جهانگیری: باید آموزش و پرورش کانون آموزش گفت‌وگو باشد

تهران (پانا) - معاون اول رئیس‌جمهوری در مراسم معارفه وزیر جدید آموزش و پرورش این وزارتخانه را با تنگناهای جدی همچون مشکلات ساختار و مادی مواجه دانست.

کد مطلب: ۹۵۳۵۲۸
لینک کوتاه کپی شد
جهانگیری: باید آموزش و پرورش  کانون آموزش گفت‌وگو باشد

مراسم معارفه محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش، با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری، سیدمحمد بطحایی، وزیر سابق آموزش و پرورش، سیدجواد حسینی، سرپرست پیشین آموزش و پرورش، علی ربیعی، سخنگوی دولت، و جمعی از معاونان آموزش و پرورش صبح امروز در سالن حجاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.
جهانگیری در این مراسم با قدردانی از زحمات سیدمحمد بطحایی و سیدجواد حسینی گفت: اولین متضرر از دست دادن حاحی میرزایی من هستم چون شش سال درکنار من برای اداره دولت بسیار کمک کردند و اگر نظمی در مصوبات دولت داشتیم، بخش زیادی مرهون فعالیت‌های ایشان است.
او افزود: ایشان مدیر توانمندی است که قدرت تصمیم‌سازی دارد و با رای اکثریت مجلس برای این مقام انتخاب شدند و البته بسیار مورد اعتماد رئیس دولت هستند.
معاون اول رئیس‌جمهوری ادامه داد:‌ در این جلسه مهم که سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان و مدیران حضور دارند، انتظار نیست من سخن نویی در زمینه آموزش و پرورش بگویم اما تاکید مهمی به‌ویژه از سوی رهبری و رئیس‌جمهوری بر اجرای سند تحول وجود دارد و همین چشم‌انداز روشنی بر اجرای برنامه های تعلیم و تربیت است.
او با اشاره به وضع پیچیده فعلی کشور گفت: ما بعد از انتخابات سال 92سعی کردیم اولویت‌های مهم کشور را شناسایی کنیم. اقدامات مهمی انجام شد تا اینکه رئیس‌جمهوری جدیدی برای آمریکا آمد که توافقات ما را به هم زد.
جهانگیری اظهار کرد: در آن جنگ اقتصادی که شروع کرده‌اند هدف‌شان فشار امنیتی بود اما راهبردی که مقام رهبری اعلام کردند مقاومت فعال برای به شکست نشاندن اهداف آمریکا بود که موفق هم شدیم. اگرچه تلاطم هایی داشتیم، اکنون روند شاخص‌های کشور رو به بهبود است.
او افزود: اکنون در کنار مدیریت دولت تحمل مردم ایران کمک بزرگی در این موفقیت بود. توسعه کشور در این اوضاع متوقف نمی شود. اولویت توسعه در ایران توسعه علمی و توسعه نیروی انسانی کشور است.
معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: در تمام دنیا بیش از اینکه به توسعه مادی کشورشان فکر کنند به توسعه آموزش و پرورش فکر کردند.
وی افزود: مهمترین ماموریت را آموزش و پرورش دارد و باید برای آن سرمایه‌گذاری کرد که این نوع سرمایه‌گذاری هزینه نیست. بودجه آموزش و پرورش شاید در طبقه‌بندی‌ای قرار گیرد که بگویند هزینه جاری است اما واقعیت این است که این سرمایه‌گذاری عمیق است.
وی افزود: در عصر دانایی تغییر و تحولات سریع است و مدرسه متحول باید در این تحولات حضور داشته باشد. مدارس به جای توصیه به سکوت، توصیه به فعال شدن کنند. نیروی انسانی‌ای که می‌خواهد ماموریت بزرگ توسعه را آنجام دهد باید آموزش و پرورش آن، کانون آموزش گفت‌وگو و دستیابی به ارزش‌های دینی باشد و قادر باشد انسان‌های پرسشگر و نقاد بسازد.
وی گفت: البته آموزش و پرورش با تنگناهایی روبه‌روست، از جمله در ساختار آموزش و پرورش و دیگر تنگنای جدی محدودیت مادی است. ما تلاش کردیم از این شش سال که زمان زیادی از آن در دوران تحریم بودیم، با همه محدودیت‌های دولت در تخصیص بودجه آموزش و پرورش نسبت به سایر دستگاه‌ها بالاتر باشد.
وی افزود: هم دولت باید منابعش را بیاورد و هم باید ارتباط با مردم و نهادهای مدنی به خوبی تعریف شود. ظرفیت‌ها زیاد است فقط باید این پتانسیل‌ها به فعلیت درآید.
وی گفت: موضوعی که در برنامه‌ریزی نیست و در رویکردها مطرح است، این است که آموزش و پرورش رویکردش نسبت به مسایل کشور چگونه است. یکی از رویکردهای مهم این است که کودکی و نوجوانی را به رسمیت بشناسیم. این مهم باید به رسمیت شناخته شود وگرنه ممکن است در مقابل حوادثی قرار بگیریم که ناگزیر باید از حیثیت کل نظام مایه بگذاریم تا آن موضوع حل شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار