تعجب نمی‌کند ولی آن را محکوم و رد می‌کند.»

ابراز بی‌اطلاعی موسوی از بازداشت سه تبعه استرالیایی در ایران

این مقام مسئول در وزارت امور خارجه ایران در ادامه درباره اخبار منتشر شده مبنی بر موافقت ریاست‌جمهوری آمریکا با خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلار فرانسه برای ایران گفت: «جمهوری اسلامی برای توازن‌بخشی به برجام اقداماتی را در چارچوب این توافقنامه انجام داد در مقابل اروپایی‌ها قصد انجام اقداماتی را داشتند که بخشی از آن مربوط به راه‌اندازی خطوط اعتباری، خرید نفت بود.»

موسوی یاداور شد: «در رایزنی‌های رخ داده بین ایران و فرانسه این مبلغ (15 میلیارد دلار) مطرح شده اما اینکه در جهان متمدن امروز برخی کشورها هنوز مایلند از کشورهای دیگر برای انجام تعهدات خود اجازه بگیرند، امری عجیب است. آنها تعهدی را که امضا کردند و آن تعهد امروز پشتوانه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد را دارد اما مجبورند از کشور دیگری برای اجرای آن اجازه بگیرند. امروز نمی‌دانیم وضعیت اجازه آنها (از آمریکا) در چه شرایطی است اما رایزنی ایران با فرانسه ادامه دارد و ما همچنان منتظر هستیم که کشورهای حاضر در برجام به ویژه اروپا به تعهدات عمل کنند تا ایران برای بازگشت به تعهدات قانع شود.»

او در بخش دیگری از نشست مطبوعاتی خود در پاسخ به سوالی درباره دیدار احتمالی روسای‌جمهوری ایران و آمریکا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: «چنین برنامه‌ای در دستور کار ایران نیست و چنین اتفاقی در نیویورک نمی‌افتد. آقای روحانی صراحتا گفتند که دیدار برای دیدار و دیدار برای عکس گرفتن را انجام نمی‌دهد بنابراین هیچکدام از مباحثی که درباره دیدار روسای جمهوری ایران و آمریکا مطرح می‌شود در دستور کار ایران نیست و این دیدار انجام نمی‌شود.»

این مقام مسئول در ادامه درباره پیمان پولی بین ایران و روسیه نیز گفت: «جمهوری اسلامی در مقابل اقدام امریکا در استفاده بیش از حد از دلار تصمیم گرفته با کشورهایی که با آن‌ها مراودات مالی دارد از مکانیزم‌های خود استفاده کند. حذف دلار یکی از این راهکارهاست و ما در مبادلات با کشوهای دوست از ارزهای ملی دو کشور استفاده می‌کنیم. این در راستای مکانیزم‌های مالی جدید است که بین کشورهای دوست انجام می‌شود.»

حضور مقتدا صدر در ایران پیام خاصی ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در ادامه درباره بازداشت سه تبعه استرالیایی در ایران ابراز بی‌اطلاعی کرد. او گفت: «من سه مورد را نمی‌دانم. یک مورد سال گذشته اتفاق افتاده بود که جرم آن‌ها جاسوسی برای یک کشور متحاصم بود. اطلاعات بیشتری در این زمینه ندارم.»

او همچنین گفت که دیدار وزرای امور خارجه ایران و استرالیا در حاشیه اجلاس بنگلادش دیدار رسمی نبوده ولی این احتمال که وزرای کشورهای مختلف در حاشیه اجلاس‌ها با یکدیگر دیدار کنند، همیشه وجود دارد.

موسوی با اشاره به سفر اخیر مقتدا صدر به ایران اظهار کرد: «آقای مقتدا صدر به ایران سفر نمی‌کند. او از سال‌ها قبل معمولا به ایران رفت و امد دارد. حضور ایشان در ایران چیز ویژه و تازه‌ای نیست و خیلی هم پیام خاصی ندارد. ایشان با ما رفاقت دارد و ما هم با ایشان رفیق هستیم و حضورشان برای ما و دولت عراق غنیمت است.»

او درباره آخرین وضعیت نفتکش توقیف شده انگلیسی در ایران نیز بیان کرد: «مراحل حقوقی کار به پایان رسیده و احتمالا ظرف یکی دو روز اینده کارهای اداری تمام خواهد شد بنابراین و این کشتی به زودی رفع توقیف خواهد شد.»

گام چهارم در حال طراحی است

این مقام مسئول در وزارت امور خارجه ایران در بخش دیگری از اظهارات خود درباره چهارمین گام از مجموعه گام‌های جمهوری اسلامی برای کاهش تعهدات هسته‌ای خود اظهار کرد: «گام چهارم کاهش تعهدات ایران در حال طراحی است. هنوز در اجرای تعهدات اروپا تحولی ایجاد نشده بنابراین گام سوم ادامه دارد بنابراین اگر اروپایی‌ها نتوانند به تعهدات خود عمل کنند، گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران هم اجرا خواهد شد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار