بیانیه اتحادیه اروپا در واکنش به حملات پهپادی علیه تأسیسات نفتی عربستان

تهران (پانا) - اتحادیه اروپا روز یکشنبه با صدور بیانیه ای نسبت به حملات پهپادی به تاسیسات نفتی آرامکوی عربستان واکنش نشان داد و خواستار آرامش در منطقه خاورمیانه شد.

کد مطلب: ۹۵۳۹۴۴
لینک کوتاه کپی شد
بیانیه اتحادیه اروپا در واکنش به حملات پهپادی علیه تأسیسات نفتی عربستان

به گزارش ایرنا از رسانه های غربی، اتحادیه اروپا درخصوص تهدید واقعی نسبت به امنیت منطقه خاورمیانه پس از این حملات هشدار داد.

سخنگوی «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: حمله روز گذشته (شنبه) چند فروند پهپاد به دو تاسیسات نفتی شرکت آرامکو در عربستان سعودی، تهدیدی واقعی برای امنیت منطقه ای ایجاد می کند.

این سخنگو که نام وی ذکر نشده است، افزود: این حملات در هنگام اوج‌گیری تنش ها در منطقه، تلاش های جاری را به منظور کاهش تنش و برقراری گفت وگو تضعیف می کند.

به گزارش خبرگزای اسوشیتدپرس ، «محمد البخیتی» از اعضای ارشد انصارالله یمن اعلام کرد که این جنبش توانست از نقاط ضعف سیستم دفاع هوایی عربستان برای حمله به تاسیسات نفتی ریاض بهره برداری کند.

وی به این خبرگزاری گفت که اتهام مطرح شده از سوی آمریکا مبنی بر دست داشتن ایران در این حمله، نشان دهنده «شکست سیاسی» دولت واشنگتن است.

این حمله پهپادی درحالی به دو مورد از بزرگترین پالایشگاه و بزرگترین میدان نفتی عربستان متعلق به شرکت آرامکو صورت گرفت که مکان این حملات نزدیک به هزار کیلومتر با منطقه تحت کنترل حوثی ها (انصارالله) در یمن فاصله دارد.

برخی کشورهای غربی از جمله آلمان ، فرانسه و انگلیس و سازمان ملل این حمله را محکوم کردند، اما نباید از خاطر برد که سازمان ملل متحد تاکنون ده ها بار نسبت به تهاجم همه جانبه ریاض علیه غیرنظامیان و محاصره تمام عیار این کشور انتقاد کرده و سیاست های ریاض علیه مردم یمن و گروه انصارالله به ویژه در صنعا را محکوم کرده است. در مقابل متحدان عربستان سعودی به ویژه ایالات متحده نه تنها هیچ اقدامی برای جلوگیری از ادامه این تجاوزها انجام ندادند، بلکه واشنگتن در کنار برخی کشورهای اروپایی با ادامه فروش تسلیحات و تداوم حمایت های لجستیکی در واقع دربار سعودی و به ویژه «محمد بن سلمان» ولیعهد این کشور را به ادامه خشونت تشویق کردند.

منابع خبری عربستان صبح شنبه از وقوع آتش سوزی در دو پالایشگاه شرکت نفت آرامکو در شهرهای بقیق و خریص در شرق این کشور خبر دادند. میدان نفتی بقیق در شرق عربستان واقع شده که توان تولید روزانه هفت میلیون بشکه نفت را دارد و متعلق به شرکت نفتی آرامکو عربستان است. ۷۰ درصد تولیدات این شرکت نفتی در پالایشگاه‌های بقیق تولید می شود.

در پی این حملات،‌ حدود ۵۰ درصد از صادرات نفت خام عربستان به بازارهای جهانی برای چند هفته متوقف شد.

مجموعه پالایشگاهی بقیق و میدان نفتی خریص در شرق عربستان و جنوب غربی ظهران قرار دارد که بیشترین صادرات نفت عربستان در خلیج فارس از آن انجام می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار