زمین گیر شدن عقاب شاهی پس از چند هزار کیلومتر سفر

تهران (پانا) - به‌گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری ، عقاب شاهی برای نخستین‌بار در شهرستان لردگان مشاهده و توسط دوستداران طبیعت به حفاظت محیط زیست تحویل داده شد.

کد مطلب: ۹۵۳۸۲۳
لینک کوتاه کپی شد
زمین گیر شدن عقاب شاهی پس از چند هزار کیلومتر سفر

به‌گزارش ایسنا، شهرام احمدی اظهار کرد: با شروع فصل مهاجرت، گونه‌های مهاجر مانند عقاب شاهی، عقاب صحرایی، عقاب خالدار بزرگ، عقاب دریایی دم‌سفید از روسیه و کشورهای اروپایی به چهارمحال و بختیاری مهاجرت می‌کنند، این گونه‌ها به‌علت مهاجرت طولانی و چند هزار کیلومتری گاهی دچار ضعف و آسیب‌هایی می‌شوند که در صورت مشاهده باید آن‌ها را به حفاظت محیط زیست تحویل داد تا اقدامات درمانی و بازپروری برای آنها انجام شود.

او افزود: اولین اقدام پس از مشاهده گونه‌های حیات‌وحش آسیب‌دیده یا بیمار، اطلاع رسانی یا تحویل آن‌ها به حفاظت محیط زیست است.

احمدی تصریح کرد: یک فرد عقاب شاهی جوان (Eastern Imperial Eagle) در باغ کاج منطقه پروز شهرستان لردگان زمین‌گیر شده بود که توسط دوستداران محیط زیست فربد خاکپور، فرهاد محمودی، روح‌الله ویسی و سیروس ویسی مشاهده و سپس تحویل محیط زیست این شهرستان شد.

او اضافه کرد: پرنده مذکور هم‌اکنون تحت مراقبت تیم دامپزشکی دانشگاه آزاد شهرکرد به سرپرستی فربد خاکپور مراحل بازپروری و درمان را طی می‌کند و پس از به‌دست آوردن سلامتی کامل به طبیعت باز خواهد گشت.

احمدی گفت: این عقاب در مسیر کوچ پاییزه از سرزمین‌های شمالی و از روسیه و قفقاز به ایران آمده است.

او درخصوص زیستگاه این پرنده عنوان کرد: این پرنده در دشت‌های باز با درختان بلند و جنگل‌های کوهپایه‌‎ای و در زمستان، در باتلاق‌های نواحی استپی به سر برده و روی درختان بلند و دور افتاده آشیانه می‌سازد.

احمدی خاطرنشان کرد: عقاب شاهی شرقی از اواسط شهریور تا اردیبهشت‌ماه در ایران است و بعد برای زادآوری ایران را ترک می‌کند و تابستان را در روسیه و قفقاز می‌گذراند، این‌گونه از گونه‌های در معرض انقراض و در لیست سرخ جهانی قرار دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار