ضد و نقیض‌های ترامپ درباره دیدار با روحانی

اخراج بولتون شکاف تهران و واشنگتن را کم نمی‌کند

تهران (پانا)‌- رئیس‌جمهوری آمریکا در توئیت تازه‌ای گفته است که دیدار با حسن روحانی، همتای ایرانی‌اش بدون هیچ پیش شرطی صحت ندارد.

کد مطلب: ۹۵۳۹۸۸
لینک کوتاه کپی شد
ضد و نقیض‌های ترامپ درباره دیدار با روحانی

دونالد ترامپ در توئیتر خود نوشته است: «اخبار جعلی اعلام می‌کند که من مایلم با ایران بدون هیچ شرطی ملاقات کنم. این یک مطلب غلط است (مثل همیشه!)»

ماجرای مذاکره و دیدار با مقام‌های ایرانی حداقل در توئیتر رئیس‌جمهوری آمریکا یکی از سوژه‌های دائمی است که البته با یک مرور ساده هم ضد و نقیض‌گویی‌هایش در این باره کاملا روشن می‌شود. ترامپ در طول دو سال گذشته و پس از خروج از برجام بارها و بارها از مذاکره بدون پیش شرط و مذاکره همراه با شرط با ایران سخن گفته است.

او در عین حال که حداقل هر یک ماه تحریم تازه‌ای را علیه ایران وضع کرده است موضوع مذاکره را پیش کشیده و تلاش کرده با طرح این مسأله از فشار ناشی از افکار عمومی جهان که عموما مخالف با تحریم‌های یکجانبه و سنگین علیه ایران هستند، رهایی یابد.

با این حال موضع ایران در این باره بارها و بارها به صورت شفاف اعلام شده است. حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران در آخرین موضع‌گیری در این‌باره در صحن علنی مجلس گفت: «ما هیچ تصمیمی برای مذاکره دوجانبه با آمریکا نداشته و نداریم. با وجود پیشنهادها در این سال‌ها پاسخ ما منفی بوده است.»

با این همه آمریکا در تلاش است که با وجود چنین اظهارنظرهایی همچنان موضوع دیدار حسن روحانی و دونالد ترامپ را در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در صدر اخبار حفظ کند.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه در یک کنفرانس خبری مدعی شده بود که رئیس‌جمهوری آمریکا می‌تواند بدون هیچ‌گونه پیش‌شرطی با حسن روحانی در نشست آتی مجمع عمومی سازمان ملل دیدار کند.

از سوی دیگر دونالد ترامپ هفته گذشته در پاسخ به سوال خبرنگار کاخ سفید که در خصوص دیدار روسای جمهوری ایران و آمریکا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، گفت: «هر چیزی ممکن است!»

رسانه های خارجی نیز در روزهای اخیر تلاش کرده اند به نقل از منابع آگاه اخباری را درباره برنامه‌ریزی آمریکا برای دیدار روحانی و ترامپ مطرح کنند. کیودو هفته گذشته در خبری به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که آمریکا این پیشنهاد دیدار را به ایران داده است اما تهران پاسخی به این پیشنهاد نداشته است.

موضوع دیگر اخراج جان بولتون، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ است که برخی تحلیل‌گران را به این سو هدایت کرد که شاید این اخراج نشانه‌ای از کوتاه آمدن کاخ سفید از مواضع قبلی‌اش باشد و آمریکا با این اقدام خواسته است پیامی به ایران ارسال کند.

با این حال یک منبع آگاه در این باره به پانا گفت: «شکاف بین ایران و آمریکا بسیار زیاد است و پر کردن این شکاف کار خیلی سختی است.»

این منبع در حالی که خط اعتباری 15 میلیارد دلاری پیشنهادی فرانسه برای ایران اشاره می کرد، بر خی اخبار منتشر شده در این باره که آمریکا با پذیرش این خط اعتباری می تواند مسیر مذاکره با ایران را هموار کند نادرست دانست و گفت «این اقدام می‌تواند شرایط مذاکره را آماده کند اما موضوع تنها شرایط مذاکره نیست. دستور کار خیلی مهم است.»

او با اشاره به اینکه دستاوردهای برجام برای ایران یک خط قرمز است و نمی تواند آن را نادیده بگیرد بیان کرد: «اگر با یک دولت عادی طرف بودیم امکان چنین تحلیلی وجود داشت که اخراج بولتون ممکن است شکاف بین ایران و آمریکا را کم کند اما این جابجایی‌ها برداشت شخصی ترامپ است و اصلا مشخص نیست که جانشین بولتون فرد متفاوتی از او باشد.»

این منبع آگاه تأکید کرد: «ایران باب دیپلماسی را نبسته است و اجازه می دهد که ابتکارات مطرح شود. با این حال ابتکارات فرعی زیادی وجود دارد. بعضی در قالب امنیت خلیج فارس مطرح می شود حتی روسیه نیز ابتکاری دارد اما ایران خطوط قرمز خود را دارد و زمانی که خطوط قرمز محترم شمرده شود می توان در این باره عمل کرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار