رئیس‌جمهور در فرودگاه مهرآباد:

ایران، روسیه و ترکیه ضامن آتش‌بس سوریه بوده‌اند

تهران (پانا) - رئیس‌جمهور با اشاره به در پیش بودن برگزاری پنجمین نشست روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه درباره سوریه و آینده آن، تاکید کرد: خوشبختانه در دو سال و نیم اخیر با ادامه روند آستانه، سه کشور ایران، روسیه و ترکیه ضامن آتش‌بس در سوریه بوده‌اند.

کد مطلب: ۹۵۳۹۴۳
لینک کوتاه کپی شد
ایران، روسیه و ترکیه ضامن آتش‌بس سوریه بوده‌اند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور عصر یکشنبه پیش از سفر آنکارا به منظور شرکت در اجلاس روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه درباره سوریه، در فرودگاه مهرآباد در جمع خبرنگاران به ارائه جزئیاتی از دستور کار این اجلاس پرداخت و خاطرنشان کرد: اجلاس فردا پنجمین اجلاس سران سه کشور درباره سوریه است و برای هر سه کشور مساله امنیت منطقه موضوعی حائز اهمیت محسوب می‌شود.

وی افزود: ایران، روسیه و ترکیه در یک منطقه و در همسایگی سوریه زندگی می‌کنند و آنچه که مهم است این است که تا الان قریب به 9 سال است که مردم سوریه در مشکلات فراوانی قرار دارند و با تروریست‌ها و حامیان آنها مواجه هستند.

رئیس‌جمهور گفت: خوشبختانه در دو سال و نیم اخیر در ادامه روند آستانه که سه کشور ایران، روسیه و ترکیه ضامن آتش‌بس در سوریه هستند، روند مناسبی بوده است. امروز اکثریت قاطع در زمینه سوریه تحت پرچم این کشور و حاکمیت دولت قانونی آن هستند.

روحانی با تاکید بر اینکه هنوز بخش‌هایی از سوریه وجود دارد که در اشغال دیگران قرار دارند یا حضور تروریست‌ها در آنجا هنوز ادامه دارد، اظهار کرد: در منطقه ادلب تروریست‌ها هنوز حضور دارند و ادامه جنگ با تروریست‌ها در این منطقه همچنان ضرورت دارد. همچنین منطقه شرق فرات با مشکلاتی مواجه است. حضور آمریکایی‌ها، حضوری تجاوزگرانه، غیرقانونی و مداخله‌جویانه است و همواره این بخش از منطقه سوریه را ناآرام نگه داشته‌اند.

وی ادامه داد: مداخلات و تجاوزات رژیم صهیونیستی در رابطه با سوریه و حمایت این رژیم از تروریست‌ها و حملات رژیم به مردم و زیرساخت‌های سوریه جزء نگرانی‌های منطقه و سه کشور ایران، روسیه و ترکیه است.

رئیس جمهور تاکید کرد: بخش بزرگی از مسائل سوریه تاکنون حل و فصل شده است اما بخش مهمی باقی مانده که مهمترین آنها موضوع سوریه و شرق فرات و همچنین تجاوزات رژیم صهیونیستی و حضور مداخله‌جویانه آمریکا است.

روحانی با اشاره به اقدامات سه کشور ایران، روسیه و ترکیه درخصوص سوریه اضافه کرد: این روند علاوه بر مبارزه با تروریسم و مقابله با عدم دخالت خارجی، به موضوع آینده سوریه، بازگشت آوارگان سوری، بازسازی این کشور و اصلاح قانون اساسی و همچنین انتخابات 2021 می‌پردازند؛ این موضوعات از جمله مسائل مهم پیش رو است که در اجلاس سه جانبه مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

رئیس‌جمهور در ادامه صحبت‌های خود با تاکید بر لزوم حل و فصل مسائل منطقه‌ای توسط کشورهای منطقه و با استفاده از راه‌حل گفت‌وگو، خاطرنشان کرد: همانطور که بارها اعلام کرده‌ایم، مسائل منطقه باید از طریق کشورهای منطقه و گفت‌وگو حل و فصل شود؛ نظر ما در زمینه موضوع سوریه و یمن همین است.

وی ادامه داد: آنچه که امروز در منطقه رخ می‌دهد و بسیاری از کشورهای دنیا را نگران کرده است، برنامه‌ریزی‌های غلط و توطئه‌های آمریکا در منطقه است؛ آنها در حال پشتیبانی از عربستان و امارات هستند و به آنها اسلحه می‌دهند و همچنین بخشی از عملیات جنگی در منطقه توسط آمریکایی‌ها اداره می‌شود و مشاهده می‌کنیم که هر روز تعدادی بی‌گناه در یمن کشته می‌شوند و ناامنی‌ها در منطقه همچنان وجود دارد.

روحانی گفت: آمریکایی‌ها به جای اینکه خود را محکوم و اعتراف کنند که حضور و مداخلات آنها در منطقه از جمله در سوریه و یمن مشکل‌آفرین است، هرازگاهی ملت‌های منطقه یا مردم مبارز یمن را محکوم می‌کنند.

رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه اگر می‌خواهیم در منطقه امنیت کامل برقرار شود، راهش قطع شدن تجاوزات آمریکایی‌ها در منطقه و مداخلات تحریک‌آمیز رژیم صهیونیستی است، گفت: در غیر این صورت ما شاهد ادامه این ناامنی‌ها خواهم بود.

وی خاطرنشان کرد: غیر از موضوع ثبات و امنیت منطقه، امیدوارم در اجلاس سه جانبه آنکارا گام‌های موثری برداشته شود و سه کشور بتوانند برای کمک به مردم و آینده سوریه توافق کنند؛ ما همواره تاکید کرده‌ایم که آینده سوریه متعلق به مردم این کشور است و کشورهای دیگر باید در این زمینه به دولت مشروع و مردم سوریه کمک کنند. همچنین معتقدیم مشکلات منطقه به ویژه موضوع یمن از طریق مذاکرات یمنی - یمنی حل‌وفصل می‌شود.

روحانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اهمیت برقراری رابطه با همسایگان برای جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: برای ما همواره روابط با همسایگان بسیار مهم بوده است؛ امروز نیز این موضوع اهمیت دارد؛ روسیه و ترکیه هر دو همسایگان ایران هستند و جمهوری اسلامی ایران با این دو کشور و سایر کشورهای همسایه بجز یکی دو کشور روابط بسیار دوستانه و صمیمانه‌ای دارد.

وی با بیان اینکه آمادگی داریم که با همه همسایگان رابطه دوستانه داشته باشیم، افزود: روابط ما با همسایگان بسیار مهم است و امروز برای رفع مشکلات اقتصادی کشورمان بهترین راه بعد از مقاومت و ایستادگی مردم، روابط اقتصادی نزدیک با همسایگان است. ان‌شاءالله در این سفر با آقایان پوتین و اردوغان درباره موضوع سوریه و روابط دوجانبه خود گفت‌وگو خواهیم کرد.

رئیس‌جمهوری در پایان گفت: امیدوارم روابط سه کشور ایران، روسیه و ترکیه و همچنین روابط ایران با همه همسایگان خود روز به روز به سمت ارتقا و روابط نزدیک‌تر حرکت کند.

انتهای پیام

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار