تلویزیون باز هم دیر رسید

تهران (پانا) - ویژه‌برنامه شبکه سه با عنوان «پرونده ویژه» درباره بررسی اتفاقی که برای سحر خدایاری رخ داد و حاشیه‌های آن، روی آنتن زنده این شبکه رفت.

کد مطلب: ۹۵۳۵۲۱
لینک کوتاه کپی شد
تلویزیون باز هم دیر رسید

به‌گزارش خبرآنلاین، میزگردی تخصصی برای واکاوی یک خبر تلخ که افکار عمومی را تحت تاثیر قرار داد. کمی دیر اما با تلاش برای واکاوی دقیق. امامی جامعه‌شناس و استاد دانشگاه در کنار مهدیان فعال رسانه‌ای؛ موضوع بحث ماجرای فوت سحر خدایاری و حاشیه‌های خبری آن است. اینکه چطور یک حادثه غم‌انگیز توفان توئیتری به پا می‌کند. بحث را امامی آغاز می‌کند: «مسائل اجتماعی اگر در بستر سیاسی قرار بگیرد حل آن بغرنج‌تر می‌شود. من یک طرحی برای ورود خانواده‌ها به ورزشگاه دادم.

حرف من در آن طرح این است که با تامین شرایط حضور خانواده ایرانی در ورزشگاه‌ها این مسائل را حل کنیم. ورود خانواده‌ها به ورزشگاه، یک حق طبیعی است که خانواده باید تفریح سالم داشته باشد و باید مقدمات این کار را فراهم کنیم.» او ادامه داد: «اساسا به نظر من این یک توهین است که خانم‌ها و آقایان جدا در ورزشگاه بنشینند چه اشکال دارد که خانوادگی باشند؟» در ادامه برنامه مهدیان با تسلیت به خانواده سحر خدایاری گفت: «واقعا پدر آن دختر شرایط دردناکی دارد که از مرگ دخترش بهره‌برداری سیاسی می‌شود.»

این فعال رسانه‌ای اصولگرا در ادامه گفت: «ما دچار یک چالش جدی هستیم که موضوع دختر آبی هم یک نشانه و نماد از این چالش است و آن چالش فاصله بین ادراک جامعه از حقیقت و واقعیت آن است. برخی نفعشان در این است که این فاصله را بیشتر کنند. خیلی عوامل در ایجاد این فاصله نقش دارند و اگر عمق بیشتری پیدا کند چالش جدی‌تری خواهد شد. بسیاری از رسانه‌های ضدانقلاب روی این مسئله کار می‌کنند که این فاصله بیشتر شود و اگر اینطور شود این جامعه ضربه‌پذیر خواهد بود. عوامل مختلفی وجود دارد. اول منابع مختلف خبری جدیدی که وجود دارد و عامل بعدی زمینه‌ای که وجود دارد برای این که مردم این شایعه و حرف نادرست را بپذیرند. اینکه این خبر و تصویر نادرست شکل می‌گیرد به جهت زمینه و پس‌زمینه‌ای است که در جامعه وجود دارد.» مهدیان سپس گفت: «در افول منابع خبری، منابع خبری جدید شکل می‌گیرد. دسته اول رسانه‌های ضدانقلاب، دسته دوم مسئولین ما که کاسبان چالش هستند برای پوشش ناکارآمدیشان و دسته سوم هم سلبریتی‌ها هستند که واقعا مهمترین نکته‌شان در پرداخت به این چالش‌ها فقط دیده شدن است.» امامی در واکنش به این صحبت به کم‌کاری تلویزیون اشاره کرد و گفت: «وقتی 48 ساعت تا ۷۲ ساعت بعد از اتفاق، تلویزیون واکنش نشان می‌دهد، همین می‌شود» مهدیان هم گفت: «وقتی ابهام شکل می‌گیرد آدم‌ها سراغ جایی می‌روند که خبر بگیرند.

در همین مورد خاص برخی از مراجع ما می‌گویند سکوت کنید. اگر شما درباره موضوع حرف نزنید نتیجه‌اش این نمی‌شود که مردم سراغش نروند. این روش دهه ۶۰ است.» مهدیان همچنین گفت: «خبر از مبنا غلط است. دختر دارای مشکل روانی که سابقه خودکشی دارد را به یک موضوع دیگر ربط می‌دهند. جامعه سوال می‌کند که این مشکل چرا حل نمی‌شود؟ چرا مسئله رفتن خانم‌ها به ورزشگاه حل نمی‌شود؟ ما گرفتار یک انفعال جدی در حوزه سیاست‌ورزی هستیم. این تعارض واقعا برای مردم مسئله است که چطور تا امروز مسئله خلاف شرع است فردا یک‌عده می‌روند ورزشگاه؟ چرا صادقانه وارد موضوع نمی‌شوند؟ دولت توضیح بدهد چرا مقدمات ورود به ورزشگاه آماده نشده؟ این زمینه و روشن نشدن این موضوعات باعث می‌شود که تعارض شکل بگیرد.»

او با اشاره به جنجال‌های توئیتری گفت: «توئیتر خاستگاه جریانسازی رسانه‌ای در ایران است. بالغ بر ۸۰درصد پیام‌ها در فاصله نوزدهم تا بیستم تولید شد، پس ما با یک مسئله اجتماعی روبه رو نیستیم، اگر مسئله اجتماعی بود در تلگرام و اینستاگرام بیشتر بود. ماجراهایی مثل قتل میترا استاد یا نماینده سراوان از جهت پرداخت در توئیتر نمودار طبیعی‌تری داشت اما حجم توفان توئیتری در این موضوع بیشتر بود. سابقه شبکه‌های اجتماعی در ایران این را نشان می‌دهد که وقتی فقط در توئیتر این اتفاق می‌افتد به‌صورت دست چندم به جاهای دیگر می‌رسد. این مرحومه قربانی یک فرهنگ شایعه‌سالار و فرهنگی که دقت در اصل ماجرا ندارد، شد. چون ما شنیدیم که این بنده خدا هم شنیده که ۶ماه حبس داشته و اصلا مشخص نیست که چه بوده.»

ماجرای شکل‌گیری دختر آبی، مقوله‌ای است که محسن مهدیان سعی در تبیینش دارد. او می‌گوید: «بخشی به ابهام جامعه، بخشی به افول رسانه‌های رسمی برمی‌گردد. مسئله بعدی نقش‌آفرینی رسانه‌های دیگری که نقش رسانه دارند و با ماموریت کار می‌کنند، است. می‌شود گفت هر کدام به یک دلیل و با یک راهبرد مشخص دارند کار می‌کنند. رسانه‌های ضدانقلاب بخش اول هستند. امروز رسانه‌های ضدانقلاب در این موضوع نقش آفرین کلیدی هستند. اینها دنبال پروژه‌ای هستند که پروژه خودشان را باید دنبال کنند.»

مهدیان در ادامه گفت: «جای سوال است که یک خانمی که نماینده مجلس است این مسئله را به بحران اجتماعی تبدیل و با یک کشور که در آن شورش است مقایسه می‌کند. شما سه سال است نماینده مجلس هستید یک قدم برای درست کردن این جامعه مردسالار برداشتید؟ یا آقای نماینده مجلس که می‌گوید 6ماه حکم دادند به آن خانم، چرا یک نفر از ایشان سوال نمی‌کند منبع این حرف کجاست؟ من اعتقاد دارم بخشی از مدیران، ناکارآمدی خودشان را در این چالش‌ها دنبال می‌کنند.» مهدیان گفت: «سلبریتی‌ها بخش سوم هستند. سلبریتی‌ها فقط دنبال دیده شدن هستند. دماسنج اینها کار می‌کند ببینند کجا بهتر دیده می‌شوند. اساسا هیچ کاری ندارند که الان مصلحت چیست.»او گفت: «ایرادی ندارد که اینها دنبال دیده شدن باشند. ولی این نیاز دارد که ما یک قوانین بازدارنده داشته باشیم که اگر اظهارنظر اشتباهی کردند از آنها سوال شود. من نگران این سلبریتی‌ها هستم. همه جای دنیا هم اگر سلبریتی حرف می‌زند باید برود جواب بدهد.» بخش پایانی بحث، تبیین حقوقی مسئله بود. در این بخش محمدمهدی توکلی حقوقدان روی خط برنامه آمد و گفت: «درخصوص سحر خدایاری این نکته را بگویم که بعد از اینکه این اتفاق خودسوزی رخ داد، قبل از فوتش پیگیر این مسئله شدیم و از طریق چند تا از همکارانی که آن روز در دادگاه انقلاب پرونده داشتند پرس و جو کردیم و متوجه شدیم در خصوص ایشان اصلا هنوز حکمی صادر نشده بود. متاسفانه در فضای مجازی اینطور وانمود شد که 6ماه حبس صادر شده و ایشان خودسوزی کرده است. حتی نماینده‌های مجلس این مسئله را دامن زدند که نشر اکاذیب است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار