معاون سواد آموزی آموزش و پرورش استان مرکزی:

150سوادآموز استان مرکزی موفق به اتمام تحصیلات دانشگاهی شده‌اند

اراک (پانا) - معاون سوادآموزی آموزش‌ و پرورش استان مرکزی از اتمام تحصیلات دانشگاهی 150 نفر از سوادآموزان استان پس از گذراندن دوره‌های مقدماتی و کسب مدارک دانشگاهی در عناوین مختلفی مثل پزشکی، روزنامه‌نگاری و غیره خبر داد.

کد مطلب: ۹۵۳۶۶۱
لینک کوتاه کپی شد
150سوادآموز استان مرکزی موفق به اتمام تحصیلات دانشگاهی شده‌اند

«حسین میرزایی» پیش از ظهر امروز در نشست با اصحاب رسانه که به مناسبت روز جهانی سوادآموزی برگزار شد با اشاره به روند اجرای طرح سوادآموزی در استان مرکزی اظهار کرد: بر اساس سرشماری سال ۹۵ و بر اساس خوداظهاری افراد در استان مرکزی ۳۲ هزار و ۶۸ بی‌سواد و کم‌سواد وجود داشت که ۱۱ هزار و ۷۰۰ نفر از آن‌ها بالای ۴۵ سال، بیش از ۶ هزار نفر نیز بین ۴۰ تا ۴۵ سال سن داشتند.

وی افزود: پس از فرمان امام(ره) در ۷ دی‌ماه سال ۱۳۵۸ سوادآموزی در کشور با همت و شدت بیشتری پیگیری شد، بر همین اساس در طول ۴۰ سال گذشته نزدیک به یک‌میلیون نفر در استان مرکزی باسواد شدند اما متأسفانه همچنان در استان مرکزی و اغلب استان‌های کشور پدیده ورود بی‌سوادی از سوی افراد مهاجری که به استان می‌آیند و افرادی که به هر دلیلی ترک تحصیل می‌کنند، وجود دارد.

معاون سوادآموزی آموزش‌ و‌ پرورش استان مرکزی تصریح کرد: بر اساس سرشماری سال ۹۵ نرخ باسوادی استان در رده سنی ۱۰ تا ۴۹ سال ۹۶.۵ درصد و بالاتر از میانگین کشوری و در رده سنی بالاتر از ۶ سال نیز ۸۷ درصد و بالاتر میانگین کشوری است.

میرزایی بیان کرد: تاکنون بیش از ۱۵۰ نفر از سوادآموزان استان پس از گذراندن دوره‌های مقدماتی موفق به کسب مدارک دانشگاهی در عناوین مختلفی مثل پزشکی، روزنامه‌نگاری و غیره شده‌اند.

وی با اشاره به حجم ابلاغی سازمان سوادآموزی به استان مرکزی گفت: حجم ابلاغی سازمان به استان در سال گذشته در زمینه سوادآموزی یک هزار و ۹۰۰ نفر بود که استان با پوشش ۱۰۷ درصدی ۲ هزار و ۳۳ نفر را تحت پوشش قرار داد.

معاون سوادآموزی آموزش‌ و پرورش استان مرکزی خاطرنشان کرد: حجم ابلاغی استان در زمینه سوادآموزی اتباع ۴۵۰ نفر بود که استان با عملکرد ۱۰۴ درصدی ۴۷۳ نفر را تحت پوشش قرار داد.

میرزایی ادامه داد: حجم ابلاغی استان در زمینه انتقال ۵۰۰ نفر بود که استان با عملکرد ۱۱۱ درصدی ۵۵۵ نفر را تحت پوشش قرار داد، همچنین در زمینه تحکیم سواد نیز ۸۷۸ نفر بود که عملکرد استان ۱۰۰ درصد بوده است.

وی افزود: استان ۳ سال متوالی در زمینه شناسایی و جذب حجم ابلاغی سازمان و ارزیابی شاخص‌های 16گانه جزو ۳ استان برتر است.

معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش استان مرکزی با اشاره به حجم ابلاغی امسال سازمان سوادآموزی کشور به استان مرکزی نیز گفت: سهمیه امسال استان در زمینه سوادآموزی ایرانی ۲ هزار و ۲۱۹ نفر، سوادآموزی اتباع ۴۶۴ نفر، انتقال ایرانی ۹۷۰ و انتقال اتباع ۱۶۰ نفر، تحکیم سواد نیز یک هزار و ۹۵۳ نفر است.

میرزایی تصریح کرد: مهلت ثبت‌نام در دوره سوادآموزی از ابتدای مردادماه تا پایان دی‌ماه، دوره انتقال از ابتدای شهریورماه تا پایان مهرماه و تحکیم سواد نیز از ۱۵ تیرماه تا پایان دی‌ماه بوده و استان در تلاش است با برنامه‌ریزی درست حجم ابلاغی سازمان را تحت پوشش قرار دهد تا بار دیگر افتخارات استان در چند سال اخیر تکرار شود.

وی بیان کرد: بر همین اساس قرار است امسال طرح مشاوره‌ای به کمک انجمن مشاوره برای ایجاد انگیزه در سوادآموزان و افراد بی‌سواد و کم‌سواد اجرا شود، همچنین طرح سوادآموزی ویژه عشایر در شهرستان ساوه نیز اجرا می‌شود، همچنین در کمیساریای عالی پناهندگان نیز ۱۹ نفر در سوادآموزی و ۶۰ نفر در دوره انتقال تحت پوشش قرار می‌گیرند، اجرای ویژه طرح توانمندسازی آموزش‌‌دهندگان، برگزاری مسابقات مختلف و اجرای طرح شتاب‌بخشی فعالیت‌های سوادآموزی در شهرستان‌ها به‌ویژه در شهرستان‌هایی که میانگین سوادآموزی آن‌ها زیر میانگین استانی است از دیگر برنامه‌های استان در زمینه توسعه سوادآموزی است.

معاون سوادآموزی آموزش‌ و پرورش استان خاطرنشان کرد: حق‌الزحمه آموزش‌دهندگان بر اساس تعداد افراد قبول شده در آزمون نهایی بوده و به ازای قبولی هر نفر در دوره سوادآموزی ۸۸۰ هزار تومان، قبولی در دوره انتقال ۹۳۰ هزار تومان، سوادآموزی اتباع ۶۵۰ هزار تومان، انتقال اتباع ۷۵۰ هزار تومان، معلولیت‌های آموزش‌پذیر یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و در صورتی که در یک روستا تنها یک بی‌سواد وجود داشته باشد برای آموزش این فرد و ریشه‌کن شدن بی‌سوادی در این روستا یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار تومان پرداخت می‌شود.

میرزایی ادامه داد: گروه هدف سوادآموزی ۱۰ تا ۴۹ سال بوده و امسال مجوزی مبنی بر این‌که ۵ درصد از حجم ابلاغی تا سن ۶۴ سال باشد صادر شده است‌.

وی افزود: اجرای طرح جایگزین حبس، همکاری با دستگاهی مثل دادگستری، بهزیستی، کمیته امداد، استفاده از سامانه سیب علوم پزشکی استان و پالایش اطلاعات آن، شناسایی اولیای بی‌سواد و کم‌سواد دانش‌آموزان، برگزاری جلسات توانمندسازی، برگزاری نخستین جشنواره تولید محتوای الکترونیکی ویژه آموزش‌دهندگان، برگزاری دوره آموزشی ICDL برای سوادآموزان از اقدامات معاونت سوادآموزی استان در راستای توسعه سوادآموزی و ریشه‌کنی بی‌سوادی در استان بوده است.

معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش استان با اشاره به روز جهانی سوادآموزی نیز گفت: یونسکو ۱۸ شهریورماه مصادف با ۸ سپتامبر را در راستای از بین بردن پدیده شوم بی‌سوادی، روز جهانی سوادآموزی نام‌گذاری کرده، دین اسلام پس از توحید از تعلیم و تربیت نام برده که این مهم نشان‌دهنده اهمیت سوادآموزی در بین مسلمانان و دین اسلام است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار