ایران الگوی موفقی در زمینه کنترل بیماری‌های غیرواگیر است

تهران (پانا) - کمیسیون عالی بیماری‌های غیرواگیر سازمان جهانی بهداشت، جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یکی از کشورهای موفق جهان در زمینه برنامه‌ریزی برای کنترل بیماری‌های غیرواگیر اعلام کرد.

کد مطلب: ۹۵۳۹۳۸
لینک کوتاه کپی شد
ایران الگوی موفقی در زمینه کنترل بیماری‌های غیرواگیر است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، باقر لاریجانی نایب رییس کمیته ملی کنترل و پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر که به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در جلسات کمیسیون عالی رتبه بیماری‌های غیرواگیر شرکت می کند درباره روند کار این کمیسیون گفت: پیرو برگزاری کنفرانس جهانی اروگوئه در اکتبر ۲۰۱۷ در زمینه بیماری‌های غیرواگیر (NCD)، بحث تشکیل کمیسیون عالی رتبه بیماری‌های غیرواگیر از سوی مدیرکل سازمان جهانی بهداشت مطرح شد.

وی افزود: باتوجه به اقدامات موثر جمهوری اسلامی ایران در زمینه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر، سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که رئیس کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر ایران نیز هستند به عنوان یکی از اعضای کمیسیون کمیسیون عالی رتبه بیماری‌های غیرواگیر انتخاب شد.

لاریجانی به عضویت مقامات بلند پایه ۱۵ کشور جهان و ۲۷ چهره شاخص بین المللی در کمیسیون عالی‌رتبه بیماری‌های غیرواگیر اشاره کرد و گفت: رئیسان جمهور کشورهای فنلاند، سریلانکا و اروگوئه و همچنین وزیر بهداشت روسیه و وزیر پیشین فدرال پاکستان رئیسان این کمیسیون هستند.

وی با بیان این موضوع که موفقیت‌ها و دستاوردهای کشور در زمینه پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر در نشست های این کمیسیون ارائه می شود، افزود: پیرو نشست‌های حضوری و مجازی این کمیسیون، گزارش مرحله اول کمیسیون در ۱۱ خردادماه ۹۷ (۱ ژوئن ۲۰۱۸) رونمایی شد.

نایب رییس کمیته ملی کنترل و پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر به تشکیل سه گروه کاری برای فاز دوم نشست‌های کمیسیون اشاره کرد و گفت: گروه کاری اول بر روی چگونگی افزایش سواد سلامت در مورد بیماری های غیرواگیر و عوامل خطر آنها و بهبود سازوکارهای چند بخشی فعالیت می کند.

وی افزود: گروه کاری دوم بر روی چگونگی ترغیب جامعه جهانی به درنظر داشتن پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر و سلامت روان در بسته پوشش همگانی سلامت فعالیت می‌کنند که جمهوری اسلامی ایران عضو این کارگروه است. همچنین گروه کاری سوم در خصوص چگونگی جلب مشارکت بخش خصوصی در زمینه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر فعالیت می کند.

نایب رئیس کمیته ملی کنترل و پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر با بیان اینکه نشست کمیسیون عالی‌ بیماری‌های غیر واگیر در ۱۸ شهریور ماه سال جاری در ژنو برگزار شد، گفت: این نشست جهت بررسی پیش نویس گزارش مرحله دوم و ‌نهایی سازی گزارش مذکور تشکیل و ضمن ارائه گزارش اقدامات جمهوری اسلامی ایران در این زمینه، نظرات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این نشست منعکس شد.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهای موفق جهان در زمینه برنامه ریزی برای کنترل بیماری‌های غیرواگیر است، گفت: در این نشست تاکید شد که الگوهای استفاده شده در این برنامه‌ها و تجارب کشور در این زمینه با سایر کشورهای منطقه به اشتراک گذاشته شود تا از آن بهره‌مند شوند.

بر اساس برنامه این کمیسیون، نایب رییس کمیته ملی کنترل و پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر ایران از اکتبر ۲۰۱۷ تا اکتبر ۲۰۱۹ نسبت به سیاست‌گذاری و نظارت بر اجرای روند پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر در جهان در سطح سیاسی، اقتصادی ‌و سلامت درکشورهای مختلف اقدام خواهد کرد و در نهایت گزارش فعالیت‌ها از طریق دبیر کل سازمان بهداشت جهانی به دبیرکل سازمان ملل متحد جهت ارائه در کنفرانس سران کشورهای عضو منعکس می‌شود.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از ۱۵ کشور عضو کمیسیون عالی بیماری‌های غیر واگیر در سازمان بهداشت جهانی انتخاب شده و لاریجانی به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در نشست اخیر این کمیسیون شرکت و گزارش اقدامات کشورمان درخصوص کنترل بیماری های غیرواگیر را به حاضران ارائه کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار